تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر

31 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 45 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 3 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تور داخلی

 

پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر

تور پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر سفر به دل زیستگاه پرندگان بسیار خاص و زیبایی است که شاید در هیچ جای دیگری فرصت دیدنشان را نداشته باشید. این تور سفر به یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی است که اگر عاشق پرندگان باشید هیچ‌گاه نمی‌توانید فراموشش کنید.

پارک ملی بوجاق در شمال شرق لاهیجان یک اثر طبیعی ملی و منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده است که از آن به عنوان پارک ملی خشکی - دریایی نام برده می‌شود. این پارک ملی به دلیل تنوع گونه‌های زیستی و جانوری به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره به ثبت رسیده و یکی از بهترین مقاصد برای پرنده‌نگری در ایران به شمار می‌رود.

این پارک ملی زیستگاه بیش از ۲۳۴ گونه پرنده از ۴۹ گروه مختلف است که ۱۲ گونه آن در زمره جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارند. از جمله پرندگانی که می‌توان در این پارک مشاهده کرد مواردی همچون اردک سرسفید بزرگ، اردک مرمری، پلیکان سفید، عقاب دریایی هندی، عقاب دریایی شاهین‌مانند، غاز خاکستری و فلامینگو هستند. پستاندارانی همچون گاومیش، گاو و اسب‌های وحشی نیز آزادانه در طبیعت و دشت‌های پارک ملی بوجاق زندگی می‌کنند. از آبزیان رودخانه، تالاب و دریای این زیستگاه نیز می‌توان به ۵۰ گونه آبزی مختلف مانند ماهی سفید، ماهی کاراکاس، سرخ باله و فک خزری اشاره کرد.

این پارک ملی ۲۶ متر پایین‌تر از سطح دریای آزاد قرار گرفته و از آب‌وهوای معتدل و مرطوب برخوردار است. میانگین دمای سالانه در این منطقه ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گراد و میانگین بارندگی سالانه آن ۱۴۵٫۶ میلی‌متر است که باعث می‌شود این منطقه یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی پرندگان باشد.

پوشش گیاهی این منطقه از دیگر ویژگی‌های خاص آن است. در این پارک ملی ۲۴۸ گونه گیاه مختلف شناسایی شده که از آن جمله می‌توان به نی، لویی، تراپا، میریوفیلوم، سراتوفیلوم، آقطی، تمشک، عدسک آبی، اسپرغان و کلونی درختچه‌های گز اشاره کرد. نیلوفرهای صورتی رنگ بسیار زیبا یکی از مطرح‌ترین جاذبه‌های دیدنی این پارک ملی هستند.

در میان این پارک ملی رودخانه سفیدرود آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. بخش شرقی دارای درختان پراکنده‌ای است که هوای خنکی را در فصل تابستان به وجود می‌آورند. بخش غربی رودخانه پوشیده از دشت‌های فراخ و گسترده‌ای است که امکان زندگی گله پستانداران وحشی را به صورت آزاد در این منطقه فراهم می‌کند.

تالاب نیلوفر یا «تالاب امیرکلایه» بخش دیگری از جاذبه‌های این پارک ملی است. این تالار آب شیرین، زیستگاه گیاهان خاص زیبایی همچون «نیلوفر آبی سفید» و «پسته دریایی» به شمار می‌رود. زیبایی نیلوفرها و تعداد بسیار آنها بر سطح آب باعث شده که این تالاب به تالاب نیلوفر شهرت داشته باشد.

این تالاب با ۱۲۳۰ هکتار وسعت به عنوان پناهگاه حیات‌وحش امیرکلایه در سال ۱۳۵۴ تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار گرفته و از جمله پوشش گیاهی قالب آن می‌توان به نی، لویی، جگن و نیلوفر آبی اشاره کرد. این تالاب یکی از سایت‌های پرنده‌نگری کشور است که در آن می‌توان به تماشای پرندگان بومی و مهاجر نشست. از جمله پرندگان مهاجر این منطقه پرندگان مهاجر سیبری هستند و از جمله پرندگان بومی می‌توان به قو، غاز، انواع اردک، حواصیل، کشیم کوچک و گردن‌سیاه، باکلان بزرگ و کوچک و حواصیل خاکستری اشاره کرد.

سفر با تور پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر یکی از بهترین سفرها برای افرادی است که به دیدن یک طبیعت و زیستگاه بکر و از طرفی پرندگان بسیار علاقه دارند. این تور داخلی نگاه افراد را به دنیای پرندگان باز می‌کند تا بیشتر و بهتر از آنها بدانند.

 

مسیر تور تالاب نیلوفر

پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر در استان گیلان، شهرستان آستانه‌اشرفیه و بخش کیاشهر قرار دارد. مسافران این تور داخلی با اتوبوس راهی این منطقه خواهند شد و سفر خود را در این پارک ملی آغاز خواهند کرد.

 

بهترین فصل سفر با تور تالاب نیلوفر کی است؟

سفر به تالاب نیلوفر به طور معمول با توجه به زمان کوچ پرندگان مهاجر تنظیم می‌شود. زمان کوچ پرندگان مهاجر به این دو زیستگاه فصل پاییز و زمستان است. در فصل‌های دیگر سال امکان سفر به این منطقه وجود دارد و افراد می‌توانند از دیدن سرسبزی منطقه و موجودات بومی تالاب لذت ببرند.

 

جاهای دیدنی پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر کجاست؟

جدا از اینکه مسافران تور داخلی می‌توانند در پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر به دیدن پرندگان بومی این مناطق بنشینند، از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان به «پل چوبی کیاشهر» اشاره کرد که در فاصله ۶ کیلومتری پارک ملی بوجاق قرار دارد. این پل ۷۰۰ متر طول و ۲٫۵ متر عرض دارد و از میان نیزارهای شرقی تالاب می‌گذرد. گذر از این مسیر رؤیایی و گوش سپردن به صدای آواز پرندگان و قورباغه‌های تالاب تا رسیدن به ساحل دریای خزر از جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود.

گذر از «پارک جنگلی صفرا بسته» نیز در هنگام سفر به تالاب نیلوفر امکان‌پذیر است. این پارک جنگلی در جنوب شرقی پارک ملی بوجاق قرار گرفته و درختان دو طرف جاده این پارک که در میان جاده به یکدیگر رسیده‌اند تونل زیبایی را در مقابل نگاه مسافران تور داخلی ترسیم می‌کنند.

«پل خشتی نیاکو» نیز از جاذبه‌های تاریخی این منطقه به شمار می‌رود که از راه قدیم شاه‌عباسی به‌جامانده و برخی قدمت آن را به دوران صفویه و برخی به دوران قاجار نسبت می‌دهند. این پل ۵۰ متر طول و ۵٫۸ متر عرض دارد و با سنگ‌فرش ضخیم و مستحکم خود یکی از مسیرهای اصلی شهر به شمار می‌رفته است.

 

غذاهای محلی تور تالاب نیلوفر چیست؟

مسافران این تور داخلی در کنار گیلان گردی خود می‌توانند غذاهای لذیذ و محلی این استان را نیز بچشند. از جمله غذاهای محلی این منطقه می‌توان به «باقلا قاتق» اشاره کرد که معرف اکثر افراد هست و از ترکیب باقالی، شوید خشک، سیر و تخم‌مرغ پخته می‌شود. «میرزاقاسمی» که بادمجان ماده اصلیش به شمار می‌رود غذای خوشمزه دیگری است که باید طعمش چشیده شود. «ترش تره» از دیگر غذاهایی است که شاید اسم آن را مسافران تور داخلی شنیده باشند. این غذا از ترکیب مواد اصلی همچون سبزی آش و سبزی‌های محلی (خالواش و چوچاق)، برنج و سیر پخته می‌شود. «سیر قلیه» خوشمزه‌ای دیگری است که در این گیلان گردی نباید آن را فراموش کرد و از گوشت مرغ یا اردک در تهیه آن استفاده می‌کنند.

 

چه وسایلی برای شرکت در تور تالار نیلوفر باید برداریم؟

برای شرکت در تور تالاب نیلوفر گیلان مسافران باید حتماً لباس‌هایی به رنگ طبیعت به تن داشته باشند تا شانس دیدن پرنده‌ها را از دست ندهند. لباس‌هایی به رنگ سبز، خاکی، کرم و خاکستری از بهترین گزینه‌ها هستند. کفشی که در این تور داخلی باید به پا داشت کفش راحت و مناسب پیاده‌روی است. به دلیل اینکه امکان خیس یا گلی شدن کفش و لباس وجود دارد باید حتماً یک‌دست کفش و لباس اضافه به همراه برد. داشتن یک دفترچه یادداشت و مداد برای یادداشت کردن نام پرندگانی که مشاهده می‌کنید لازم است تا بعداً با مرور این نوشته‌ها حس سفر برایتان زنده شود. اگر می‌خواهید به شکل حرفه‌ای پرنده‌نگری کنید باید حتماً یک دوربین دوچشمی به همراه داشته باشید تا بتوانید به شکل بهتری پرنده‌ها را دنبال کنید. داشتن دوربین عکاسی حرفه‌ای نیز برای انداختن عکس‌های زیبا از پرندگان خاص این پارک توصیه می‌شود.

 

تور تالاب نیلوفر برای چه کسانی مناسب است؟

در این تور داخلی مسافران بالای 10 سال می‌توانند شرکت داشته باشند. در این سفر مسافران یک پیاده‌روی ۲ ساعته در مسیر بدون شیب خواهند داشت که باید برای آن آماده باشند.

پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر را در چند روز بگردیم؟

سفر با تور داخلی تالاب نیلوفر دالاهو یک تور دو روزه است و در این دو روز مسافران فرصت کافی خواهند داشت تا در این منطقه پرنده‌نگری کنند و به دیدن جاذبه‌های اطراف تالاب بروند.

 

در سفر با تور تالاب نیلوفر کجا بمانیم؟

در این تور گیلان گردی مسافران در یک هتل دوستاره اقامت خواهند داشت. این مکان با توجه به استانداردهای آژانس گردشگری دالاهو انتخاب شده و اقامت مطلوبی را برای مسافران فراهم می‌کند. مسافرانی که به شکل شخصی به این منطقه می‌توانند در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها یا خانه‌های اجاره‌ای این منطقه اقامت داشته باشد.

 

قبل از تور تالاب نیلوفر گیلان بدانید

بهتر است مسافران این تور داخلی نکات زیر را در هنگام این سفر در نظر داشته باشند:

· حفظ حریم طبیعت مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در این تور داخلی به آن توجه داشت. گردشگران نباید اثری از خود در این پارک ملی به جای بگذارند یا باعث مشکلی در زندگی جانوران بومی و مهاجر پارک ملی شوند.

· در هنگام عبور از این پارک ملی باید از لگدمال کردن رستنی‌ها و چیدن گل‌های وحشی خودداری شود.

· ایجاد آلودگی صوتی در این منطقه ممنوع است؛ زیرا هرگونه آلودگی صوتی و نوری می‌تواند باعث از بین رفتن امنیت حیوانات و پرندگان این منطقه شود.

· داشتن کیسه‌زباله در این سفر بسیار مهم است و از آلوده کردن پارک ملی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها باید خودداری کرد.

· فضای پارک ملی بوجاق عاری از امکانات گردشگری و رفاهی است و این نکته را باید مسافران تور داخلی در نظر داشته باشند.

· امکان شب ماندن در پارک ملی بوجاق و تالار نیلوفر وجود دارد و با رعایت نکات ایمنی می‌توان در بخش‌های امن پارک چادر زد.

· برای مشاهده پرندگان و حیوانات نباید به هیچ عنوان نزدیک آنها شد و باید از دوربین شکاری و یا تلسکوپ استفاده کرد.

· ورود به برخی از بخش‌های پارک ملی بوجاق نیاز به کسب مجوز از اداره محیط‌زیست کیاشهر دارد

 

سوغات و صنایع‌دستی سفر به تالاب نیلوفر

مسافران تور گیلان گردی می‌توانند سوغات و صنایع‌دستی خاصی را از این منطقه به همراه بیاورند. از جمله سوغات خوردنی این منطقه می‌توان به کدوی حلوایی، کلوچه، برنج و بادام‌زمینی اشاره کرد. اگر به دنبال صنایع‌دستی این منطقه هستید انواع آثار سبدبافی، گلیم‌بافی و قالی می‌تواند انتخاب مناسبی برای خرید سوغات از این منطقه در گیلان باشد.

 


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1399/11/13 10:29
سلام ،زیادی اب تالاب امیرکلایه بیشتر در پاییز وزمستان کشاورزان روستای دهبنه را ازار میدهد.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/11/13 10:43
دوست عزیز
سلام

با تشکر از پیام شما

ابراهیم
1397/11/18 20:46
تالاب امیرکلایه حدودادرشرق شهرستان لاهیجان استان گیلان که متصل به روستاهای حسنبکنده جیرباغ وامیرابادوسحرخیزودهبنه وحسنعلیده بالا وپائین وبخشی ازناصرکیاده بخش رودبنه هست
پاسخ دهید...

در حال حاضر تور پارک ملی بوجاق و تالاب نیلوفر نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر