تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

خواف و نشتیفان

47 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 118 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 7 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای داخلی

خواف و نشتیفان کجاست؟

خواف و نشتیفان در استان خراسان رضوی، دو مقصد ما در این سفر هستند. در این بین، جاذبه‌های دیگری نهفته است که می‌توانید یکی یکی از آن بازدید کنید. خواف و نشتیفان به خاطر نزدیکی به خط مرزی کشور از اهمیت تاریخی برخوردار بوده‌اند. راهی این مقاصد شوید و تاریخ آن را از نزدیک بشنوید.

آسبادهای زیبای نشتیفان.

چرا خواف و نشتیفان خاص است؟

در این سفر قرار است به خراسان باستان سفر کنیم. این یعنی بازدید از بناهای به یادمانده از دوره‌های مختلف تاریخی تیموریان، صفویان، سلجوقیان و غیره در خراسان. اگر به معماری دوره باستان و روایت‌های آن علاقه دارید، خواف و نشتیفان از مقاصد فوق‌العاده برای شما خواهند بود.

در خواف و نشتیفان چه می‌بینیم؟

آسبادهای نشتیفان

آسبادهای نشتیفان شاهکاری از چوب، خشت و گل هستند. این آسبادهای به یادمانده از دوران صفوی در روستای خواف واقع شده‌اند. آسبادهای نشتیفان برای استفاده بهینه از وزش بادهای قوی، مداوم و 120 روزه سیستان ساخته شدند. این بادها پره‌های چوبی آسبادها را به حرکت در می‌آوردند و باعث آسیاب شدن گندم‌ها می‌شدند. 

آسبادهای نشتیفان شاهکاری از چوب، خشت و گل هستند.

مسجد زوزن

این بنای به یادمانده از دوران اسلام یکی از شاهکارهای آجرکاری به شمار می‌رود. بازمانده این بنا را در شهر زوزن، در استان خراسان، می‌توانید ببینید. نمای کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی نشان از معماری بی‌نظیر اسلامی در این مسجد دارد.

مسجد زوزن یکی از شاهکاری آجری دوران اسلام است.

مدرسه غیاثیه خردگرد

بنایی از دوره تیموریان اما شبیه به معماری دوران سلجوقی؛ این مدرسه در زمان خود، یکی از مهم‌ترین مدرسه‌های اسلامی به شمار می‌رفته. معماری چهار ایوانی و آجری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مدرسه است. مدرسه غیاثیه خردگرد توسط قوام‌الدین و غیاث‌الدین شیرازی ساخته شده.

مدرسه غیاثیه خردگرد، بناییادگار دوران تیموری با معماری شبیه به سلجوقی.

مقبره عارف جامی

آرامگاه عارف جامی مقصد دیگر ما در این سفر است. شیخ احمد جامی از عرفا و شعرای معروف قرن‌های 5 و 6 بود. مقبره او در تربت‌جام، به جایی جذاب در میان گردشگران تبدیل شده است. این بقعه از بخش‌های مختلف گنبدخانه، مسجد کرمانی، مسجد عتیق، مدرسه امیر جلال‌الدین و غیره تشکیل می‌شود.

مقبره عارف جامی

میل کرات

میل کرات نام میلی آجری در تایباد است. این میل آجری برای راهنمایی کاروان‌ها و مسافران ساخته شده بود. معماری و آجرکاری سلجوقیان به خوبی در این میل نمایان است. سال‌ها پیش، در اثر زمین‌لرزه‌ای این میل کج شد. با این وجود، میل کرات هنوز تماشایی است.

میل کرات میل آجری تایباد.

مسجد جامع و بافت قدیمی روستای سنگان

بافت روستای سنگان باستانی است. در این روستا، قلعه‌ها و بناهایی دیده می‌شود که اهمیت این روستا را در دوران باستان نشان می‌دهد. می‌گویند روستای سنگان زمانی محل زندگی پارسیان هند بوده است. این روستا به خاطر موقعیت ویژه‌اش همواره مورد حمله یاغیان قرار گرفته. اما هنوز بافت تاریخی این روستا، قلعه‌ها و مسجد جامع آن جایی دیدنی است.

کی به خواف و نشتیفان برویم؟

خواف و نشتیفان اقلیمی گرم و خشک دارند. اوایل پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان سفر به این مناطق است. در این فصول، به راحتی مسیر خواف تا نشتیفان را پشت سر بگذارید و از جاذبه‌های بین مسیر بازدید کنید.

در سفر به خواف و نشتیفان چه چیزهایی با خود ببریم؟

برای سفر چندروزه به خواف و نشتیفان مجهز سفر کنید. کفشی مناسب بپوشید و وسایل ضروری‌ را در کوله‌تان قرار دهید. لباس اضافه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب سفر شما را راحت‌تر می‌کند. دوربین عکاسی را برای ثبت عکس از معماری دوره‌های مختلف را از یاد نبرید.

در پایان، یادمان باشد مراقب آثار تاریخی باارزش این منطقه باشیم و چیزی جز خاطرات خوش و صدای شادی به جای نگذاریم.


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/10/01 23:37
مو خودمو بچه نشتفو نوم مگه خواهی جوان گردی باید به دور نشتیفان گردی . کاره داشته خبر ده
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/10/05 16:50
دوست عزیز
سلام

ممنون برامون پیام گذاشتین.

با تشکر

ناشناس
1399/12/01 16:54
من همین الان اونجام واقعا جای تاریخی و جذابیه
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/12/02 09:37
دوست عزیز
سلام

به به! چه عالی. خوش بگذره به شما.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1401/09/14 12:50
ها جذابه حتمن بیایین
مینا
1392/12/05 13:28
واقعا جای جالبی به نظر میرسه،امیدوارم بتونم سفری به نشتیفان داشته باشم و از نزدیک این قدرت فکری مردمان اونجا رو ببینم که چطور از عوامل مز
پاسخ دهید...
مبینا
1396/10/12 17:24
انشاءالله

در حال حاضر تور خواف و نشتیفان نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر