کاخ توپکاپی کجاست؟
تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

کاخ توپکاپی کجاست؟

کاخ توپکاپی برای شماست. اگر برای سفری در زمان و در اقامتگاه مجلل سلاطین قدرتمند عثمانی آماده هستید. در این کاخ شما می‌توانید در تاریخ شگفت‌انگیز، معماری پیچیده و گنجینه‌های گران‌قیمت این مکان دیدنی غرق شوید و عظمت گذشته و داستان‌های فریبنده این کاخ باشکوه را از نزدیک لمس کنید. اگر مسافر تور خارجی استانبول هستید با مطلب کاخ توپکاپی همراه شوید تا بیشتر در مورد این بنای تاریخی بدانید.

کاخ توپکاپی کجاست؟

کاخ توپکاپی نمونه‌ای خیره‌کننده از معماری عثمانی و یکی از جاذبه‌های دیدنی استانبول است. نزدیک به 400 سال این کاخ مرکز اداری و آموزشی امپراتوری عثمانی بوده و 700000 مترمربع مساحت دارد. این کاخ اکنون به موزه تبدیل شده و مملو از اتاق‌های مجلل، باغ‌های زیبا، و آثار هنری و باستانی از سلسله عثمانی است. موزه کاخ توپکاپی نه‌تنها به‌خاطر معماری و مجموعه‌هایش، بلکه به دلیل اینکه یادآور تاریخ و فرهنگ امپراتوری عثمانی است، قابل‌توجه به شمار می‌رود.

تاریخچه کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی که به‌عنوان کاخ «دروازه کانن» نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان اقامتگاه اصلی و مرکز اداری سابق سلاطین قدرتمند عثمانی در طول قرن پانزدهم به شمار می‌رفته است.
ساخت کاخ توپکاپی در سال 1460 و پس از فتح قسطنطنیه توسط «فاتح سلطان محمد» آغاز شد و در سال 1478 به پایان رسید. این کاخ که بین شاخ طلایی و تنگه بسفر در منطقه‌ای به مساحت 700000 مترمربع در شبه‌جزیره استانبول واقع شده، از نظر استراتژیک نیز بسیار اهمیت داشته است. در واقع این کاخ دور از شهر ساخته شده تا امنیت و حریم خصوصی آن تضمین شود.

کاخ توپکاپی از مهم‌ترین دیدنی‌های استانبول است


برای بیش از 400 سال، کاخ توپکاپی به عنوان اقامتگاه و مقر شخصیت‌های برجسته همچون فاتح سلطان محمد تا سلطان عبدالمجید بوده است. در سال 1924، پس از اعلام جمهوری ترکیه، این کاخ به موزه تبدیل شد و به اولین موزه جمهوری ترکیه بدل گشت.
امروزه، کاخ توپکاپی همچنان یک جاذبه بسیار محبوب و فریبنده برای مسافران تور خارجی استانبول است. این کاخ دارای مجموعه‌های بسیار مهم، شگفتی‌های معماری و تقریباً 300000 اسناد آرشیوی است. این جذابیت‌ها باعث می‌شود این کاخ مقصدی ارزشمند برای علاقه‌مندان به تاریخ در تور خارجی استانبول باشد. وسعت و اهمیت کاخ توپکاپی باعث شده تا این کاخ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین موزه کاخ‌ها شناخته شود.

معماری کاخ توپکاپی

معماری کاخ توپاپی اولین چیزی است که به نظر مسافران تور استانبول می‌آید. معماری این بنا شکوه معماری را نشان می‌دهد و تحت‌تأثیر سبک‌های عثمانی، ایرانی و اسلامی است. معماران این مجموعه به طرز ماهرانه‌ای طاق‌های نوک‌تیز، گنبدها و کاشی‌کاری‌های پیچیده را در طراحی کاخ ادغام کرده‌اند.

معماری کاخ توپکاپی تنوع فرهنگی منطقه خود را نشان می‌دهد

 

بخش‌هایی از کاخ توپکاپی

برای بازدید از کاخ توپکاپی بهتر است مسافران تور خارجی استانبول با بخش‌های مختلف این بنا آشنا باشند:

حیاط اول کاخ

این حیاط که به نام دادگاه رژه نیز شناخته می‌شود، بیرونی‌ترین حیاط است که بازدیدکنندگان از آن وارد کاخ می‌شوند. چندین بنای تاریخی از جمله یک غذاخوری و موزه حاجیا ارنه (Hagia Irene) در این قسمت قرار دارند.

حیات دوم کاخ

دروازه میانی به دربار دوم کاخ منتهی می‌شود که برای اداره امپراتوری از آن استفاده می‌کردند. این بخش دارای فضای پارک مانند با آلاچیق‌ها، آشپزخانه‌ها، اتاق‌های تماشاگران و اتاق‌خواب‌ها است.

حرم‌سرای کاخ

حرم‌سرا یکی از اسرارآمیزترین قسمت‌های کاخ است و خانواده امپراتور را در خود جای می‌داده. این بخش شامل صدها اتاق است که در آن سلاطین از صیغه‌های خود حمایت می‌کردند و فرزندان خود را بزرگ می‌کردند.

بسیاری از داستان‌های کاخ توپکاپی در حرم‌سرای آن گذشته است

 

دیوان شاهنشاهی و خزانه‌داری

دیوان شاهنشاهی محل تصمیم‌گیری‌های مهم و امور دولتی بود و در خزانه‌داری، اسلحه‌ها، زره‌های عثمانی و مخارج امپراتوری ثبت و کنترل می‌شد.

دروازه سعادت و اتاق‌های نگهبانی مقدس

دروازه سعادت به بارگاه سوم منتهی می‌شود که حوزه خصوصی سلطان بود. اتاق‌های نگهبانی مقدس نیز مکانی بود که بسیاری از آثار حضرت محمد را در خود جای‌داده است.
از دیگر بخش‌های این کاخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آشپزخانه کاخ
- حیات خواجه‌های سیاه
- خزانه امپراتوری
- صحن زنان صیغه و همسران سلطان
- صحن ولیده سلطان

دیدنی‌های داخل کاخ توپکاپی

جدای از شکوه و عظمت این کاخ که برای مسافران تور استانبول بسیار چشمگیر است، اشیا نگهداری شده در موزه توپکاپی نیز می‌تواند برای مسافران تور خارجی استانبول بسیار دیدنی باشند. مجموعه گران‌بها و نفیسی در بخش‌های مهم کاخ همچون موزه خزانه، و تالار یادگاری مقدس و حتی کتابخانه نگهداری می‌شود.

داخل کاخ توپکاپی دیدنی‌های بسیاری وجود دارد

 

کتابخانه سلطان احمد سوم یا کتابخانه اندرون

برای رسیدن به این بخش مسافران تور استانبول باید به مرکز حیات سوم کاخ توپکاپی بروند. در این مکان بیش از ۳۵۰۰ نسخه خطی وجود دارد که به موضوعات علمی، حقوق اسلامی و الهیات مرتبط هستند. زبانی که این کتاب‌ها به آن نوشته شده‌اند ترکی عثمانی، عربی و فارسی است و حتی برخی به زبان کوفی نیز نگاشته شده‌اند. یکی از نکات جالب برای مسافران تور استانبول این است که برخی از کتاب‌های موجود در این مکان متعلق به دربار ایلخانان و نوادگان مغول در ایران است. همچنین از دربار تیموریان و دوره صفویه نیز کتاب‌هایی در این کتابخانه دیده می‌شود.

موزه خزانه

در این موزه، مسافران تور خارجی استانبول می‌توانند آثار بسیار زیبا و با ارزشی را مشاهده کنند. از جمله این آثار می‌توان به غنائم جنگی، تاج‌های سلاطین عثمانی، جواهرات قیمتی، شمشیرهای مرصع و پوشاک اشاره کرد.
تالار یادگاری مقدس
در این مکان از اشیا مربوط به پیامبر اسلام نگهداری می‌کنند. از جمله این اشیا می‌توان به تیرکمان، چند تار ریش، اثر انگشت حضرت محمد، مهره عقیق پیامبر، دو دندان‌شکسته او، نامه‌ای متعلق به پیامبر و رد پای پیامبر که با طلا پر شده، اشاره کرد.
از دیگر اشیا نگهداری شده که مسافران تور استانبول می‌توانند آنها را ببینند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
- شمشیر یاران پیامبر
- شمشیر حضرت داوود
- شمشیر حضرت علی
- رد پای حضرت یوسف
- لباس حضرت فاطمه
- لباس امام حسین پس از عاشورا
- زره و استخوان دست حضرت یحیی
- چند پرده، قفل و کلید کعبه
- عمامه حضرت یوسف

موزه خزانه و اشیای مقدس در نوع خود بی‌همتا هستند

اطلاعات بازدید از کاخ توپکاپی (به‌روز شده برای سال 2023)

مسافران تور استانبول بهتر است به موارد زیر برای رفتن به این مکان توجه داشته باشند:
ساعات کاری دوره تابستانی (1 آوریل - 1 اکتبر)
- ساعت افتتاحیه: 09:00 صبح
- زمان بسته شدن: 18:00
- ساعت بسته شدن دفتر اداری: 05:30 بعدازظهر
ساعات کاری دوره زمستانی (1 اکتبر - 1 آوریل)
- ساعت افتتاحیه: 09:00 صبح
- زمان بسته شدن: 18:00
- ساعت بسته شدن دفتر اداری: 05:30 بعدازظهر
روزهای تعطیل
مسافران تور خارجی استانبول باید در نظر داشته باشند که کاخ توپکاپی سه‌شنبه‌ها تعطیل است.

هزینه بازدید از کاخ توپکاپی

برای مدیریت هزینه‌ها مسافران تور خارجی استانبول باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:
هزینه ورودی بلیط‌های ترکیبی
- کاخ توپکاپی + حرم + ایا ایرنه = 950 لیره (لیره ترکیه)
- کاخ توپکاپی + ایا ایرنه = 750 لیره (لیره ترکیه)

موقعیت کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی در شبه‌جزیره تاریخی استانبول ترکیه واقع شده است. این کاخ در «سارایبورنو» (نقطه سراگلیو) قرار دارد و مشرف به دریای مرمره و تنگه بسفر است.

نشانی کاخ توپکاپی

کانکورتاران ماه. بابی همایون کاد. No:1, 34122 فاتح/استانبول، ترکیه

توصیه‌هایی برای بازدید بهتر مسافران در حین تور استانبول

اگر با تور استانبول به بازدید این کاخ می‌روید راهنمای شما همه موارد را برای یک بازدید بهتر در نظر می‌گیرد. درصورتی‌که به شکل شخصی اقدام می‌کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- حتماً به یک تور دارای راهنما ملحق شوید تا اطلاعات لازم را هنگام بازدید در مورد کاخ کسب کنید.
- حدود ۲ تا ۳ ساعت برای دیدن مهم‌ترین بخش‌های این کاخ در نظر بگیرید.
- در ساعات اولیه و اواخر بعدازظهر به بازدید نروید؛ زیرا کاخ را بسیار شلوغ خواهید یافت.
- به قانون عدم عکاسی در مناطق خاص حتماً احترام بگذارید.
- کفش‌های راحت به پا کنید.

سخن آخر

اینکه کاخ توپکاپی کجاست و چه پیشینه‌ای دارد؟ شاید سؤال بسیاری از مسافران تور خارجی استانبول باشد. این کاخ آوازه بسیاری دارد و به همین دلیل بیشتر مسافران تور استانبول دیدن این کاخ را حتماً در برنامه خود قرار می‌دهند. این کاخ تاریخی یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های باقیمانده از جهان است و نه‌تنها خانه سلاطین عثمانی بوده؛ بلکه یک مقر اداری و آموزشی به شمار می‌رفته است. این کاخ دیدنی‌ها و داستان‌های بسیاری برای دیدن و شنیدن دارد که به مسافران تور استانبول پیشنهاد می‌شود حتماً به دیدن این کاخ بروند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور خارجی استانبول می‌توانید با مشاوران آژانس مسافرتی دالاهو مشورت کنید.



1398/06/16 | کد مطلب: 4634
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.