تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

7 افسانه جذاب ویتنام

ویتنام با آب‌وهوای استوایی و معتدل خود مقصد گردشگران بسیاری است. یکی از تورهای پر طرف‌دار تور ویتنام است که هر ساله افراد زیادی را به سمت این سرزمین شگفت‌انگیز می‌کشاند. ویتنام نه‌تنها برای مسافران همواره جذاب بوده؛ بلکه به دلیل شرایط اقلیمی و جنگی گذشته خود مکانی مناسب برای ساختن فیلم‌های تجاری نیز بوده است. فیلم‌های معروفی چون اینک آخرالزمان، شکارچی گوزن، غلاف تمام‌فلزی، جوخه و... از جمله فیلم‌های بسیار مطرحی هستند که در این کشور فیلم‌برداری شده‌اند. ویتنام مانند هر تمدن قدیمی دیگری با افسانه‌ها و قصه‌ها پیوند خورده است. این افسانه‌ها شاید برای افرادی که می‌خواهند برای تور ویتنام ۱۴۰۲ ثبت‌نام کنند شنیدنی باشند. با مقاله ما همراه باشید تا نه تنها با این افسانه‌ها آشنا شوید بلکه در مورد قیمت تور ویتنام و شرایط آن بیشتر بدانید.

تور ویتنام

افسانه‌های کشور ویتنام

افسانه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها هستند. انسان‌ها درگذشته برای رسیدن به چرایی بسیاری از پدیده‌ها افسانه‌ها را ساختند. افسانه باقدرت موجودات فرازمینی و شاهکارهای آنها در پیوند است و همواره در آن‌ها علت آفرینش و یا چگونگی به‌وجودآمدن یک پدیده روایت می‌شود. ویتنام نیز افسانه‌های جذاب خاص خود را دارد که برای مسافران تور این سرزمین شنیدن آنها خالی‌ازلطف نیست. در ادامه به هفت افسانه جذاب ویتنامی می‌پردازیم.

افسانه آفرینش ویتنامی Lạc Long Quân و Âu Cơ

یکی از مهم‌ترین داستان‌های افسانه‌ای، افسانه آفرینش ویتنامی است. این افسانه از پسر یک رهبر قبیله و یک شاهزاده خانم اژدها روایت می‌کند. Lạc Long Quân نام این پسر بود که قدرت فیزیکی بسیار بالایی داشت. او عاشق اقیانوس بود و از آن و سرزمینش با قدرت‌های جادویی خود محافظت می‌کرد. همچنین او در زمینه کشاورزی و معماری درس‌های بسیار آموزنده‌ای را به مردم ویتنام آموخت تا بر اساس آن‌ها یک تمدن شکوفا را بنا کند.

آفرینش مردم ویتنام یکی از افسانه‌های مهم ویتنام است


او به همراه همسرش (Âu Cơ) صدها تخم داشتند که به صدها فرزند تبدیل شدند. پس از مدت‌ها آن دو به دلیل اینکه هرکدام به نژادهای مختلف اژدها و پری تعلق داشتند جدایی را انتخاب کردند. Lạc Long Quân به دریا بازگشت و همسرش به زندگی در کوهستان ادامه داد. در این جدایی ۵۰ کودک به دریا و ۵۰ کودک به کوه برده شدند و شروع به آموختن زندگی در این مناطق کردند. ویتنامی‌ها عقیده دارند که این کودکان اجداد مردم ویتنامی مدرن هستند که در سراسر این سرزمین زندگی می‌کنند. گفته می‌شود پسر ارشد این زوج اولین پادشاه هونگ بوده است. این فرد سلسله اصلی ویتنام را تأسیس کرده و امروزه به همین دلیل فستیوال مهمی در بزرگداشت او برگزار می‌شود.

افسانه خدای کوه و خدای آب - مبارزه با بلاهای طبیعی

یکی دیگر از هفت افسانه جذاب ویتنامی افسانه خدای کوه و خدای آب است. این افسانه از آنجا آغاز می‌شود که هجدهمین پادشاه هونگ مسابقه‌ای را برگزار کرد تا برای دخترش همسری مناسب را انتخاب کند. او در نهایت به دو نامزد یعنی خدای کوهستان و خدای آب رسید.
این دو رقیب برای پیروزی درگیر مبارزه ویرانگری با یکدیگر شدند. خدای کوهستان در این رقابت در حال پیروزی بود؛ اما خدای آب با به راه‌انداختن طوفان‌ها و سیل‌های سهمگین در مقابل او تسلیم نشد و ویرانی‌های بسیاری را به وجود آورد. خدای کوهستان برای محافظت از مردم کوه‌ها را بلند کرد تا مانعی در برابر این طوفان‌ها بسازد و در نهایت خدای آب عقب‌نشینی کرد.

مردم ویتنام برای بلایای طبیعی هم افسانه‌های مخصوص دارند


این افسانه در واقع به سیل‌ها و طوفان‌های سالانه سهمگینی اشاره می‌کند که در ویتنام ویرانی‌های بسیاری را به وجود می‌آورد. از طرفی خدای کوهستان در این افسانه نمادی از انعطاف‌پذیری و استقامت مردم ویتنام در برابر این بلاهای طبیعی است.

افسانه امپراتور خیانت دیده

این افسانه در ارتباط با An Dương Vương پادشاه دومین سلسله ویتنام پس از فروپاشی سلسله هونگ است. این پادشاه با کمان پولادی خود یک پادشاه شکست‌ناپذیر بود. قدرتمندی او تا زمانی ادامه یافت که رقیبش «تریو دا»(Trieu Da) برای سرنگونی سلطنتش پیشنهاد ازدواج پسرش و دختر او را داد.
پس از ازدواج آن دو، پسر پس از جلب‌اعتماد همسرش او را متقاعد کرد تا شمشیر پولادی جادویی پدرش را بدزدد و برای او بیاورد. دختر نادان دست به این کار زد و این مسئله باعث حمله به سلطنت پدرش و شکست او شد. در نهایت پادشاه به همراه دخترش به دریا فرار کرد. پس از آن که دختر پادشاه از نقش خود در این جنگ پرده برداشت پدر او را کشت و سپس برای همیشه در دریا ناپیدا شد. زمانی که خون دختر به دریا سرازیر شد مرواریدهای زیبایی از خون او به وجود آمدند. پس از آن نیز همسرش با آگاهی از مرگ او، به دلیل غم و اندوه خود با پریدن به داخل چاه خود را کشت و این افسانه به پایان رسید.

افسانه کمان پولادی برای مردم ویتنام نشانی از عشق است


امروزه گفته می‌شود مرواریدهای شسته شده در این آب درخشش خاصی می‌یابند و نماد عشق بی‌پایان این جفت هستند. این زیبایی و درخشش از عشق میان این زوج به ودیعه گرفته می‌شود.

افسانه لولوی (Le Loi) و شمشیر جادویی

یکی از نمادین‌ترین مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری ویتنام دریاچه «هوان کیم»(Hoan Kiem) است که نامش از یک افسانه محلی سرچشمه می‌گیرد. در زمان‌های بسیار دور ویتنام تحت‌تأثیر تلاش‌های «سلسله مینگ» چین برای استعمار قرار گرفت. در این میان «له لوی» که یک جنگ‌سالار محلی بود اسلحه به دست گرفت تا از کشورش محافظت کند. او در حین تلاش خود به شمشیر جادویی دست‌یافت و با استفاده از آن چینی‌ها را از کشور خود بیرون راند و به امپراتور «له تای تو» (Le Thai To) تبدیل شد.

افسانه لولوی به یکی از جاذبه‎‌های مهم ویتنام مربوط است


سال‌ها پس از این پیروزی زمانی که یک لاک‌پشت در حال شناکردن در دریاچه بود از امپراتور درخواستی کرد. او خواست تا «له تای تو» شمشیر را به پادشاه اژدها (صاحب واقعی آن) بازگرداند. امپراتور این کار را انجام داد و دریاچه که شاهد بازگشت شمشیر به مکان اصلی خود بود به دریاچه شمشیر برگشتی (Hoan Kiem Lake) معروف شد.
تا به امروز، هانویایی‌ها مردم پایتخت ویتنام معتقدند لاک‌پشت‌هایی که در دریاچه «هوآن کیم» یافت می‌شوند، به دلیل نقش‌شان در دفع مهاجمان چینی باستان، مقدس هستند.

تائو کوان - سه خدای آشپزخانه ویتنامی

«تائو کوان» از جمله هفت افسانه جذاب ویتنامی است. یک باور رایج وجود دارد که سه خدای آشپزخانه به نام تائو کوان در هر آشپزخانه ویتنامی وجود دارند. این سه شخصیت از داستانی در مورد یک هیزم‌شکن و همسرش و یک شکارچی سرچشمه ‌گرفته است. داستان ازاین‌قرار است که هیزم‌شکن به دلیل مشکلات مالی، با رفتارهای نامناسب و ضرب و شتم همسرش باعث فرار او از کلبه شد. همسر او در طی چند هفته که زخمی و گرسنه در جنگل به سر می‌برد به کلبه یک شکارچی رسید. شکارچی که فرد درستکاری بود به او پناه داد و آنها پس از مدتی با یکدیگر ازدواج کردند. یک روز که شکارچی به دنبال شکار در جنگل بود. گدایی در کلبه شکارچی را زد و جایی برای ماندن خواست. زن به او پناه داد؛ اما پس از آن متوجه شد گدا شوهر سابقش است. با شنیدن صدای بازگشت شکارچی، زن مرد گدا را در انبار کاه پنهان کرد زیرا می‌ترسید همسرش با فهمیدن این قضیه او را خطاکار بداند.

غذاهای ویتنامی ارزش بسیار زیادی در فرهنگ این کشور دارند


با نزدیک‌شدن به تعطیلات شکارچی بی‌خبر از فرد گدا بر روی کومه علف خشک کاه، کباب درست کرد. گدا که می‌ترسید برای همسرش مشکلی پیش بیاید سکوت کرد و به آتش کشیده شد. همسرش وقتی دید که او خود را فدایش کرده او نیز خود را در میان شعله‌های آتش انداخت. شکارچی نیز وقتی عشق آن دو را دید و به دلیل اینکه نمی‌توانست زندگی بدون همسرش را تصور کند خود را تقدیم آتش کرد.
مرگ این سه شخص که به سه خدای آشپزخانه معروف‌اند در بیست و سومین روز از دوازدهمین ماه سال مورد تقدیر قرار می‌گیرد. در این روز مردم ویتنام بهترین غذاهای ویتنام، ادویه‌ها و لباس‌ها را ارائه می‌کنند و به بزرگداشت این روز مشغول می‌شوند.

خاستگاه bánh chưng - افسانه Lang Lieu

غذاهای محلی در فرهنگ ویتنام از اهمیت خاصی برخوردارند و به همین دلیل یکی از افسانه‌های مردم ویتنام در مورد غذای این سرزمین است.
گفته می‌شود «بان چانگ» (یک کیک سنتی ویتنامی) ساخته «لانگ لیو»، پسر ششمین پادشاه هونگ است. ششمین پادشاه هونگ با نزدیک‌شدن به مرگ خود، پسرانش را احضار کرد تا آنها را به چالش بکشد. در نتیجه این چالش آشپزی او می‌خواست مناسب‌ترین فرد را برای جانشینی خود انتخاب کند.
پسران او برای تحت‌تأثیر قراردادن پدر دست به پختن غذاهای لذیذ عجیب‌وغریب و خارجی زدند. لانگ لیو، پسر ساده و کم ادعاتر پادشاه، برای پخت غذا از دو ماده محلی استفاده کرد؛ «بان چیای» (آرد برنج-Banh chiay) نمایانگر آسمان و «بان چونگ» (ماش و گوشت خوک- banh chung) نمایانگر زمین، گیاهان و حیوانات. پس از اتمام این چالش شاه که تحت‌تأثیر نمادگرایی و سادگی مواد و تدبیر لانگ لیو قرار گرفته بود، او را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

افسانه ویتنامی به تدبیر و درایت اهمیت بسیاری می‌دهند


امروزه در ویتنام مردم برای غذای بای چونگ Banh Chungدر میان دیگر غذاهای محلی احترام زیادی قائل هستند. در فستیوال‌های ویتنام مانند «تت نگوین دان» (Tet Nguyen Dan) و «جشنواره نیمه پاییز» این غذا در بتکده‌ها و معابد ارائه می‌شود.

چهارعنصر - لاک‌پشت، اژدها، اسب شاخ‌دار و ققنوس

لاک‌پشت‌ها، اژدها، تک‌شاخ و ققنوس در اساطیر ویتنامی به دلیل نمایش چهارعنصر اصلی یعنی زمین، هوا، آتش‌ و آب مورد احترام هستند. از نشانه‌های اهمیت آنها در ویتنام مدرن این است که شما در بیشتر مکان‌های عبادت و جشن‌های مردم ویتنام نشانه این حیوانات را مشاهده می‌کنید.
اژدها، مانند بسیاری از کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا، نماد صلح، رفاه و خوش‌شانسی است. چیزی که اژدهای ویتنامی را متمایز می‌کند، آناتومی آن است: ترکیبی از ماهی، مارمولک، گوزن و ماهی که همه یک بدن را تشکیل داده‌اند. بسیاری از مشهورترین مکان‌های ویتنام، مانند «خلیج ‌ها لونگ»، نام خود را از داستان‌های افسانه‌ای اژدهای ویتنامی گرفته‌اند.
یکی دیگر از موجودات ترکیبی اسب شاخ‌دار است که بخشی از اسب، اژدها و بوفالو است. گفته می‌شود که اسب تک‌شاخ مانند اژدها باعث خوش‌شانسی است. این حیوان همچنین قدرت دفع ارواح شیطانی از خانه‌ها و بتکده‌ها را دارد. به همین دلیل، شما اغلب اسب شاخ‌دار را در درگاه‌ها یا نزدیک ورودی خانه‌ها و اماکن مذهبی می‌بینید.

4 عنصر ویتنام در مکان‌های مذهبی این کشور دیده می‌شوند


ققنوس که از مار، عقاب، ماهی و طاووس تشکیل شده است، نشان‌دهنده اشرافیت و فضل است. به‌عنوان نمادی از سلطنت، ققنوس (یین) و اژدها (یانگ) در عروسی‌های ویتنامی همواره حضور دارند، زیرا اعتقاد بر این است که آنها باعث شادی و خوشبختی زوج‌ها می‌شوند.
به‌عنوان تنها حیوان زنده از چهار موجود افسانه‌ای، لاک‌پشت به‌عنوان نمادی از طول عمر، خرد و استقامت معنوی مورد تجلیل است. در معبد ادبیات در هانوی، 82 مجسمه لاک‌پشت اسامی فارغ‌التحصیلان دوره دکترا را از دوره «سلسله Le» بر روی خود حمل می‌کنند. این کار نشانه بالاترین احترام نسبت به تحصیل‌کرده‌ترین افراد جامعه به‌حساب می‌آید.

سفر به سرزمین عجایب، ویتنام

افسانه‌های ویتنامی از خدایان آشپزخانه تا حیوانات مقدس نقش مهمی در فرهنگ ویتنامی‌ها دارند. افسانه‌ها نه‌تنها به منشأ به‌وجودآمدن ویتنام اشاره می‌کنند؛ بلکه درس‌های اخلاقی و مهمی را نیز به مخاطب عرضه می‌دارند. ویتنام سرزمین بسیار زیبایی است که سفر به آن می‌تواند شما را با راویان این افسانه‌ها آشنا کند. این سرزمین با طبیعت زیبا، فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری خاص خود می‌تواند سفری به‌یادماندنی برای شما باشد. تور ویتنام ۱۴۰۲ آژانس دالاهو می‌تواند سفر شما را تا زادگاه این افسانه‌ها ممکن کند تا دلیل به‌وجودآمدن آنها را از فضایی نزدیک‌تر لمس کنید. برای اطلاع از قیمت تور ویتنام می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.



1402/03/28 | کد مطلب: 4847
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



تور مرتبط با این موضوع کدام است؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.