تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

غار چال نخجیر

31 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 1,449 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 61 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تور داخلی

تور غار چال نخجیر

تور غار چال نخجیر مسافران را به دل غاری سه طبقه می‌برد که قدمتی در حدود ۷۰ میلیون سال دارد و جزو غارهای زنده دنیا به شمار می‌رود. این تور داخلی سراسر شگفتی است و مسافران را به دنیای تودرتو و پر از شکل و نگار پدیده‌ای طبیعی می‌برد که نمونه‌اش در دنیا بسیار کم دیده می‌شود.

غار چال نخجیر یکی از غارهای زنده آهکی جهان به شمار می‌رود. زنده بودن به این معنی است که رسوبات آهکی و کریستالی آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار هنوز به رشد خود ادامه داده‌اند و اشکال تازه و بدیعی را به وجود می‌آورند.

تشکیل این غار سراسر شگفتی را به نتیجه جابه‌جایی صفحات زمین نسبت می‌دهند و به همین دلیل آن را یک غار «تکتونیکی» می‌نامند. بسیاری از محققان معتقدند این غار در نتیجه حرکت معکوس گسل به وجود آمده است.

غار چال نخجیر یک شاخه اصلی و چند شاخه فرعی دارد که حدود ۴ کیلومتر آن توسط غارنوردان ماهر و محلی‌ها کشف شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این هستند که این غار عمقی در حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر دارد که هنوز تمام آن کشف نشده است. در کف این غار زیبا یک دریاچه بزرگ کشف شده که در حدود ۴۰۰ مترمربع است و عمق ۷۰ متری دارد.

از دیگر نکات دیدنی این غار می‌توان به تالارهای متعدد آن اشاره کرد که از آن جمله تالار چهل‌ستون، تالار زیبایی‌ها، تالار باغ‌وحش، تالار چلچراغ و سفره عروس هستند.

در غار چال نخجیر انواع بلورهای کلسیت، رسوبات آهکی و اسفنج‌های سفیدرنگ دیوارها و سقف این غار را تزیین کرده‌اند. در بخش‌هایی از غار این رسوبات آهکی به شکل حیواناتی مانند عقاب، گوزن، لاک‌پشت، تمساح و کرگدن دیده می‌شود.

نام غار چال نخجیر از منطقه‌ای به همین نام در نزدیکی غار گرفته شده است. چال نخجیر یک منطقه گود بوده که شکارچیان شکار خود را به سمت آن چال روانه می‌کردند تا بتوانند آن را راحت‌تر شکار کنند. «چال» از نظر لغوی به معنی «پایین» و «نخجیر» معنای شکارگاه را می‌دهد و ترکیب این دو کلمه معنی «پایین‌تر از شکارگاه» را به وجود می‌آورند.

غار چال نخجیر تهویه طبیعی دارد؛ اما نور طبیعی به داخل غار وارد نمی‌شود و همین موضوع باعث شده هیچ موجود زنده‌ای که به نور نیاز دارد در این غار دیده نشود.

تا امروز 1200 متر از غار برای بازدید عموم کفپوش سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده تا افراد بتوانند به دیدن این غار سراسر شگفتی و زیبایی بروند. این غار در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و دیدن آن در تور غار چال نخجیر می‌تواند یکی از ناب‌ترین تجربه‌هایی باشد که افراد می‌توانند در لیست سفرهای خود ثبت کنند.

 

مسیر تور غار چال نخجیر

مسافران این تور داخلی برای رسیدن به این غار باید راهی استان مرکزی و شهرستان دلیجان شوند. این سفر با اتوبوس انجام می‌شود؛ اما مسافران می‌توانند با قطار یا هواپیما به شهرهای بزرگ نزدیک دلیجان سفر کنند و از آنجا همراه دیگر مسافران این تور داخلی شوند.

 

بهترین فصل سفر با تور غار چال نخجیر کی است؟

غار چال نخجیر دارای تهویه طبیعی است و همین مسئله کمک می‌کند افراد بتوانند در هر زمانی از سال به دیدن این غار بروند. غار در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است و می‌تواند دمای هوای خود را بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتیگراد ثابت حفظ کند. از آنجایی که استان مرکزی در زمستان آب‌وهوای سردی دارد اگر مسافران می‌خواهند از دیگر جاذبه‌های اطراف غار دیدن کنند بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه بروند.

 

جاهای دیدنی تور غار چال نخجیر کجاست؟

یکی از دیدنی‌های این تور داخلی خود غار چال نخجیر است که می‌تواند بسیار وقت شما را بگیرد. در کنار این غار مسافران تور داخلی می‌توانند به سراغ دیگر دیدنی‌های شهر دلیجان و «نراق» بروند. یکی از جاهای دیدنی دلیجان «قلعه نشت آباد» است که حدود ۱۷۰۰ سال قدمت دارد و ساخت آن را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. از دیگر دیدنی‌های منطقه دلیجان می‌توان به «دهستان جاسب» در شمال شهر دلیجان و «دریاچه سد ۱۵ خرداد» اشاره کرد.

از آنجایی که نراق در نزدیکی دلیجان قرار دارد بسیاری از مسافران به دیدن جاذبه‌های این شهر نیز می‌روند. «آبشار دره آبشتا» (گیسو) در نراق از دیگر جاهایی است که مسافران تور داخلی می‌توانند به دیدن آن بروند. «کاروان‌سرای شمس‌السلطنه نراق» از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و در زمان حکومت قاجاریان به تأسیس رسیده است. «قلعه اُل» (قلعه جنیان) و «بازار قدیمی نراق» از دیگر جاهایی هستند که مسافران تور داخلی می‌توانند در هنگام دیدن غار چال نخجیر به سراغشان بروند.

 

غذاهای محلی تور غار چال نخجیر چیست؟

بخش غذا بخش خوشمزه هر تور داخلی است و بسیاری از مسافران پیش از سفر به دنبال لیست غذاهای محلی هستند تا آنها را در مقصد امتحان کنند. یکی از غذاهای محلی شهرستان دلیجان «آش اسفندی» است که در نخستین روز از آخرین ماه زمستان برای استقبال از بهار پخته می‌شود. در این آش از هفت گونه حبوبات استفاده می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. از غذاهای محلی استان مرکزی می‌توان به «دوگوله دودار» اشاره کرد که نوعی آبگوشت به شمار می‌رود. این آبگوشت با کشک پخته می‌شود و در آن از رب و سیب‌زمینی و لیموعمانی استفاده نمی‌کنند. «کباب ته تالی» از دیگر غذاهای خوشمزه مردم این استان است که شبیه کباب تابه‌ای است و طعم بی‌نظیری دارد. «شفته اراکی» غذای دیگری است که گوشت چرخ‌کرده و مخلفات دیگر مواد تشکیل‌دهنده آن هستند. «کوفته کشک» را فراموش نکنید که با کوفته‌هایی که تابه‌حال خورده‌اید بسیار متفاوت است.

 

چه وسایلی برای تور غار چال نخجیر برداریم؟

برای شرکت در این تور داخلی مسافران باید حتماً یک کفش مناسب به پا داشته باشند؛ زیرا داخل سطح غار مرطوب و لغزنده است. اگر در فصل سرد در تور غار چال نخجیر شرکت می‌کنید حتماً یک لباس گرم و مناسب نیز به همراه داشته باشید. یک کوله‌پشتی حتماً با خود ببرید تا بتوانید لوازم شخصی، داروی مورد نیاز و قمقمه آب را در آن قرار دهید. برای ثبت زیبایی حیرت‌انگیز غار دوربین عکاسی با کیفیت را فراموش نکنید.

سفر با تور غار چال نخجیر مناسب چه کسانی است؟

این تور داخلی مناسب تمام افرادی است که می‌خواهند شگفتی‌های طبیعی داخل یک غار شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینند. این غار سفری به مرکز زمین است و شما را با جلوه‌هایی آشنا می‌کند که شبیهش را هرگز زیر نور آفتاب نخواهید دید. بااین حال اگر نسبت به فضاهای بسته و تاریک ترس دارید، شاید بهتر باشد از غارهای کوچکتر و آسان‌تر غارنوردی را آغاز کنید.

 

تور غار چال نخجیر را در چند روز بگردیم؟

تور غار چال نخجیر آژانس گردشگری دالاهو یک تور 1 روزه است. در این مدت زمان مسافران فرصت کافی خواهند داشت تا از این غار و دیدنی‌های اطراف آن به خوبی دیدن کنند.

 

در سفر با تور غار چال نخجیر کجا بمانیم؟

مسافران تور داخلی غار چال نخجیر آژانس گردشگری دالاهو در طول این سفر در یک اقامتگاه خواهند داشت که با توجه به استانداردهای این آژانس گردشگری انتخاب شده است. مسافرانی که به شکل شخصی به این منطقه سفر می‌کنند می‌توانند در هتل، مسافرخانه و اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهر دلیجان یا نراق بمانند. اگر تور به‌صورت یکروزه برگزار شود، اقامتگاه نیاز نیست و شما شب را در خانه خود خواهید بود.

 

قبل از تور غار چال نخجیر بدانید

بسیار مهم است مسافران این تور داخلی موارد زیر را قبل از سفر در نظر داشته باشند:

· مسافران در داخل غار به هیچ عنوان نباید برای عکس انداختن از دوربین با فلاش استفاده کنند. فلاش دوربین می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به رسوبات آهکی و کریستال‌ها وارد کند و به همین دلیل باید از این کار خودداری کرد.

· برای بازدید از غار نخجیر نمی‌توان به شکل انفرادی اقدام کرد؛ زیرا غار طولانی است و ممکن است فرد مسیر بازگشت را گم کند.

· پیش از ورود به غار باید وسیله‌ها به صندوق امانات تحویل داده شود و از بردن وسایلی که گرما تولید می‌کنند به داخل غار خودداری کرد.

· به هیچ عنوان نباید به رسوبات آهکی دیواره‌های غار دست زد؛ زیرا این کار باعث آلودگی دیواره‌ها و تخریب آنها می‌شود.

· کشیدن سیگار و خوردن مواد غذایی در داخل غار ممنوع است.

· با اینکه در داخل غار تهویه طبیعی وجود دارد؛ اما افرادی که مشکل تنفسی دارند نباید داخل غار شوند.

· به دلیل اینکه مسیر رفت‌وبرگشت این غار دارای ۴۷۰ پله است افرادی که محدودیت جسمانی یا بیماری قلبی دارند باید از بازدید غار خودداری کنند.

· افرادی که دچار «کلاستروفوبیا» (تنگناهراسی) هستند نباید در این تور داخلی شرکت کنند.

سوغات و صنایع‌دستی تور غار چال نخجیر

یکی از بخش‌های جذاب هر سفری خرید سوغات و صنایع‌دستی مقصد است. از جمله خوردنی‌هایی که به عنوان سوغات می‌توان در دلیجان به سراغ آنها رفت انواع نبات، حلوا، ارده و جوز قند هستند که طعم بی‌نظیری دارند. از صنایع‌دستی دلیجان نیز می‌توان به انواع حصیربافی، رودوزی‌های سنتی، صنایع‌دستی سنگی و انواع سفال و سرامیک اشاره کرد که می‌توانید آنها را خریداری کرده و برای عزیزان خود به یادگار بیاورید.

 


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
سوالات متداول "غار چال نخجیر"
هزینه سفر را به چه روشی می توانم پرداخت نمایم؟

شما می‌توانید هزینه سفر خود را به صورت حضوری در دفتر دالاهو، واریز به حساب، انتقال وجه از طریق کارت به کارت و یا ثبت‌نام آنلاین پرداخت کنید.

اگر به اشتباه پول زیادتری به حساب دالاهو واریز نمودم، چگونه می‌توانم آن را پس بگیرم؟

با دالاهو تماس بگیرید و مشخصات فیش واریزی خود را اعلام کنید. همکاران ما در بخش حسابداری، مازاد واریزی شما را در اولین فرصت به حساب شما عودت خواهند داد.

اگر سفری را کنسل کنم، مبلغ پرداختی چگونه و در چه مدتی عودت داده می شود؟

مبلغ پرداختی شما پس از کسر هزینه‌های کنسلی، حداکثر ظرف 1 هفته به حساب شما عودت داده خواهد شد.

آیا دالاهو مسافران خود را بیمه می کند؟

بله. کلیه مسافران دالاهو بیمه مسئولیت مدنی با شرایط اعلام شده در قسمت سایر خدمات می‌گردند.

ساعت بازگشت به تهران در تورهای یک روزه، چه زمانی‌ست؟

معمولا بین ساعت 9 تا 11شب میباشد، البته ساعت برگشت به ترافیک جاده نیز بستگی دارد.

چرا با دالاهو سفر کنیم؟ برتری دالاهو نسبت به دیگر شرکت‌ها چیست؟

نمی‌توانیم بگوییم ما از دیگران برتریم اما ویژگی‌هایی که به آنها مفتخریم عبارتند از:

  • شیوه متفاوت: ما به شیوه‌ای متفاوت سفر می‌کنیم.
  • قیمت‌های متناسب با خدمات: معتقدیم قیمت‌های متناسبی با توجه به خدمات ارائه شده داریم.
  • تنوع سفر: سفرهای بسیار متنوعی داریم و گمان می‌کنیم سلایق همه سفردوستان را برآورده کرده‌ایم.
  • بهترین مسیرها: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کلیه مسیرهای انتخابی برای سفر، بهترین و جذاب‌ترین مسیرهای ممکن باشند.
  • تورلیدرهای مجرب: همه تورلیدرهای دالاهو، آموزش‌دیده و دارای کارت "راهنمای تور" از "سازمان میراث فرهنگی و گردشگری" هستند. همچنین دالاهو برنامه‌های منظم و مدون آموزشی درون سازمانی برای تورلیدرهای خود دارد.
  • تجربه بالا: دالاهو تا به امروز(مردادماه 1396) قریب به 16هزار روز در سفر بوده‌ایم و در این سفرها افتخار همراهی بیش از 110هزار نفر را در این سفرها داشته است.
در صورت نارضایتی از هر یک از واحدهای فروش و اجرایی تور، شکایت یا انتقاد خود را به چه صورت به اطلاع مدیرعامل دالاهو برسانم؟

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دالاهو، روی لینک "شکایت" در بالای صفحه کلیک کنید و شکایت خود را مطرح نمایید. کلیه پیام‌ها مستقیما توسط مدیریت بررسی می‌شوند. همچنین میتوانید با شماره‌های دالاهو تماس گرفته و با واحد امور مشتریان مشکل خود را مطرح نمایید.

در صورتیکه پیشنهاد و یا ایده ای داشته باشم و بخواهم آن را به اطلاع مدیریت دالاهو برسانم چه باید کنم؟

شما می‌توانید از طریق فرم "تماس با ما" در وبسایت دالاهو، اقدام به ارسال پیشنهادات خود نمایید و یا با واحد امور مشتریان دالاهو تماس گرفته و پیشنهاد خود را اعلام کنید.

وسایل سفرم را از کجا می‌توانم تهیه کنم؟

مراکز متعددی در سطح شهر برای عرضه لوازم سفر وجود دارند اما بورس اصلی فروش لوازم سفر و طبیعت‌گردی خیابان ولیعصر، حد فاصل میدان منیریه تا خیابان امام خمینی(چهارراه سپه) است.
در ضمن، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید لوازم سفر، مطالب منتشر شده در پرتال خبری دالاهو را مطالعه بفرمایید.

اگر سوالی دارم که در لیست فوق وجود ندارد چگونه می‌توانم سوالم را مطرح نمایم؟

شما می‌توانید با دفتر دالاهو تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید. همکاران دالاهو با کمال میل منتظر شنیدن صدای گرم شما هستند: 41663000

آیا می‌توان همراه با تور با وسلیۀ نقلیۀ شخصی و یا به تنهایی سفر کرد؟

خیر،ما خواهان حضور شما در وسیلۀ نقلیه خودمان هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم؛ اما اگر تمایل دارید این سفر را شخصی انجام دهید برای داشتن اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

لباس مناسب طبیعت گردی چه لباسی است؟

لباس مناسب طبیعت‌گردی لباسی است که برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی ایجاد مزاحمت نکند و طبیعت‌گرد در آن احساس راحتی داشته باشد، مقاومت خوبی نسبت به آّب، باد، خاک و ساییدگی داشته باشد؛ رنگی متناسب با طبیعتی که در آن قرار می‌گیریم داشته باشد.

آیا می‌توانیم محل نشستن خود در وسیلۀ نقلیه را از قبل مشخص کنیم؟

خیر، با توجه به گروهی بودن سفر و مقتضیات اینگونه سفرها، این امکان وجود ندارد.

آیا لزوما برای سفر باید کولۀ حرفه ای داشت؟

برای سفرهای یک روزه لزوما نیاز به کولۀ حرفه‌ای نیست، اما کوله‌ای که موجب سخت شدن پیاده‌روی شود پیشنهاد نمی‌شود.





بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/11/22 08:51
غار چال نخجیر همان طور که در توضیحات نوشتین از جاذبه های استان مرکزی هست نه اصفهان اصلاح کنید لطفا مرسی
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/11/25 18:09
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

blackpuosh.renjores@gmail.com
1399/11/18 12:54
سلام و عرض خسته نباشیدممنون بابت مطلب زیبایی که انتشار دادید!ولی...یک خواهش عاجزانه دارم، اونم اینه که بیایید در کنار این مطالب که برای معرفی طبیعت میزارید، مطالبی درباره «آموزش نگهداری» از طبیعت و محیط‌زیست هم قرار بدید..!خیلی‌ها از روی جهل و ندونستن، ناخواسته به محیط‌زیست آسیب میرسونن..
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/11/20 12:09
دوست عزیز
سلام

ما مطالبی هم درباره حفظ محیط زیست داریم و همواره سعی می‌کنیم این مورد را به همسفران گوشزد کنیم. سفر مسئولانه همیشه در برنامه دالاهو بوده و خواهد بود.

با تشکر از پیام شما

مهرداد آقاجانی
1398/07/19 13:12
این غار زنده است شما را به خدا وقتی تشریف میبرید داخل غار به چیزی دست نزنید و اشکال آهکی رو لمس نکنید.هزاران سال طول می‌کشه تا دوباره ساخته بشه.با تشکر
پاسخ دهید...
زهرا
1397/08/29 11:50
سلام ما رفتیم دو سال پیش خیلی زیباست ارزش دیدن داره توصیه میکنم شما هم استفاده کنید.
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوا دالاهو
1397/09/03 11:15
دوست عزیز، سلام
خوشحالیم که این مطلب را دوست داشتید. بله، این غار بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز است.
با تشکر.
علي
1396/12/08 08:55
اين بازديد کننده محترم که دستش را روي قنديل گذاشته است و با افتخار عکس گرفته مي داند چند سال طول کشيده که به اين اندازه رسيد ه است بايد حواسمان به طبعيت باشد
پاسخ دهید...

در حال حاضر تور غار چال نخجیر نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر