تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
از روسیه تا استرالیا

شفق قطبی در کدام کشورهاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

شفق قطبی یک پدیده طبیعی است که از سال‌های دور برای اهالی زمین شبیه یک جادو و معما بوده است. اگرچه حالا می‌دانیم شفق قطبی به‌خاطر طوفان‌های خورشیدی شکل می‌گیرد اما دیدن آن هنوز هم در ذهن بیننده یک جادو یا اتفاقی ماورایی را تداعی می‌کند. اگر دوست دارید به دیدار شفق قطبی بروید، اینجا برای‌تان گفته‌ایم بیشتر در چه مناطقی شانس دیدن این پدیده را خواهید داشت.

شفق قطبی چیست؟

شفق قطبی که آن را به انگلیسی «آرورا» (Aurora) می‌نامند به نورهایی رنگارنگ و رقصان در آسمان گفته می‌شود. این پدیده طبیعی در نزدیکی قطب‌های مغناطیسی رخ می‌دهد و با زیبایی بی حد و حصر خود نگاه کنجکاو علاقه‌مندان به طبیعت را به خود دعوت می‌کند.
شفق قطبی می‌تواند در هر رنگی دیده شود؛ اما رایج‌ترین رنگ آن سبز و صورتی کم‌رنگ است که در کنار هاله‌ای از رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش می‌تواند دیده شود.

شفق قطبی پدیده‌ای طبیعی و متاثر از فعالیت‌های خورشید است

تور خارجی


سرچشمه ایجاد شفق قطبی به خورشید باز می‌گردد. گاهی مواقع ذرات باردار خورشید از روزنه‌های بزرگ در تاج خورشید خارج می‌شوند و در فضا امتداد پیدا می‌کنند که به این پدیده «باد خورشیدی» یا «طوفان خورشیدی» می‌گویند. زمانی که زمین در مسیر این ذرات باردار قرار گیرد واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه برخورد ذرات باردار خورشید به اتم و مولکول‌های موجود در جو زمین نور شفق قطبی ایجاد می‌شود. به دلیل اینکه میدان مغناطیسی زمین ذرات باد خورشیدی را به سمت قطب‌ها یعنی قطب شمال و قطب جنوب منحرف می‌کند پدیده شفق قطبی در این مناطق دیده می‌شود.

شفق قطبی در کدام کشورها دیده می‌شود؟

شاید برای بسیاری از افراد که می‌خواهند در تور خارجی شفق قطبی شرکت کنند سؤال پیش بیاید که شفق قطبی در کدام کشورها رخ می‌دهد؟ برای دیدن شفق قطبی پیشنهاد می‌شود که افراد به «کمربند نورهای شمالی» در عرض جغرافیایی ۶۵ تا ۷۲ درجه شمالی که درست در داخل دایره قطب شمال است بروند. این منطقه را که به آن «منطقه شفق قطبی» می‌گویند شامل چندین مقصد همچون اسکاندیناوی و کشورهای همچون سوئد، ایسلند، گرینلند و نروژ است. در کنار این کشورها شفق قطبی در روسیه نیز بسیار دیده می‌شود و حتی در برخی نواحی قطب جنوب همچون استرالیا این پدیده زیبای طبیعی قابل‌مشاهده است.
در ادامه با کشورهایی که مسافران تور خارجی بیشترین شانس را برای دیدن شفق قطبی خواهند داشت آشنا می‌شوید:

شفق قطبی نروژ

یکی از کشورهایی که احتمال دیدن شفق قطبی در آن بسیار وجود دارد نروژ است. در سفر با تور خارجی نروژ نه‌تنها می‌توان به دیدن طبیعت شگفت‌انگیز این کشور رفت بلکه می‌توان امکان دیدن شفق قطبی را نیز داشت. یکی از بهترین مناطقی که در نروژ شانس دیدن شفق قطبی در آن وجود دارد «ترومسو» است که آن را «دروازه قطب شمال» یا «پاریس شمال» می‌نامند. در این منطقه خورشید برای هفته‌ها طلوع نمی‌کند و تاریکی طولانی به مسافران تور خارجی امکان می‌دهد که شانس بیشتری برای دیدن شفق‌های شمالی داشته باشند.
همچنین در این کشور می‌توان به مناطق دیگری همچون سوالبارد، کرکنس، جزایر لوفوتن و نوردکاپ (کیپ شمالی) رفت که امکان دیدن شفق قطبی در آنها بسیار است.

نروژ از جمله کشورهایی است که می‌توان در آن شفق قظبی را مشاهده کرد

شفق قطبی سوئد

سوئد از دیگر مکان‌هایی است که شانس بیشتری را برای دیدن شفق قطبی در اختیار مسافران تور خارجی می‌گذارد. دو منطقه «پارک ملی آبیسکو» در مرز نروژ و «کیرونا» شمالی‌ترین شهر سوئد از جمله جاهایی هستند که امکانات مناسبی برای دیدن شفق قطبی دارند. بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی در این مناطق فصل زمستان از ابتدای ماه مارس تا اواخر ماه آوریل به شمار می‌رود. در این ماه‌ها هنرمندان بسیاری در مناطق خاصی از سوئد گرد هم می‌آیند و با ساختن هتل‌های یخی بسیار زیبا مکان مناسبی را جهت دیدن شفق قطبی برای گردشگران تور خارجی فراهم می‌کنند.

شفق قطبی در فنلاند

سرزمین هزار دریاچه فنلاند از دیگر جاهایی است که تور خارجی شفق قطبی در آن برگزار می‌شود. «لاپلند» فنلاند یکی از جاهایی است که مسافران تور شفق قطبی می‌توانند به آنجا بروند و شانس دیدن این پدیده زیبای طبیعی را داشته باشند.
کمی دورتر در شمال فنلاند روستایی به نام «نلیم» از دیگر جاهایی است که می‌توان شفق قطبی را در آن تماشا کرد. اگر می‌خواهید شفق قطبی را در وضعیتی خاص‌تر تجربه کنید حتماً به استراحتگاه قطب شمال Kakslauttanen بروید و در کلبه‌های اسکیمویی شیشه‌ای به نام «ایگو» از این پدیده زیبای طبیعی دیدن کنید.
یکی از نکات جالب در مورد فنلاند این است که در این کشور تقریباً ۲۰۰ روز امکان دیدن و تماشای شفق قطبی برای مسافران وجود دارد.

شفق قطبی در ایسلند

از دیگر مناطقی که امکان دیدن شفق قطبی در آن بسیار است و تور شفق قطبی در بسیاری موارد به این مقصد برنامه‌ریزی می‌شود ایسلند است. کشور ایسلند تورهای متعددی را برای دیدن این پدیده طبیعی برنامه‌ریزی می‌کند و اقامتگاه‌های مختلفی را نیز تدارک دیده تا مسافران با هر بودجه‌ای بتوانند در تور شفق قطبی شرکت کنند.
یکی از بهترین مناطقی که می‌توان انتظار دیدن شفق قطبی را در آن داشت پارک ملی Þingvellir نام دارد که در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای «ریکیاویک» قرار گرفته است. بهترین زمان برای دیدن این پدیده طبیعی در ایسلند ماه نوامبر تا فوریه است.

شانس دیدن شفق قطبی در ایسلند بسیار زیاد است

شفق قطبی در اسکاتلند

در بخش‌هایی از اسکاتلند امکان دیدن شفق قطبی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به جزایر «اورکنی» و «شتلند» اشاره کرد. همچنین «تورسو» و «ویک» از دیگر نقاطی در اسکاتلند هستند که احتمال دیدن شفق قطبی در آنها وجود دارد. به مسافران تور خارجی پیشنهاد می‌شود برای تجربه این پدیده زیبای طبیعی این مناطق را نیز در نظر داشته باشند.

شفق قطبی در کانادا

کمی دورتر در کانادا هم امکان دیدن شفق شمالی وجود دارد. «یوکان» در کانادا از جمله جاهایی است که می‌توان رفتن به آن را برای دیدن شفق قطبی برنامه‌ریزی کرد. بهترین زمان برای داشتن این تجربه در تور شفق قطبی ماه ژانویه تا مارس است که شب‌ها طولانی و تاریک‌تر هستند.

کانادا از کشورهایی است که مردم نواحی شمالی آن می‌توانند شفق قطبی را ببینند

شفق قطبی در آمریکا

در آمریکا نیز امکان دیدن شفق قطبی در برخی ایالات وجود دارد. «شهر فربنکس» (Fairbanks) در ایالت آلاسکا یکی از بهترین جاهایی است که به دلیل طبیعت وحشی و عدم آلودگی نوری مکان شگفت‌انگیزی برای دیدن شفق قطبی به شمار می‌رود. اگر در ماه‌های دسامبر تا مارس در آمریکا و آلاسکا هستید خود را به تماشای امواج نورانی شفق قطبی دعوت کنید.

شفق قطبی در گرینلند

گرینلند بزرگ‌ترین جزیره دنیا است که بین دو اقیانوس اطلس شمالی و منجمد شمالی قرار گرفته است. موقعیت مکانی این جزیره باعث می‌شود یک مکان دائمی برای دیدن شفق قطبی باشد؛ با این حال بهتر است در بازه زمانی سپتامبر تا مارس برای دیدن شفق به این منطقه روانه شد.

شفق قطبی در استرالیا

اگر مسافر تور خارجی استرالیا هستید خبر خوب این است که بین ماه‌های خرداد تا مرداد که شب‌ها در این کشور طولانی‌تر است امکان دیدن شفق قطبی وجود دارد. استرالیا در نیمه جنوبی کره زمین قرار گرفته و تجربه شفق قطبی در آن می‌تواند تجربه متفاوت‌تری نسبت به نیمه شمالی کره زمین برای مسافران تور خارجی باشد.

شفق قطبی حتی در استرالیا و بخش‌هایی از قطب جنوب نیز دیده می‌شود

شفق قطبی در روسیه

اگر بخواهید شفق قطبی را در کشوری نزدیک‌تر تجربه کنید، درگیر گرفتن ویزا و پروازهای گران‌قیمت نشوید، باید از روسیه بگوییم. روسیه یکی از مقاصد جذاب گردشگری برای تماشای پدیده شفق قطبی است که امروزه مسافران بسیاری در قالب تور خارجی روسیه برای دیدن شفق قطبی به آن می‌روند. از جمله شهرهایی که در روسیه می‌توان امکان دیدن شفق قطبی را داشت شهرهای سالخارد، مورمانسک، نارین مار، سورودوینسک، جزیره دیکسون و «مجمع‌الجزایر نوایا زملیا» هستند.
تور شفق قطبی روسیه امروزه توسط آژانس‌های گردشگری مختلفی همچون آژانس گردشگری دالاهو برگزار می‌شود تا مسافران بتوانند این جاذبه طبیعی را در کشوری نزدیک ایران تجربه کنند. مقصد تور شفق قطبی روسیه شهر بندری مورمانسک است که کمی بالاتر از مدار قطب شمال قرار دارد و می‌تواند یکی از بهترین نقاط برای دیدن شفق قطبی باشد.
بهترین زمانی که می‌توان تور شفق قطبی را در روسیه تجربه کرد بین ماه‌های شهریور تا اوایل فروردین محسوب می‌شود که امکان دیدن شفق قطبی در آن بسیار است.
تور شفق قطبی دالاهو این سفر را در زمان‌هایی برنامه‌ریزی می‌کند که طبق تجربه امکان دیدن شفق قطبی در آنها بسیار است. ازآنجایی‌که چیزی به برگزاری این تورها باقی نمانده به مسافران پیشنهاد می‌شود تا هرچه سریع‌تر در این تور خارجی ثبت‌نام کنند.

تور شفق قطبی روسیه

تور شفق قطبی با دالاهو

شفق قطبی اگرچه همچون یک تصویر رؤیایی است؛ اما در صورت شرکت در تور شفق قطبی می‌تواند یک آرزوی در دسترس باشد. این پدیده زیبای طبیعی در بسیاری از کشورها قابل دیدن است و همین مسئله باعث شده تور خارجی شفق قطبی یکی از تورهایی باشد که به مقصد این کشورها امروزه برگزار می‌شود.
اگر علاقه‌مند به شرکت در تور شفق قطبی به مقصد روسیه هستید آژانس گردشگری دالاهو این تور جذاب را در بهترین زمان ممکن ترتیب داده تا تصویر رؤیایی شفق قطبی را به زندگی خود هدیه دهید.



1403/07/17 | کد مطلب: 5086
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.