تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

جاهای دیدنی استانبول که حتما باید دید

شکی نیست که استانبول، مانند لندن، نیویورک یا پاریس، یکی از پرطرفدارترین شهرهای دنیاست. این شهر با وقار تمام در دو طرف روبان آبی‌رنگ تنگه بسفر قرار گرفته و دو قاره اروپا و آسیا را از هم جدا کرده است. استانبول شهری قدیمی است که یونانی‌ها آن را بنا کردند و از آن زمان تا امروز تغییرات زیادی در آن به وجود آمده. اما چیزی که همیشه در استانبول ثابت بوده انرژی زندگی و جنش و جوش آن است. همه چیز در این شهر زنده است: از بناهای تاریخی گرفته تا بازارهای خرید و کوچه پس کوچه‌های زیبا. استانبول را باید از نزدیک دید.

 

تور ترکیه

دیدنی‌های استانبول

1. ایاصوفیه

یکی از دیدنی‌های پرطرفدار استانبول که البته شهرت خوبی هم در بین گردشگران دارد، ایاصوفیه استانبول است. وقتی این باسیلیکای بیزانس را ببینید تاریخ جلوی چشم‎تان طنین‎انداز می‌شود. ایاصوفیه به دستور امپراطور ژوستی‌نین در قرن 6 میلادی ساخته شد. گنبد بلند، تالار وسیع، و موزاییک‌های طلایی و درخشان این بنا را به یکی از زیباترین بناهای جهان تبدیل کرده. تاریخ طولانی و شنیدنی آن، که زمانی کلیسا، زمانی مسجد و زمانی موزه بوده است، آن را به مشخص‌ترین نماد گذر زمان در شهر استانبول بدل ساخته. در قرن 13 میلادی، چپاولگران جنگ‎های صلیبی ایاصوفیه را به غارت بردند. در فتوحات سال 1453، مهاجمان عثمانی به آن یورش بردند. و از زمانی که به موزه تبدیل شده میلیون‎ها گردشگر از آن بازدید کرده‌اند. ایاصوفیه ارزشمندترین گنج ترکیه است.

 ایاصوفیه ارزشمندترین گنج ترکیه است.

2. کاخ توپکاپی، دیدنی اسرار آمیز استانبول

وقتی از مجموعه کاخ توپکاپی متعلق به دوران عثمانی دیدن کنید رازهای درون آن برای‌تان آشکار می‌شود. این کاخ در نقطه بالایی شهر قدیم استانبول قرار گرفته است. تعدادی از سلاطین خشمگین سلطانی در بین سال‌های 1465 و 1830 با معشوقه‌ها و ندیمه‌های‌شان در این کاخ‌ها زندگی می‌کرده‌اند. به هر کجای این کاخ‌ها که چشم بیندازید نشانه‌های قرن‌ها سیاست‌مداری و جنگ نابخردانه، دسیسه‌گرانه و افراطی را می‌بینید. بخش‌های دیدنی توپقاپی شامل حرمسرای بزرگ، نمازخانه پرابهت شورای سلطنتی، گنجینه اشیای سلطنتی و ایوان مرمری زیبای آن است.   

کاخ توپقاپی پر از شگفتی است.

3. گشت دریایی تنگه بسفر

تجربه کشتی تفریحی یکی از مشهورترین و اصلی‌ترین تفریحات استانبول است. به راحتی نمی‌توان از اتوبوس‌های دریایی که بین آسیا و اروپا رفت و آمد می‌کنند گذشت، اما گشت و گذار با کشتی‌های توریستی بسفر تجربه بهتری است. این کشتی‌ها فاصله تقریبا باریک بین امینونو تا دهانه دریای سیاه را طی می‌کنند و در این مسافت گردشگرها می‌توانند مناظر کاخ‌ها، پارک‌ها و عمارت‌های چوبی و تزیینی را در دو طرف ساحل آسیایی و اروپایی تماشا کنند. فرقی نمی‌کند مدت طولانی سوار این کشتی‌ها باشید یا فقط یک مدت کوتاه، در هر صورت خاطره‌ای به یادماندنی از این تجربه خواهید داشت.   

گشت و گذار با کشتی‌های توریستی تنگه بوسفر تجربه دل‌انگیزی است.

4. خرید در بازارهای ترکیه

بازار بزرگ ترکیه رنگارنگ و پر رفت و آمد است. این بازار شناخته‌شده‌ترین مرکز خرید در بخش تاریخی شبه جزیره استانبول است، اما مطمئنا تنها مرکز خرید در استانبول نیست. تماشای بازار استانبول و قدم زدن در راسته‌های مختلف آن از بخش‌های سرپوشیده و نقاشی‌های قدیمی گرفته تا فضای باز بازار، همگی در فهرست جاهای دیدنی استانبول هستند.

بعد از گشت و گذار در مسیرهای پر پیچ و خم و کاروانسراهای پنهان بازار، مسیرتان را در گذر اصلی، در میان مغازه‌های محلی، ادامه دهید و به سمت مسیر پایینی بروید تا به بخش شلوغ‌تر محوطه خرید تهتاکاله (Tahtakale) برسید. در اینجا بازار خوش‌عطر ادویه‌جات را خواهید دید. از این سمت، به مسجد آبی و سراهای کنار آن می‌رسید، جایی که یکی از بهترین خاطرات سفرتان ثبت خواهد شد.

 حال و هوای خرید در بازار بزرگ ترکیه خیلی رنگارنگ است.

5. مسجد سلیمانیه

مسجد باشکوه سلیمانیه، برجسته‌ترین یادگار معماری این شهر است و آسمان بخش قدیم شهر را از آن خود کرده. این مسجد نام کسی را دارد که بانی ساختش بوده. سلمانیه چهارمین مسجد سلطنتی است که در استانبول ساخته شده. طراحی این بنا کار معمار سنان، مشهورترین معمار عثمانی، است و در فاصله بین سال‌های 1550 تا 1557 ساخته شده. مجموعه بناهای بزرگ و سالم اطراف این مسجد نمایانگر جنبه‌های زندگی روزمره عثمانی‌هاست و هنوز هم از آنها استفاده می‌شود. همین ویژگی باعث شده تا این منطقه حالتی فعال داشته باشد و صفت «تاریخ زنده» را به آن بدهند.

مسجد باشکوه سلیمانیه، برجسته‌ترین یادگار معماری این شهر است.

6. آب انبار باسیلیکا

وقتی امپراطوران عثمانی تصمیم به کاری می‌گرفتند، باید آن را به کامل‌ترین شکل انجام می‌دادند! این آب انبار بسیار عمیق رو به روی ایاصوفیه قرار گرفته است. مهم‌ترین ویژگی‌ها این بنا جنگلی از ستون‌ها (دقیقا 336 ستون)، سقف‌های آجری طاق‌دار، سرستون‌هایی با کنده‌کاری عجیب سر مدوسا است. این آب انبار شاهدی است از شهرسازی جاه‌طلبانه و مهندسی زبردستانه بیزانس و در فیلم‌های مختلف از آن استفاده شده است (مثلا فیلم «از روسیه با عشق»). آب انبار باسیلیکا امروز یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مقاصد گردشگری در بین توریست‌هاست.

آب انبار باسیلیکا امروز یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مقاصد گردشگری در بین توریست‌هاست.

7. شکم‌گردی در منطقه بی‌اوغلو

چشم‌اندازهای دیدنی از بوسفر و شهر قدیم از بالای تراس‌های کافه‌ها و بارهای تماشایی فقط یکی از جاذبه‌های منطقه بی‌اغلو است. مردم محلی برای تفریح در کافه‌های سنتی، خوردن کباب در اوچاک‎باشی (کباب‌سرا)، چشیدن غذاهای مدرن ترکی در اغذیه‎فروشی‌های تجملاتی و استراحت در کافه‌های سبک اروپایی و کلاب‌ها به این منطقه می‌آیند. این منطقه مرکز شکم‌گردی و تفریح شهر استانبول است. آن را از دست ندهید.

بی‌اوغلو، منطقه مرکز شکم‌گردی و تفریح شهر استانبول است.

8. موزه کاریه

موزه کاریه (کلیسای کورا) در سایه دیوارهای بلند و تاریخی یادگار تئودئوس دوم قرار گرفته است. این موزه یک ساختمان بیزانسی کوچک است که در بخش غربی و کمتر شناخته‌شده شهر واقع شده. تزیینات این بنا شامل موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری است که در قرن 14 میلادی ساخته شده‌اند و زندگی حضرت مسیح و مریم مقدس را به تصویر می‌کشند. این تزیینات جزو بهترین نمونه‌های هنر بیزانس هستند، آثاری که تنها رقیب‌شان موزاییک‌های تزیینی کلیساهای راونا در ایتالیاست. اگر بخواهیم ساده بگوییم، امکان ندارد فضای فوق‌العاده دیدنی داخل این موزه را ستایش نکنید. بازدید از این موزه مطمئنا یکی از بهترین بخش‌های سفرتان خواهد بود.

موزه کاریه (کلیسای کورا) در سایه دیوارهای بلند و تاریخی یادگار تئودئوس دوم قرار گرفته است.

9. مسجد آبی

مسجد آبی ساختمانی است که نشانه شهر استانبول به شمار می‌رود. این بنا پروژه بزرگ سلطان احمد اول بود که معماران و بنایان کشورش را به کار گرفت تا این مسجد را بسازند. ساخت مسجد قبل از مرگ سلطان احمد، که در سال 1617 در سن 27 سالگی از دنیا رفت، تمام شد. نمای منحنی‌شکل بنا شامل چندین گنبد و شش مناره باریک است. داخل بنا، فضای بسیار وسیعی با هزاران کاشی آبی‌رنگ ترکی تزیین شده و به همین دلیل این بنا به مسجد آبی شهرت پیدا کرده است. ایاصوفیه و مسجد آبی در میان مردم محلی و گردشگرها بسیار پرطرفدار هستند و زیبایی فوق‌العاده‌ای به پارک سلطان احمد داده‌اند.

مسجد آبی ساختمانی است که نشانه شهر استانبول به شمار می‌رود.

10. بازدید از حمام ترکی

شاید فرصت گشت و گذار در یک بنای عثمانی متعلق به قرن 16 زیاد در زندگی ما پیش نیاید، مگر اینکه به استانبول سفر کنیم. حمام‌های ترکی معروف این شهر فرصتی منحصر به فرد برای غرق شدن در تاریخ، معماری، آب گرم و کف صابون را هم‌زمان برای‌تان فراهم می‌کنند. بازدید از حمام ترکی فرصت خوبی برای استراحت بعد از یک روز پیاده‌روی روی سنگفرش‌های شهر استانبول است و، در عین حال، اطلاعات خوبی در مورد زندگی و رسومات جامعه عثمانی در اختیارتان قرار می‎دهد. در دو طرف پل گالاتا می‌توانید به این حمام‌های پر از بخار بروید.

حمام‌های ترکی معروف استانبول فرصتی منحصر به فرد برای غرق شدن در تاریخ، معماری، آب گرم و کف صابون را هم‌زمان برای‌تان فراهم می‌کنند.

برگرفته از کتاب lonely planet



1397/06/17 | کد مطلب: 4200
سپیده اقتداری

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.