تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره مردم ژاپن

شما هم امتیاز بدهید!

مردم ژاپن ساکنان اسرارآمیز سرزمینی هستند که حتی مغول‌ها تا سال‌ها نمی‌توانستند راهی برای نفوذ به آن پیدا کنند. آنها نیروهای طبیعت را می‌شناسند، طلوع خورشید را ارج می‌نهند و معتقدند که یاد سامورایی‌ها و شوگان‌ها هنوز مایه افتخار و عزت‌شان است. اینجا بیشتر درباره مردم ژاپن و آنچه که به آن باور دارند برای‌تان گفته‌ایم.

مردم ژاپن چگونه‌اند؟

هنگامی که مسافران در تور خارجی ژاپن شرکت می‌کنند و به این کشور می‌رسند اولین برخورد آنها با مردم ژاپن است. مردم ژاپنی 97.4 درصد جمعیت کشور ژاپن را تشکیل می‌دهد و یک گروه قومی بزرگ هستند. تقریباً 125میلیون نفر ژاپنی تبار در کل دنیا وجود دارند که حدود 120.8 از آنها در ژاپن زندگی می‌کنند.
شواهد باستان‌شناسی نشان از این می‌دهند که قدمت زندگی در ژاپن به دوران پارینه‌سنگی یعنی چیزی در حدود بین 39000 تا 21000 سال پیش باز می‌گردد؛ هرچند در مورد ریشه مردم ژاپن همواره بحث‌های مختلفی در میان بوده است.

تور ژاپن

ژاپنی‌ها از دوره پارینه سنگی احتمالا در سرزمین فعلی خود ساکن شده‌اند


نشانه‌های تمدن و الگوهای باثبات زندگی در میان مردم ژاپن از پایان عصر یخ‌بندان تا هزاره نخست پیش از میلاد ظاهر شد و مردم این کشور از حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد در زمانی که به دوره «یایویی» معروف بود کار با آهن‌آلات را آغاز کردند. در پایان همین دوران بود که جمعیت زیادی از شبه‌جزیره کره به سرزمین‌های ژاپن آمدند تا زندگی را در این کشور ادامه دهند.
امروز جمعیت ژاپن بیش از 126 میلیون نفر است که 75 درصد آنها در مناطق شهری مانند توکیو، یوکوهاما، کاوازاکی، اوزاکا و ناگویا زندگی می‌کنند. جمعیت ژاپن از سال 2011 در حال پیر شدن است و برخی از مسن‌ترین مردم جهان مانند «آمامی اوشیما» در جزایر «اوکیناوان» زندگی می‌کنند.
اکثر افراد ژاپنی که در شهرها زندگی می‌کنند دارای مشاغل اداری هستند و به عنوان مردان حقوق‌بگیر یا OL (خانم‌های اداری) شناخته می‌شوند. در ژاپن مدیریت سلسله‌مراتبی است و اخلاق کاری بسیار سخت‌گیرانه و بیشتر مردم در استاندارد بالایی زندگی می‌کنند.
مردم ژاپن در آپارتمان یا در اصطلاح عامیانه خود «عمارت» زندگی می‌کنند. خانه‌های به سبک سنتی‌تر با تشک‌های حصیری (تاتامی) و فوتون امروزه در حومه شهر دیده می‌شوند.
به طور معمول مردم ژاپن با قطار به مقاصد کاری خود روانه می‌شوند. ساعات شلوغی در توکیو و سایر شهرهای بزرگ بین 7 صبح تا 9:30 صبح و 5 تا 6:30 بعد از ظهر است که برای مسافران تور خارجی می‌تواند گاهی غیر قابل تحمل باشد.

زبان مردم ژاپن

مردم ژاپن به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند که زبان ملی آنها به شمار می‌رود. زبان ژاپنی یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین زبان‌های جهان به شمار می‌رود و از آنجایی که حدود ۱۲۸ میلیون ژاپنی با زبان مادری در سراسر جهان قادر به صحبت هستند زبان ژاپنی به عنوان نهمین زبان پرمخاطب در جهان شناخته می‌شود.

مذهب مردم ژاپن

از دیگر نکاتی که باید مسافران تور خارجی ژاپن در مورد آن بدانند دین مردم این کشور است. دین مردم ژاپن یک دین ترکیبی به شمار می‌رود که از دو آیین بودایی و شینتو به عنوان دو دین اصلی تشکیل شده است. شیوه دین‌داری مردم ژاپن بیشتر با فرهنگ آنها مترادف است تا مذهب و همین مسئله باعث می‌شود عامه تصور کنند مردم ژاپن بی‌دین هستند. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم ژاپن پیرو شینتو و بودا هستند و تنها کمتر از دو درصد جمعیت آنها را دین‌داران مسیحی تشکیل می‌دهند. آیین شینتو دینی بدون کتاب و پیامبر است که اصول آن بر وجدان کاری، اخلاقیات، نظم، پاکیزگی و احترام به طبیعت پایه‌گذاری شده است.

مردرم ژاپن عمدتا پیرو بودا و شینتو هستند


مردم ژاپن در برابر مذاهب دیگر انعطاف‌پذیر هستند و برای همه ادیان احترام قائل‌اند. همین مسئله باعث می‌شود در زیارتگاه‌ها و معابد ژاپنی تأثیر ادیان مختلف بر یکدیگر دیده شود.

آداب مردم ژاپن

یکی از نکات جالبی که مسافران تور خارجی در هنگام شرکت در تور ژاپن با آنها مواجه می‌شوند آداب مردم این کشور است. از جمله آدابی که مسافران تور خارجی باید آنها را در نظر داشته باشند موارد زیر هستند:

تعظیم کردن مردم ژاپن

یکی از سنت‌هایی که مسافران تور خارجی ژاپن در این کشور حتماً با آن مواجه می‌شوند سنت سلام کردن به وسیله تعظیم کردن است. این تعظیم کردن می‌تواند از یک تکان دادن سر کوچک تا خم شدن کامل کمی متغیر باشد. به طور معمول تکان دادن سر غیررسمی‌تر به شمار می‌رود و تعظیم عمیق‌تر و طولانی‌تر نشان‌دهنده احترام صمیمانه است. تعظیم نه تنها در هنگام سلام بلکه برای تشکر، عذرخواهی و یا درخواست لطف از کسی استفاده می‌شود. آداب تعظیم کردن مختص ژاپنی‌ها است و آنها از مسافران و خارجی‌ها انتظار این کار را ندارند.

تعظیم کردن در ژاپن امری فرهنگی و نشانه ادب و احترام است

آداب میز در ژاپن

یکی از نکات بسیار مهم که مسافران تور خارجی باید به آن توجه داشته باشد آداب میز است که به شکل زیر انجام می‌شود:
ژاپنی‌ها عبارات خاصی را پیش از خوردن غذا و پس از آن به کار می‌برند. آنها قبل از غذا خوردن «ایتاداکی ماسو» (به معنای «با فروتنی دریافت می‌کنم») و بعد از غذا «گوچیسو ساما» می‌گویند. این عبارات نه‌تنها به نوعی شکرگزاری در مورد غذا خوردن است؛ بلکه نشان‌دهنده شروع و پایان یک وعده‌غذایی به شمار می‌رود. توصیه می‌شود افرادی که با مردم ژاپنی غذا می‌خورند این عبارات را به زبان بیاورند؛ زیرا عدم این کار نشانه بی‌ادبی است.

استفاده از چاپستیک در ژاپن

مردم ژاپن برای خوردن غذا با چاپستیک آداب خاصی دارند که بهتر است مسافران تور ژاپن آنها را در نظر داشته باشند. این آداب به شرح زیر هستند:

غذا خوردن با چاپستیک در ژاپن آداب مهمی دارد


• با استفاده از چاپستیک غذا نباید به شکل مستقیم به فرد دیگری داده شود.
• نباید چاپستیک بر روی ظروف غذا تکان داده شود.
• با چاپستیک نباید برای اشاره به کسی استفاده کرد.
• دو نفر هرگز نباید یک غذا را با چاپستیک خود بردارند؛ به این معنا که اگر کسی در برداشتن غذا مشکل دارد نمی‌توان به او کمک کرد.

آداب کفش در ژاپن

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که مسافران تور ژاپن باید آن را در نظر داشته باشند آداب ژاپنی‌ها در مورد کفش است. مسافران تور خارجی باید حتماً کفش‌های خود را در برخی رستوران‌ها، بعضی هتل‌ها، استراحتگاه چشمه آب گرم و... در بیاورند. برای انجام این کار محلی جهت قرار دادن کفش‌ها اختصاص داده شده و دمپایی نیز برای پوشیدن به افراد داده می‌شود. همچنین به هیچ عنوان نباید در خانه کسی یا روی کف‌پوش کفش پوشیده شود.

برای ورود به بیشتر مکان‌های عمومی ژاپن باید کفش خود را دربیاورید

استفاده از تلفن همراه در ژاپن

از دیگر موارد مهمی که مسافران تور ژاپن باید به آن توجه داشته باشند آداب صحبت کردن با تلفن همراه است. مردم ژاپن با صدای بلند با تلفن همراه خود در مکان‌های عمومی صحبت نمی‌کنند و این رفتار در قطار یا مغازه‌ها ناپسند است. به مسافران تور خارجی پیشنهاد می‌شود در مکان‌های عمومی تلفن همراه خود را در حالت لرزش یا بی‌صدا قرار دهند.

رعایت ادب در ژاپن

یکی از مواردی که مسافران تور ژاپن با آن قطعاً روبرو خواهند شد رعایت ادب در این کشور است. در ژاپن باید حتماً فرد را با نام خانوادگی خطاب کرد و نام کوچک فقط در هنگام صحبت با کودکان یا دوستان نزدیک استفاده می‌شود. در هنگام صحبت کردن، نگاه کردن در چشمان طرف مقابل مجاز نیست و این کار بی‌احترامی به شمار می‌رود. همچنین افراد نباید رفتارهایی همچون بوسیدن و محبت کردن را در ملأعام به یکدیگر نشان دهند.

رسم‌ورسوم مهم مردم ژاپن

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سفری مواجهه با رسوم مردم کشور مقصد است. در ژاپن رسوم خاصی از دیرباز تا امروز همچنان دنبال می‌شود که مسافران تور خارجی در طول سفر خود بیننده آنها خواهند بود. برخی از مهم‌ترین رسوم مردم ژاپن به شرح زیر هستند:

مراسم چای در ژاپن

مسافران تور ژاپن حتماً در مورد مراسم چای در ژاپن شنیده‌اند. چای جایگاه بسیار مهمی را در فرهنگ ژاپن به خود اختصاص می‌دهد. بیش از ۲۰۰ نوع چای وجود دارد که چای سیاه و چای سبز و ترکیب آن دو به نام چای «اولانگ» امروزه در فرهنگ ژاپن استفاده دارند.

در ژاپن بیش از 200 نوع چای وجود دارد که با مراسم خاصی نوشیده می‌شوند


مراسم چای در ژاپن با استفاده از وسایل خاص در محیطی آرام برای گروه کوچکی از مهمانان برگزار می‌شود. فردی که میزبان مراسم چای است باید حتماً اطلاعات زیادی در مورد اشیا، محیط، کیمونو، خوشنویسی و چیدمان گل داشته باشد. از جمله لوازمی که در مراسم چای به آن بسیار توجه می‌شود کاسه چای است که با توجه به اینکه چای تا چه اندازه غلیظ یا رقیق است اندازه‌های مختلف دارد. میزبان این مراسم باید حتماً کیمونو بپوشد و روی تاتامی بنشیند. در بیشتر مواقع در کنار چای یک وعده‌غذایی ساده نیز سرو می‌شود. در هنگام اجرای مراسم چای هر کدام از ظروف در مقابل مهمان به شکل نمادین تمیز می‌شوند و سپس در آنها چای می‌ریزند. مراسم چای یک مراسم برای بحث و گفتگو نیست و در واقع در این مراسم افراد دور هم گرد می‌آیند تا از فضای آرامش‌بخش این مراسم استفاده کنند و آرامش دوباره‌ای را به دست آورند.

هدیه دادن (giri) در ژاپن

یکی از نکات جالب در مورد فرهنگ ژاپن که می‌تواند برای مسافران تور خارجی ژاپن نیز بسیار جالب باشد رسم هدیه دادن در میان این مردم است. جیریکان (girican) یا هدیه دادن یک نوع وظیفه اجتماعی نسبت به اطرافیان در ژاپن محسوب می‌شود.
هدیه دادن بخش متعارفی از فرهنگ ژاپنی است و ژاپنی‌ها در موقعیت‌های مختلف به یکدیگر هدیه می‌دهند. هدیه دادن به خصوص در هنگامی که فرد به خانه کسی دعوت می‌شود یکی از واجبات است و نبردن هدیه توهین‌آمیز به شمار می‌رود. هدیه باید متناسب با شخصیت فرد دریافت‌کننده باشد و باید به خوبی بسته‌بندی شود و یا در کیسه‌ای که مخصوص همان فروشگاه است آن را قرار داد.
یکی از سنت‌های مردم ژاپنی این است که از دادن هدایایی که نشانگر عدد ۴ هستند خودداری ‌کنند. از نظر ژاپنی‌ها این عدد بدیمن است؛ زیرا کلمه ۴ در زبان ژاپنی همچون کلمه مرگ تلفظ می‌شود. نکته جالب دیگر برای مسافران تور خارجی شاید این باشد که در هنگام هدیه دادن، هدیه‌دهنده و گیرنده از هر دو دست خود استفاده می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که وقتی شخصی هدیه‌ای را دریافت می‌کند باید حتماً آن را پس بدهد.

کارائوکه (Karaoke) در ژاپن

شاید مسافران تور ژاپن در مورد «کارائوکه» شنیده باشند. یکی از بخش‌های مهم فرهنگ ژاپن که در سراسر جهان نیز پذیرفته شده کارائوکه نام دارد. در ژاپن و در شهرهای بزرگ چندین سالن اختصاصی وجود دارند که افراد می‌توانند در آنها در مقابل تماشاچیان بایستند و آواز بخوانند درحالی‌که اشعار بر روی صفحه ‌نمایش نشان داده می‌شوند. همچنین در ژاپن افراد می‌توانند اتاق‌های کارائوکه را رزرو کنند تا بدون مزاحمت برای دیگران به آواز خواندن بپردازند. به طور معمول ژاپنی‌ها دوست دارند با گروهی از دوستان خود در این اتاق‌ها قرار بگذارند و تمام شب را در آنجا بمانند و آواز بخوانند.

کارائوکه یک تفریح بین جوانان ژاپنی و شامل آواز خواندن در فضاهایی مشخص است

تور خارجی

مراسم مهم ژاپن

از دیگر بخش‌های بسیار مهمی که بهتر است مسافران تور خارجی ژاپن با آن آشنا باشند مراسم مردم ژاپن در هنگام موقعیت‌های خاصی همچون سال نو، ازدواج، تولد و مرگ است. از جمله این مراسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراسم ژاپنی در جشن سال نو

مراسم سال نو در ژاپن مانند بسیاری از کشورها جشن گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین جشن‌های ژاپنی که برای سال نو برگزار می‌گردد و مسافران تور ژاپن ممکن است بیننده آن باشند «شوگاتسو» نام دارد:

سال نو در ژاپن مراسم و آیین‌های زیبا و به‌یادماندنی دارد

شوگاتسو (Shôgatsu)

شوگاتسو جشن سال نو ژاپنی به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین سنت‌های آنها است. شوگاتسو در اصطلاح به اولین ماه سال اطلاق می‌شود که در آن مردم به برگزاری جشن‌ها می‌پردازند؛ هرچند امروزه این واژه به هفته اول سال اشاره دارد. در شب سال نو خانه‌ها و به خصوص ورودی آنها تزیین می‌شود، پوشیدن لباس‌های سنتی از اهمیت بالایی برخوردار است و یک غذای سنتی نیز در این روز پخته می‌شود. این روز فرصتی برای بازدید از زیارتگاه‌ها و معابد شینتو به شمار می‌رود. بسیاری از ژاپنی‌ها هنگام سحر از خواب بیدار می‌شوند تا شاهد اولین طلوع خورشید در سال جدید باشند.

مراسم ژاپنی در تولد کودک

در ژاپن نیز مانند کشورهای دیگر رسوم مختلفی برای تولد وجود دارد. از جمله این رسوم که می‌تواند برای مسافران تور ژاپن بسیار جالب باشد موارد زیر هستند:

مراسم شب هفتم (اوشیچیا)

یکی از مراسم جالب پس از به دنیا آمدن کودک که در واقع اولین مراسم کودک نیز به شمار می‌رود مراسم شب هفتم است. در این مراسم والدین نوزاد در یک جشن به هنگام شام رسماً نام کودک خود را با سایر اعضای خانواده به اشتراک می‌گذارند و پدر نام و تاریخ تولد نوزاد را روی کاغذ سفید می‌نویسد.

۲۱ روز اول نوزاد در ژاپن

در ژاپن رسم است که مادر و نوزاد او در ماه اول در خانه پدربزرگ و مادربزرگ مادری بمانند. به طور معمول مادر و فرزندش ۲۱ روز در رختخواب می‌مانند و بازدیدکنندگان می‌توانند به دیدن آنها بیایند و از غذاهای مخصوص پخته شده نوش جان کنند.

اولین زیارت (Omiyamairi)

ازآنجایی‌که مذاهب بودیسم و شینتو از سیستم‌های اعتقادی رایج در ژاپن هستند نوزاد در یک‌ماهگی به این مکان‌ها برده می‌شود تا به‌اصطلاح متبرک شود. برای شرکت در این مراسم خانواده مادر یک لباس رسمی به کودک هدیه می‌دهند تا در این مراسم بپوشد. این مراسم برای آشنایی بین نوزاد و خدایان برگزار می‌شود. در این مراسم عقاید دین شینتو همچون زندگی هماهنگ با طبیعت و بودیسم که بر دستیابی به روشنگری از طریق اعمالی همچون رفتار فداکارانه تمرکز دارد به کودکان خوانده می‌شود.

اولین لقمه غذا (Okuizome)

این مراسم 100 یا 120 روز پس از تولد نوزاد برگزار می‌شود و در آن کودک از یک وعده غذایی بسیار مقوی ژاپنی نوش جان می‌کند. در این مراسم به نوزاد دختر یک دست ظرف مشکی و به نوزاد پسر یک دست ظرف قرمز داده می‌شود.

اولین لقمه غذای کودک در ژاپن با مراسمی خاص برگزار می‌شود

مراسم ژاپنی در هنگام ازدواج

یکی از مراسم بسیار جالب که ممکن است مسافران تور خارجی بیننده آن باشند مراسم ازدواج است. ژاپنی‌ها مراسم خاصی برای ازدواج دارند که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

مراسم نامزدی در ژاپن

به مراسم نامزدی ژاپنی «یوینو» (yuinou) می‌گویند. در این مراسم هدایایی نمادین بین خانواده‌های عروس و داماد مبادله می‌شود. به طور معمول این مراسم در خانه عروس برگزار می‌شود؛ اما گاهی اوقات آن را در اتاق‌های خصوصی یک رستوران سنتی ژاپنی برگزار می‌کنند.

نامزدی در ژاپن آیینی زیبا، ساده و بر پایه رسومات است

مراسم به‌اشتراک‌گذاری

این مراسمی یکی از بخش‌های مراسم عروسی سنتی شینتو است که زن و شوهر با نوشیدن از یک پیاله با هم متحد می‌شوند. از فنجان در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ در این مراسم استفاده می‌شود که هر کدام دعایی خاص و مخصوص خود دارند.

زمان مراسم عروسی

در ژاپن اکثر عروسی‌ها حوالی زمان ناهار برگزار می‌شوند و محبوب‌ترین تاریخ و ساعت زمان ناهار در روز یکشنبه است.

اهدای دسته گل و نامه به احترام والدین

در مراسم عروسی ژاپنی یک دسته‌گل از سمت عروس و داماد به والدین‌شان اهدا می‌شود و پس از آن یک نامه از سمت عروس خوانده می‌شود که بسیار احساسی است و می‌تواند بسیاری از مهمانان را به گریه بیندازد.

پذیرای رسمی بدون رقص

از دیگر نکات جالب در مورد مراسم عروسی ژاپنی برای مسافران تور خارجی این است که این مراسم به شکل رسمی و بدون رقص برگزار می‌شود. پس از پذیرایی و خروج از مراسم نوشیدن و رقصیدن در مکان دیگری ادامه خواهد یافت.

مراسم رسمی عروسی در ژاپن، سنگین و بدون رقص است

مراسم ژاپنی در هنگام مرگ

یکی از بخش‌های جالب دیگر فرهنگ ژاپن برای مسافران تور خارجی مراسم تشییع‌جنازه ژاپنی‌ها است. تقریباً تمام مراسم تشییع‌جنازه ژاپنی یا «اوسوشیکی» به سبک بودایی برگزار می‌شود، صرف‌نظر از اینکه خانواده‌ها چه مذهبی دارند. همچنین در همه این مراسم مرده‌ها سوزانده می‌شوند. برخی از رسم‌ورسوم مردم ژاپن در هنگام مرگ اطرافیانشان به شرح زیر است:

مراسم بیداری (Otsuya)

این مراسم بسیار شبیه مراسمی است که در کشورهای غربی برگزار می‌شود و خانواده، اقوام و دوستان نزدیک برای وداع با مردگان جمع می‌شوند. در این مراسم یک کشیش بودایی متنی به نام «سوترا» را می‌خواند درحالی‌که خانواده و بستگان یک کوزه بخور را در مقابل بدن متوفی بخور می‌دهند.

اوسوشیکی (Kokubetsushiki) - مراسم تشییع‌جنازه

«اوسوشیکی» مراسم تشییع‌جنازه ژاپنی به شمار می‌رود و شامل چندین مراسم است. این مراسم تقریباً مشابه «اوتسویا» برگزار می‌شود و در آن جسد متوفی را می‌سوزانند. در نهایت با چوب‌های غذاخوری استخوان‌ها را از خاکستر مرده جدا می‌کنند و در کوزه دفن قرار می‌دهند تا آن را در داخل قبر خانوادگی دفن کنند.

تور ژاپن با دالاهو

آشنایی با مردم، فرهنگ و آداب‌ورسوم هر کشور پیش از هر سفر می‌تواند درک بهتری را برای مسافران تور خارجی در هنگام سفر ایجاد کند. اگر مسافر تور ژاپن هستید آشنایی با مردم و آداب‌ورسوم خاص آنها می‌تواند به شما برای یک سفر بهتر کمک کند و باعث شود در هنگام مواجهه با این آداب‌ورسوم عمیق‌تر آنها را درک کنید.

تور ژاپن دالاهو یک فرصت عالی برای شناخت مردم شرق آسیاست


در صورت علاقه به شرکت در تور ژاپن مشاوران آژانس گردشگری دالاهو می‌توانند به سؤال‌های شما پاسخ گویند و به شما برای تدارک دیدن یک تور خارجی عالی کمک کنند.



1403/07/18 | کد مطلب: 5088
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.