تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

هیراپولیس کجاست؟

تا به حال خانه خدای مردگان را دیده‌اید؟ در هیراپولیس با اخلاق و آداب روسم رومی‌های باستان آشنا شویم که تمایل زیادی به نظافت و تمیزی داشتند. در نهایت از پاموک کاله خواهیم گفت، از چشمه‌های تراورتنی که خاصیت دارویی دارند و رنگ و زیباییش هر کسی را مسحور می‌کند. بخش عجیب داستان آنجایی است که این جاذبه‌ها را در تور ترکیه به تماشا خواهیم نشست.

تور ترکیه

هیراپولیس کجاست؟

هیراپولیس یک شهر باستانی است که در جنوب غربی آناتولی و در مجاورت «پاموکاله» در ترکیه امروزی قرار دارد. این شهر یک مکان مذهبی و فرهنگی مهم برای تمدن‌های باستانی در جنوب غربی ترکیه محسوب می‌شد. بسیاری از تاریخ‌شناسان معتقدند که این منطقه قبل از تأسیس اولین مستعمره یونانی در این منطقه مرکز فرقه Cybele بوده است. در این شهر باستانی یک معبد «فریگیایی» (Phrygian) برای الهه مادر Cybele در قرن هفتم قبل از میلاد ساخته شده که از آن برای پرورش خدایان استفاده می‌کردند.
سکونت در این منطقه در قرن دوم قبل از میلاد و تحت امپراتوری «سلوکیان» آغاز گشت. امپراتور «آنتیوخوس بزرگ» به 2000 خانواده یهودی در این منطقه اسکان داد که باعث مهاجرت دسته‌جمعی یهودیان به هیراپولیس شد. در طول قرن اول میلادی، مردم این منطقه به سرعت به دین مسیحیت گرویدند و در نتیجه آن کلیسایی در هیراپولیس ساخته شد.
هیراپولیس در گذر زمان و در طی سال‌های بعد در معرض زلزله‌های بسیاری بود که آخرین آن در سال ۶۰ پس از میلاد این شهر را ویران کرد. بااین‌وجود شهر بعداً بازسازی شد تا بقایای آن امروز در تور ترکیه قابل دیدن باشد. تا قرن دوازدهم این شهر توسط امپراتوری بیزانس اداره می‌شد و یک مرکز مذهبی مهم به شمار می‌رفت. در اوایل قرن دوازدهم، ترکان سلجوقی برای مدت کوتاهی هیراپولیس را کنترل کردند و در سال 1190 این منطقه به دست صلیبیان افتاد. مدت کوتاهی پس از تسخیر این منطقه توسط صلیبیون، هیراپولیس متروک شد.
هیراپولیس در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث باستانی یونسکو به ثبت رسید و تبدیل به مکانی دیدنی در ترکیه شد. امروزه گردشگران تور خارجی بسیاری برای دیدن این جواهر بسیار زیبا به ترکیه و این منطقه از آن می‌روند تا شکوه معماری دوران کهن را از نزدیک ببینند.

مکان‌های دیدنی در شهر هیراپولیس

شهر باستانی هیراپولیس بخش‌های مختلفی دارد که باید حتماً در هنگام سفر با تور ترکیه از آنها دیدن کرد. این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

معبد آپولون

معبد باستانی «آپولون» در هیراپولیس یک مکان تاریخی و مذهبی چشمگیر است. این معبد که به خدای یونانی نور و موسیقی یعنی آپولون تقدیم شده، در دوره هلنیستی ساخته شد و در دوران روم چندین مرحله تحت بازسازی قرار گرفت. معبد آپولون مرکز عبادت مهمی در منطقه به شمار می‌رفت و به دلیل معماری باشکوه و تزیینات استادانه خود بسیار مشهور بود.

حمام بازیلیکا

حمام «بازیلیکا» یکی از مکان‌های مهم در شهر هیراپولیس است که تاریخ و معماری باشکوه این منطقه را روایت می‌کند. این مجموعه حمام، مرکز فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در منطقه بود و به دلیل معماری چشمگیر و مهندسی پیچیده‌اش شهرت داشت. این مجموعه حمام از یک استخر مرکزی بزرگ، چندین حوض کوچک‌تر، رخت‌کن و یک سیستم گرمایشی استادانه تشکیل می‌شد. بقایای این حمام همچنان نمایی اجمالی از مهارت‌های مهندسی و معماری پیچیده رومیان باستان را به مسافران تور خارجی ارائه می‌کنند. بازدید از این حمام باعث درک بهتر آداب‌ورسوم مردمی می‌شود که زمانی در این منطقه زندگی می‌کردند.

دروازه شیطان پلوتون

دروازه شیطانی پلوتون را «ورودی سرزمین مرگ» یا «دروازه مرگ» نیز می‌نامند. این دروازه شیطانی، ورودی غار پلوتونیون است که در سال ۲۰۱۳ و پس از جستجوهای معماری کشف شد. در این منطقه که دروازه شیطانی و غار پلوتونیون قرار دارد یک نوع گاز سمی آزاد می‌شد که اگر موجود زنده‌ای مدتی طولانی در معرض آن قرار می‌گرفت جان خود را از دست می‌داد. همین مسئله باعث شده بود به این دروازه نام دروازه مرگ را بدهند.

گورستان هیراپولیس

یکی از نقاط دیدنی دیگر برای مسافران تور ترکیه در این منطقه، این گورستان است. گورستان هیراپولیس معماری چشمگیر و تزیینات استادانه‌ای دارد. بسیاری از مقبره‌ها در واقع صخره‌های طبیعی هستند که با نقش‌برجسته‌های پیچیده حکاکی شده‌اند. این حکاکی‌ها صحنه‌هایی از زندگی روزمره، داستان‌های اساطیری و شمایل‌نگاری مذهبی را به تصویر می‌کشند. برخی از معروف‌ترین مقبره‌ها عبارت‌اند از مقبره گلادیاتورها، مقبره «کورتزان»ها و مقبره «فلاویوس زئوکسیس» که برای مسافران تور ترکیه می‌تواند دیدن آنها بسیار جذاب باشد.

آمفی تئاتر هیراپولیس

آمفی تئاتر باستانی هیراپولیس یکی از بناهای مهم در این منطقه است که به خوبی ساختار آن حفظ شده است. این آمفی تئاتر در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شده و می‌تواند حدود ۱۵ هزار نفر را در خود جای دهد. در گذشته از این مکان برای اجراهای مختلف از جمله نمایش، موسیقی و رقص استفاده می‌شد. اگر به هنر و دیدن بناهایی همچون آمفی تئاتر علاقه دارید حتماً به دیدن این مکان در تور ترکیه بروید.

ساعت بازدید از هیراپولیس

مسافران تور خارجی می‌توانند در تابستان از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۹ شب در این منطقه تاریخی حضور داشته باشد. در زمستان ساعت کاری اندکی تفاوت دارد و از ساعت ۶:۳۰ تا ۶ بعدازظهر است. بهتر است مسافران تور خارجی پیش از رفتن به این منطقه در مورد ساعات بازدید حتماً اطلاعات لازم را کسب کنند.

هزینه بازدید از هیراپولیس

مسافران تور خارجی ترکیه جهت بازدید از این شهر تاریخی باید اقدام به خرید بلیط کنند. خرید بلیط امکان دسترسی به تراورتن‌های شهر باستانی هیروپولیس و پاموکاله را به آنها می‌دهد. هزینه ورودی 200 لیر (سال 2023) برای بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال است. این منطقه پارکینگ نیز دارد و افرادی که با وسیله نقلیه به این منطقه می‌روند می‌توانند با پرداخت مبلغی از پارکینگ استفاده کنند.

دیدن صخره‌های جادویی پاموکاله در نزدیکی هیراپولیس

به طور معمول مسافران تور خارجی که برای دیدن شهر هیراپولیس به سمت این منطقه روانه می‌شوند حتماً به دیدن چشمه‌های پلکانی پاموکاله هم می‌روند. پاموکاله را «بهشت سفید» می‌نامند که از رسوبات تراورتن به وجود آمده است. در پاموکاله پله‌های پلکانی با رنگ‌های جذاب خود تصویری بی‌نظیر به وجود می‌آورند که تا مدت‌ها از یاد مسافران تور خارجی بیرون نخواهند رفت. قدمت این صخره‌های شبیه پنبه به حدود ۱۴ هزار سال قبل می‌رسد و مسافران تور ترکیه نباید دیدن آنها را از دست بدهند.

سخن آخر

هیراپولیس یک شهر باستانی در نزدیکی پاموکاله در شهر دنیزلی است. این شهر باستانی شکوه معماری متعلق به دوران بسیار دوری را در مقابل چشمان مسافران تور خارجی ترسیم می‌کند. دیدن این شهر با قدمت، درکی عمیق‌تر از تمدن‌های گذشته به مسافران تور خارجی می‌دهد و نباید دیدن آن در تور ترکیه از دست برود. هیراپولیس به دلیل نزدیکی به پاموکاله فرصتی استثنایی ایجاد می‌کند تا مسافران تور ترکیه دو مورد از جاذبه‌های ترکیه را هم‌زمان ببینند.
در صورت داشتن هرگونه سؤالی در مورد تور ترکیه مسافران می‌توانند با مشاوران آژانس گردشگری دالاهو مشورت کنند.



1400/03/22 | کد مطلب: 4390
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1399/11/24 20:24
merci kheyli khobbud
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.