تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

آبشار آهکی

28 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 382 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 15 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
تورهای آینده دالاهو برای این مقصد
مــشاهــده هــمه تــورها

تورهای داخلی

چرا تور آبشار آهکی

تور آبشار آهکی سفر به کنار آبشاری است که در دل کوه همچون عروسی سفیدپوش نشسته و موهای آب‌گونه‌اش را از تپه جنگلی به پایین لغزانده است. سفر با این تور نه‌تنها سفر به کنار یکی از خاص‌ترین آبشارها است؛ بلکه سفر به جنگلی است که همچون مادری این آبشار را از دوران ژوراسیک در دل خود جای‌داده است.
آبشار آهکی که «اسکلیم» نیز نامیده می‌شود، در زبان فارسی معنای «کاکنج» یا «عروس در پرده» را می‌دهد و همین مسئله باعث شده «عروس آبشارهای سوادکوه» نیز نامیده شود. این آبشار در قلب جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته و به دلیل داشتن املاح خاص آهکی در آب خود و از طرفی زیبایی‌اش شهرت دارد.
آبشار اسکلیم که آن را در زبان محلی «گالش کلا» نیز می‌نامند در دهستان «لفور» قرار گرفته که با ۸۴ آبشار نام «سرزمین آبشارها» را برازنده خود کرده است. این آبشار حوضچه‌های خاصی را در محل ریزش خود به وجود آورده که محصول میلیون‌ها سال رسوب‌گذاری آهکی از دوران ژوراسیک تا امروز هستند.
وجود گونه‌های گیاهی متعدد همچون راش، ازگیل، لیلکی و... و از طرفی سرسبزی جنگل و صدای آرامش‌بخش آب و آواز پرندگان ترکیب بی‌نظیری برای یک طبیعت‌گردی خاص در این منطقه به وجود است.
شهرستان سوادکوه در کنار تمام زیبایی‌های طبیعی خود مردمی دارد که با سنت‌های قدیمی خود زیست می‌کنند. برخی از باورهای خرافی این منطقه همچون زوزه شغال، دیدن زن در شروع مسافرت بر سر راه و...کمتر دیده می‌شود؛ اما رسوم جالب این منطقه همچون مراسم «پنو» و مراسم «نوروز خوانی» در آستانه عید نوروز همچنان جریان دارد.

راه‌های رفتن به آبشار آهکی

مسافران تور آبشار آهکی با وسیله نقلیه اتوبوس، تهران را به سمت «شیرگاه» ترک خواهند کرد. از تهران برای رسیدن به شیرگاه باید به سمت فیروزکوه حرکت کرد و پس از رسیدن به سوادکوه مسیر را تا شیرگاه ادامه داد. مسافران اگر بخواهند از قطار برای رسیدن به این منطقه استفاده کنند می‌توانند با قطار تهران - ساری خود را به سوادکوه برسانند و از آنجا همراه دیگر مسافران تور داخلی آبشار آهکی شوند. افرادی که می‌خواهند با هواپیما به این منطقه بروند باید با پرواز خود را به ساری و بعد به سوادکوه برسانند.

بهترین فصل سفر با تور آبشار آهکی کی است؟

تور آبشار آهکی در فصل بهار و تابستان اجرا می‌شود. در این بازه زمانی هوا در این منطقه خنک و تازه است و طبیعت در زیباترین شکل خود دیده می‌شود. در پاییز و زمستان مسیر رسیدن به آبشار دشوار و گاه خطرناک است. پس بهتر است برای دیدن آبشار در زمان مناسب آن اقدام کنید.

جاهای دیدنی آبشار اسکلیم کجاست؟

در این منطقه و برای دیدن این آبشار بسیار زیبا، مسافران تور داخلی از میان جنگلی کهن‌سال می‌گذرند که مهم‌ترین جاذبه دیدنی این منطقه در کنار آبشار بسیار زیبای آن است. این جنگل که قدمت آن به دوران ژوراسیک می‌رسد و ۴۰ میلیون سال از عمر آن گذشته دارای بیش از ۸۰ نوع گونه گیاهی است که دیدن آنها برای هر گردشگری تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود.
در این محدوده جنگلی، آبشارهای مختلف دیگری نیز وجود دارد که پیش از رسیدن به آبشار آهکی می‌توان دید و در زیبایی‌شان غرق شد. آبشارهای همچون آبشار «ترز» و «آبشار انجیلی کا» از آن دسته هستند.
از دیگر جاذبه‌های این منطقه سد البرز یا لفور است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی جنگل و چشم‌انداز بی‌نظیرش حتماً باید آن را دید. اگر فرصت بیشتری داشتید دیدن پل شاه‌عباسی، پل شاهپور، پل راه‌آهن، روستای «دهکلان» و محله «نارنج بن» نیز توصیه می‌شود

غذاهای محلی تور آبشار آهکی چیست؟

به بحث خوشمزه غذاها که برسیم باید از غذاهای محلی مردم سوادکوه بگوییم. از جمله غذاهای محلی مردم این منطقه می‌توان به «تیرنگ‌بشتی» که نوعی ته‌چین است، اشاره کرد. برای پخت این غذا برنج بسیار اعلا را با شیر می‌پزند و بعد آن را در روغن حیوانی تفت داده و به آن شیر، ماست یا سرماست اضافه می‌کنند. از دیگر خوشمزه‌های سوادکوه «حلوای مخصوص» و «کماج» هستند. کماج نوعی شیرینی است که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و در کنار شیرینی‌های دیگری همچون «پشت زیک» از پرطرف‌دارهای این منطقه است.

چه وسایلی هنگام شرکت در تور آبشار آهکی برداریم؟

مهم‌ترین وسیله‌ای که در هنگام شرکت در تور داخلی آبشار آهکی به آن نیاز خواهید داشت کفش مناسب پیاده‌روی است. ازآنجایی‌که در مسیر، رودخانه و آبشار قرار دارد باید لباسی به همراه داشته باشید که از شما در برابر رطوبت محافظت می‌کند. داشتن یک دست لباس اضافه در صورت خیس شدن لباس برای تعویض موردنیاز است. جدای این موارد دارو، لوازم شخصی و کارت شناسایی با خود به همراه داشته باشید. می‌توانید خوراکی‌هایی همچون خشکبار نیز برای تأمین انرژی و جلوگیری از گرسنگی به همراه ببرید.

سفر به آبشار آهکی برای چه کسانی مناسب است؟

تمام افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند در تور داخلی آبشار اسکلیم شرکت کنند. گردشگران بهتر است در نظر داشته باشند که در روز اول این تور داخلی حدود ۳ ساعت جنگل پیمایی و در روز دوم حدود ۴ ساعت جنگل پیمایی در شیب متوسط خواهند داشت. این تور برای آنهایی که عاشق صدای طبیعت و کشف مقاصد ناشناخته هستند، عالی خواهد بود. همچنین اگر دوست دارید در جنگل باستانی ایران قدم بزنید و به آبشار زیبای آن برسید، تور آبشار آهکی را نباید ازدست بدهید.

آبشار آهکی را در چند روز ببینیم؟

تور داخلی آبشار آهکی در دو روز برگزار می‌شود و در این دو روز می‌توان به شکل کامل از تمام جاذبه‌های این منطقه دیدن کرد.

در سفر با تور آبشار آهکی کجا بمانیم؟

برای استراحت و اقامت در نزدیک آبشار آهکی افراد می‌توانند هم به شهرستان‌های نزدیک مانند سوادکوه بروند و در هتل‌ها و مسافرخانه‌های آن اقامت داشته باشند و هم در نزدیکی آبشار در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های جنگلی شب را به صبح برسانند. مسافران تور آبشار آهکی دالاهو در یک خانه محلی اقامت خواهند داشت تا بتوانند بهترین تجربه را از بودن در کنار مردم محلی و فضای بومی این منطقه به‌دست آورند.

قبل از تور آبشار آهکی بدانید

بسیار مهم است مسافران این تور داخلی نکات زیر را در نظر داشته باشند:
• در هنگام سفر با تور داخلی آبشار آهکی به‌هیچ‌عنوان نباید وارد حوضچه‌های آبشار اسکلیم شد؛ زیرا ممکن است با ورود گردشگران آسیب ببینند.
• هیچ‌گونه سند علمی معتبری در مورد خواص دارویی آب این آبشار وجود ندارد و به همین دلیل وارد شدن به این حوضچه‌ها از پایه اشتباه است.
• در حین جنگل پیمایی از ریختن زباله در محیط باید خودداری کرد و یک کیسه برای جمع‌آوری زباله‌ها به همراه داشت.

سوغات و صنایع‌دستی سوادکوه

اگر در تور داخلی آبشار آهکی گذرتان به سوادکوه افتاد حتماً از سوغاتی‌های بسیار زیبای مردم سوادکوه برای عزیزان‌تان به یادگار بیاورید. ازجمله این سوغات و صنایع‌دستی «کرچال‌بافی» یا جاجیم‌بافی، «باشلق»، «چوخا» و «پارچه‌های دلیجی» هستند. از خوشمزه‌های سوادکوه نیز می‌توان به پشت زیک، «کچیله نان» و «نان پیازی» سوادکوه اشاره کرد. این سوغات و صنایع‌دستی می‌توانند یادآور این سفر دل‌انگیز در دل طبیعت باشند و اطرافیان شما را برای تجربه این سفر تشویق کنند.


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/03/20 20:04
آبشار آهکی بسیار زیباست. ممنون از مطلبتون
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/03/21 10:54
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

سفرهای آبشار آهکی رو دیدی؟

1

آبشار آهکی

17 خرداد 1403
مشاهده سفر