غار کهک کجاست؟ تور طبیعتگردی غار کهک اردیبهشت 1403
تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

غار کهک

27 رای شما هم امتیاز بدهید!

تورهای داخلی

غار کهک کجاست؟


در استان مرکزی غاری وجود دارد که شاید نام به حال نام آن را نشنیده باشید. غار کهک در ۸۶ کیلومتری جنوب شهر قم، ۶۵ کیلومتری غرب شهر دلیجان، و در نزدیکی روستای کهک قرار داد. نام غار از کوهی منفرد و کم ارتفاع گرفته شده که قلعه قدیمی روستا در قله آن بنا شده است. این کوه کم ارتفاع، کوه کوچک یا کوهک نامیده و به اختصار کهک تلفظ می​‌شود.

نام غار کهک از کوهی منفرد و کم ارتفاع گرفته شده که قلعه قدیمی روستا در قله آن بنا شده است.

چرا غار کهک خاص است؟

غار کهک از پُر پرتگاه‌​ترین و از معدود غارهای ایران است که چکیده​‌های مخروطی و مرمرین سرخ رنگ به طول 10 متر و مجموعه‌ه​ایی از آبشار سنگ​‌ها را دارد. رنگ کانی غارسنگ‌​های این غار از نیمه تالار غار به بالا سفید رنگ و از نیمه تالار به پایین سرخ رنگ است. غار کهک از نظر وسعت خیلی بزرگ نیست اما به دلیل داشتن غارسنگ​‌های عجیب، پرتگاه‌​های عمیق، آبشار سنگ‌​های بلند، و چکیده​‌های رنگارنگ و عظیم الجثه، یکی از منحصر به فردترین غارهای ایران است. به دلیل وجود غارسنگ‌​های ستبر و طویل غار، به نظر می‌​رسد غار کهک عمر طولانی‌ای داشته باشد.

 

در غار کهک چه می‌بینیم؟

 

غار دو دهانه باریک در کنار یکدیگر دارد که قطر هر کدام تنها به اندازه عبور یک انسان است. ارتفاع دهانه تا کف غار حدود ۸ متر است، یعنی در همان شروع پیمایش باید یک فرود اجباری برای ورود به غار داشته باشید که یکی از قسمت‌های مهیج غارنوردی است. در بین مسیر غار، قندیل‌های بسیار زیبا و بلند آهکی به وفور دیده می‌شود. در بعضی از قسمت‌های غار فضا به قدری تنگ می‌شود که تنها به اندازه عبور بدن یک انسان راه باز است. غار کهک همچنین تعدادی سکوی بزرگ متوالی دارد که هر کدام به وسیله یک پرتگاه 10 تا 20 متری از هم جدا شده و همه آن​ها از ابتدا تا انتها زیر تاقدیس مرتفع و عظیم غار قرار گرفته‌​اند. این غار مانند چاهی عظیم به قطر 30 متر است که بر اثر فرایند غار زایشی به وجود آمده است. در تالار ورودی غار یک ردیف پنج تایی چکیده غول پیکر، که در پشت آن​ها پرتگاهی عمیق وجود دارد، قرار گرفته است. در زمان​‌های بسیار دور ریزش عظیمی در محوطه رخ داده است که سنگ​‌های حاصل از آن پرتگاه​‌هایی فراوان به وجود آورده‌​اند.
در غار دالان و دهلیز فرعی وجود ندارد و آنچه به این شکل به چشم می​خورد، فضاهای خالی هستند که بر اثر ریزش پدید آمده‌​اند. مسیر بازدید به علت وجود لایه‌ه​ایی از خاک رس، مرطوب و لغزنده است و از کنار پرتگاه‌​هایی می​‌گذرد. در نیمه نخست مسیر بازدید دو چاه وجود دارد که پس از عبور از شیبی تند باید از کنار آن​ها بگذریم. در صورت بی‌دقتی و نداشتن مهارت، احتمال سقوط به داخل آن​ها وجود دارد.
در نیمه دوم مسیر بازدید، سطح غار شیبی تند می‌​گیرد و از وسط یک تالار می​‌گذرد و در ادامه سنگ‌​های ریزش کرده بسیاری وجود دارند که باید آن‌ها را دور بزنیم. تالار پس از طی 250 متر پایان می​‌یابد و به گودالی از آب زلال واقع در دخمه‌ه​ای پوشیده از چکنده​‌های مرمرین و بلورین می​‌رسد. این گودال عمیق‌​ترین نقطه غار است و 80 متر پایین‌​تر از دهانه غار قرار دارد.

 

 

غار کهک از پُر پرتگاه‌​ترین و از معدود غارهای ایران است.

 

کی به غار کهک برویم؟

از آنجایی که محیط غارها به دلیل نرسیدن نور خورشید همیشه سرد است. بهتر است که در فصول گرم به این منطقه سفر کنید تا غار نوردی را در هوای مطبوعی تجریه کنید.

در سفر به غار کهک چه چیزهایی با خود ببریم؟

از آنجایی که پیمایش این غار بدون تجهیزات صخره نوردی تقریبا غیرممکن است، حتما وسایل لازم برای اینکار مثل طناب‌های مخصوص را با خود ببرید. به دلیل محیط مرطوب غار و سطوح لیز حتما کفشی که لیز نباشد به پا کنید. یکی دیگر از موارد ضروری داشتن کلاه ایمنی است، زیرا امکان برخورد سر با سقف‌ غار بسیار زیاد است. قطعا بدون هدلمپ و باتری اضافه نیز نباید به درون غار رفت. به دلیل محیط سرد و مرطوب غار لباس گرم و ضد آب نیز از دیگر موارد ضروری است.


سوالات متداول "غار کهک"
آیا امکان به همراه داشتن حیوانات خانگی در سفر وجود دارد؟

خیر. با توجه عرف و قوانین جامعه، در کلیه سفرهای گروهی دالاهو همراه داشتن حیوانات خانگی ممنوع است.
در سفرهای انفرادی نیز این امکان بسته به قوانین "محل اقامت" و "وسیله نقلیه" انتخابی شما دارد.

هزینه سفر را به چه روشی می توانم پرداخت نمایم؟

شما می‌توانید هزینه سفر خود را به صورت حضوری در دفتر دالاهو، واریز به حساب، انتقال وجه از طریق کارت به کارت و یا ثبت‌نام آنلاین پرداخت کنید.

اگر به اشتباه پول زیادتری به حساب دالاهو واریز نمودم، چگونه می‌توانم آن را پس بگیرم؟

با دالاهو تماس بگیرید و مشخصات فیش واریزی خود را اعلام کنید. همکاران ما در بخش حسابداری، مازاد واریزی شما را در اولین فرصت به حساب شما عودت خواهند داد.

اگر سفری را کنسل کنم، مبلغ پرداختی چگونه و در چه مدتی عودت داده می شود؟

مبلغ پرداختی شما پس از کسر هزینه‌های کنسلی، حداکثر ظرف 1 هفته به حساب شما عودت داده خواهد شد.

آیا دالاهو مسافران خود را بیمه می کند؟

بله. کلیه مسافران دالاهو بیمه مسئولیت مدنی با شرایط اعلام شده در قسمت سایر خدمات می‌گردند.

اقامت در تورهای دالاهو چگونه است؟(هتل، خانه محلی، چادر)
  • اقامت در هتل: در سفرهای گروهی، اقامت در هتل‌ها تا آنجا که امکانات هتل و شرایط سفر اجازه دهد، در اتاق‌های 2 یا 3 نفره صورت می‌گیرد. اولویت تخصیص اتاق‌های 2 نفره در سفرهای دالاهو با زوجین است.
    اگر تنها سفر می‌کنید، شما با همسفران دیگر هم ‌اتاق خواهید شد. اقامت به صورت انفرادی با توجه به شرایط هتل مقصد و با هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.
  • اقامت در خانه محلی: به علت محدودیت اتاق‌ها در خانه‌های روستایی،  استقرار و استراحت خانم ها و آقایان در اتاق های جداگانه و به صورت گروهی است. بدیهی‌ست تعداد همسفرانی که در یک اتاق مستقر شده و از فضای مشترک استفاده می‌کنند به مراتب بیشتر از هتل خواهد بود. در این نوع اقامت، معمولا امکان اختصاص اتاق خصوصی به همسفران وجود ندارد.
  • اقامت در چادر: چادر‌های دالاهو، به صورت دوپوش با ظرفیت 3 الی 4 نفر است که بر روی زیرانداز ضدآب برپا می‌گردد. کلیه امور مربوط به کمپ، از جمله تامین "چادر دوپوش"، "مکان‌یابی محل مناسب کمپینگ"، "حمل و برپایی چادرها"، "تهیه امکانات اولیه کمپ"  و ... بر عهده دالاهو می‌باشد. اختصاص چادرها حتی‌المقدور با توجه به روابط همسفران صورت می‌گیرد.
    در ضمن شما می‌توانید با هماهنگی قبلی با دالاهو، چادر شخصی به همراه بیاورید.
حمل بار شخصی مسافران در برنامه های چند روزه چگونه است؟

تقریبا در تمام سفرهای چندروزه دالاهو که پیاده‌روی و کوهپیمایی دارند، همسفران فقط "کوله یک روزه" خود را که نیازهای یک روزشان را برطرف می‌کند حمل خواهند کرد. حمل مابقی لوازم به وسیله اتوبوس، وانت، چهارپا و ... به محل اقامت شبانه، توسط دالاهو انجام می‌گیرد.

آیا دالاهو کیسه خواب به مسافرین می‌دهد؟ من کیسه خواب ندارم. چه کار کنم؟

خیر. کیسه خواب وسیله شخصی‌ست و دالاهو امکان ارائه آن به مسافرین را ندارد. در صورتی که "کیسه خواب"‌ از وسایل ضروری یک سفر باشد، شما باید شخصا نسبت به خرید یا قرض از دوستان و آشنایانتان اقدام فرمایید. لازم به ذکر است قیمت یک کیسه خواب معمولی، از 80هزار تومان شروع می‌شود.

من می‌خواهم به تنهایی در برنامه‌ی شما شرکت نمایم، آیا از برنامه لذت خواهم برد؟

"هدف‌های نزدیک" و "نقاط فکری مشترک" از ویژگی‌های سفرهای گروهی هستند. با توجه به این مساله و وجود گروه‌های سنی مختلف در سفرهای دالاهو، شما به راحتی با دیگران ارتباط برقرار خواهید کرد و حتی شانس یافتن دوستان خوب و همیشگی را خواهید داشت.
در ضمن بر این باوریم که کسانی که تنها سفر می‌کنند باید به اندازه دیگران از امکانات و مزایای سفر برخوردار باشند.

حمل و نقل در سفرهای شما چگونه است؟

دالاهو تا آنجایی که امکان دارد سعی می‌کند از بهترین و جدیدترین وسایل نقلیه استفاده نماید. البته نوع وسیله نقلیه ارتباط مستقیم با تعداد همسفران، نوع مسیر (آسفالت، خاکی، کوهستانی و ...) و فصل سفر دارد.

غذا و پذیرایی در تورهای دالاهو چگونه است؟

برای ارائه وعده‌های غذایی که به عهده دالاهو است، تلاش می‌کنیم در هر منطقه‌ای با توجه به امکانات منطقه، سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین وعده‌های غذایی را برای همسفران تدارک ببینیم. این وعده‌ها ممکن است در رستوران، خانه‌های محلی و یا طبیعت سرو شوند. اگر "رژیم غذایی خاص" یا "حساسیت غذایی" دارید حتما دالاهو را در جریان بگذارید تا در صورت امکان دالاهو برای شما غذای مورد نظرتان را مهیا کنید.
در بعضی مناطق ایران به دلیل کمبود کیفیت غذاهای ارائه شده دالاهو به مسافرین خود پیشنهاد میکند که غذا همراه بیاورند.

قطعی شدن اجرای تور کی معلوم می‌شود؟

این موضوع ارتباط مستقیم به فصل دارد. ولی معمولا تورهای یکروزه 24 ساعت قبل و تورهای چند روزه 72 ساعت قبل مشخص می‌شوند.

لیدر تور ما کیه؟

لیدرهای مجرب دالاهو دارای کارت تورلیدری بوده و در دوره‌های آموزشی دالاهو نیز شرکت کرده‌اند. که با توجه به شرایط تور تا 1 روز قبل از سفر، تورلیدر مشخص شده و مشخصات وی برای شما اس‌ام‌اس یا ایمیل خواهد شد. تورلیدر سفر شما حتما قبل یک روز قبل از سفر با شما از طریق اس ام اس و یا تماس تلفنی ارتباط برقرار خواهد کرد. لذا نیازی به پیگیری شما همسفران از دفتر نمی‌باشد.

سن مسافران چند سال است؟

گروه سنی همسفران دالاهو بسیار گسترده است اما بیشترین تعداد همسفران دالاهو بین 25 تا 39 سال سن دارند.

تعداد مسافران تور چند نفر است؟

تعداد همسفران معمولا بین 15 تا 35 نفر است که با توجه به شرایط و امکانات سفر ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشد.

هر تور چقدر پیاده‌روی دارد؟

مدت زمان پیاده‌روی یا کوه‌پیمایی و میزان سختی شرایط سفر، در صفحه مرتبط با هر تور، با عنوان "درجه سختی" در ستون سمت چپ ذکر شده است. با کلیک روی این گزینه می‌توانید شرایط سفر را مطالعه فرمایید.

آیا کودکان و افراد مسن می توانند در تورها شرکت داشته باشند ؟

پاسخ به این سوال نمی تواند جنبه عمومی داشته باشد. شرکت در تورها، به خصوص "سفرهای چند روزه طبیعت گردی" نیاز مند آمادگی جسمانی و روحیه مطلوب است. در بسیاری از موارد کودکان و یا سالمندانی بوده‌اند که به خوبی و بدون هیچ مشکلی در این برنامه‌ها شرکت داشته‌اند اما توانایی این افراد فراتر از هم ردیفان سنی خود بوده است.
شما می‌توانید بعد از مطالعه "درجه سختی" هر تور در صفحه مرتبط با آن تور و با توجه به همخوانی توانمندی‌های خود یا همسفرانتان با آن تور نسبت به انتخاب تور اقدام نمایید. اما به طور معمول، سفرهایی با درجه سختی 1 و 2 برای کودکان و سالمندان مناسب است.

میان وعده درسفرها چگونه است؟

این مورد با توجه به شرایط سفر، فصل سفر، مکان سفر و ... متفاوت است. ممکن است تورلیدر شما برای پذیرایی آش یا سوپ، میوه، آبمیوه، بستنی، تنقلات و ... در نظر بگیرد.
در اکثر سفرها تیم دالاهو فلاسک آب جوش همراه دارند و در اولین فرصت آب معدنی نیز تهیه می‌نمایند.

چرا با دالاهو سفر کنیم؟ برتری دالاهو نسبت به دیگر شرکت‌ها چیست؟

نمی‌توانیم بگوییم ما از دیگران برتریم اما ویژگی‌هایی که به آنها مفتخریم عبارتند از:

  • شیوه متفاوت: ما به شیوه‌ای متفاوت سفر می‌کنیم.
  • قیمت‌های متناسب با خدمات: معتقدیم قیمت‌های متناسبی با توجه به خدمات ارائه شده داریم.
  • تنوع سفر: سفرهای بسیار متنوعی داریم و گمان می‌کنیم سلایق همه سفردوستان را برآورده کرده‌ایم.
  • بهترین مسیرها: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کلیه مسیرهای انتخابی برای سفر، بهترین و جذاب‌ترین مسیرهای ممکن باشند.
  • تورلیدرهای مجرب: همه تورلیدرهای دالاهو، آموزش‌دیده و دارای کارت "راهنمای تور" از "سازمان میراث فرهنگی و گردشگری" هستند. همچنین دالاهو برنامه‌های منظم و مدون آموزشی درون سازمانی برای تورلیدرهای خود دارد.
  • تجربه بالا: دالاهو تا به امروز(مردادماه 1396) قریب به 16هزار روز در سفر بوده‌ایم و در این سفرها افتخار همراهی بیش از 110هزار نفر را در این سفرها داشته است.
در صورت نارضایتی از هر یک از واحدهای فروش و اجرایی تور، شکایت یا انتقاد خود را به چه صورت به اطلاع مدیرعامل دالاهو برسانم؟

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دالاهو، روی لینک "شکایت" در بالای صفحه کلیک کنید و شکایت خود را مطرح نمایید. کلیه پیام‌ها مستقیما توسط مدیریت بررسی می‌شوند. همچنین میتوانید با شماره‌های دالاهو تماس گرفته و با واحد امور مشتریان مشکل خود را مطرح نمایید.

در صورتیکه پیشنهاد و یا ایده ای داشته باشم و بخواهم آن را به اطلاع مدیریت دالاهو برسانم چه باید کنم؟

شما می‌توانید از طریق فرم "تماس با ما" در وبسایت دالاهو، اقدام به ارسال پیشنهادات خود نمایید و یا با واحد امور مشتریان دالاهو تماس گرفته و پیشنهاد خود را اعلام کنید.

وسایل سفرم را از کجا می‌توانم تهیه کنم؟

مراکز متعددی در سطح شهر برای عرضه لوازم سفر وجود دارند اما بورس اصلی فروش لوازم سفر و طبیعت‌گردی خیابان ولیعصر، حد فاصل میدان منیریه تا خیابان امام خمینی(چهارراه سپه) است.
در ضمن، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید لوازم سفر، مطالب منتشر شده در پرتال خبری دالاهو را مطالعه بفرمایید.

اگر سوالی دارم که در لیست فوق وجود ندارد چگونه می‌توانم سوالم را مطرح نمایم؟

شما می‌توانید با دفتر دالاهو تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید. همکاران دالاهو با کمال میل منتظر شنیدن صدای گرم شما هستند: 41663000

آیا می‌توان همراه با تور با وسلیۀ نقلیۀ شخصی و یا به تنهایی سفر کرد؟

خیر،ما خواهان حضور شما در وسیلۀ نقلیه خودمان هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم؛ اما اگر تمایل دارید این سفر را شخصی انجام دهید برای داشتن اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

لباس مناسب طبیعت گردی چه لباسی است؟

لباس مناسب طبیعت‌گردی لباسی است که برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی ایجاد مزاحمت نکند و طبیعت‌گرد در آن احساس راحتی داشته باشد، مقاومت خوبی نسبت به آّب، باد، خاک و ساییدگی داشته باشد؛ رنگی متناسب با طبیعتی که در آن قرار می‌گیریم داشته باشد.

آیا می‌توانیم محل نشستن خود در وسیلۀ نقلیه را از قبل مشخص کنیم؟

خیر، با توجه به گروهی بودن سفر و مقتضیات اینگونه سفرها، این امکان وجود ندارد.

آیا لزوما برای سفر باید کولۀ حرفه ای داشت؟

برای سفرهای یک روزه لزوما نیاز به کولۀ حرفه‌ای نیست، اما کوله‌ای که موجب سخت شدن پیاده‌روی شود پیشنهاد نمی‌شود.





بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
شقایق
1403/02/11 14:32
سلام وقت بخیر.شما تور این غار رو دارید؟من دوبار افتخار غار نوردی کهک رو داشتم و خیلی دوس دارم بازم برم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/02/17 09:45
دوست عزیز
سلام

متاسفانه در حال حاضر این تور را اجرا نمی‌کنیم.

با تشکر از پیام شما

blackpuosh.renjores@gmail.com
1399/11/19 13:02
با سلام و خسته نباشید...ممنون بابت انتشار این مطلب زیبا ولی اشتباه..!فقط خواستم بگم که کهک، در استان مرکزی نیست!!حداقل یک پرس‌وجو از منابع درستی میکردید... مثل این می‌مونه که بگیم تهران از توابع اردبیله...!!!کهک واقعا یکی از معروف‌ترین و نزدیکترین روستاهای شهر قم هستش و برای استان قم هست..!
پاسخ دهید...
ناشناس
1399/11/23 00:04
قم درحال حاضر یک شهرکهک داره ولی این غارتویکی از روستاهای دلیجان همنام کهک میباشد
تحریریه دالاهو
1399/11/25 13:21
غار کهک، در منطقه حفاظت شده «هفتاد قله»، از توابع دهستان دودهک شهرستان دلیجان و در استان مرکزی قرار داره. البته در ۳۶ کیلومتری جنوب قم هم روستایی به نام «کهک» وجود داره که ارتباطی با روستا و غار کهک که در این مطلب ذکر شده نداره.

در حال حاضر تور غار کهک نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر