تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

تنظیم صحیح کوله‌پشتی روی بدن کوهنورد

تنظیم درست کوله‌پشتی اهمیت زیادی دارد، چرا که در صورت تنظیم نادرست کوله پشتی ممکن است دچار کمر درد و یا گردن درد شوید. هدف از تنظیم کوله‌پشتی، انتقال صحیح وزن بار به بدن شما است؛ به‌نحوی که حدود ۸۰٪ از وزن بار به روی پایین کمر و قسمت لگن منتقل شود و شانه‌های کوه‌نورد بیشتر نقش کنترل تعادل بار را داشته باشند. اگر از کوله پشتی زیاد استفاده می‌کنید، برای فشار کمتر به روی بدن‌تان و سفری راحت‌تر این مطلب را مطالعه کنید.

تورهای ترکینگ

 

کوله پشتی خانه سیار یک مسافر است.

مراحل تنظیم کوله پشتی

1.همه بندها را شل کنید

ابتدا کوله‌ پشتی را با وزنی معقول پر کنید و بعد از آن، همه بندها را شل کنید. نخستین نکته‌ای که برای استفاده از کوله پشتی باید رعایت کنید وزن آن است. مجموع وزنی که یک فرد مجاز به حمل آن است، برای افراد با تناسب اندام حداکثر یک سوم وزن شخص و برای افراد عادی حداکثر یک چهارم وزن فرد. در کوهنوردی توجه به این جزییات بسیار اهمیت دارد و می‌تواند مرز بین سلامتی و یا مشکلات بعدی در بدن‌تان را تعیین کند. با تنظیم بندهای کوله پشتی می‌توانید بهتر و راحت‌تر مسیرتان را ادامه دهید.

شل کردن همه بندها در کوله پشتی.    


2. کمربند کوله‌پشتی را روی لگن خود قرار دهید. 

تسمه کمری را طوری روی استخوان لگن تنظیم کنید، که وسط کمربند ‌دقیقا روی استخوان لگن قرار گیرد. سپس تسمه را محکم کنید. بستن تسمه به شکل درست، حالت کوله پشتی را روی کمر شما درست می‌کند و می‌توانید با کمک آن وزن کوله پشتی را بهتر تحمل کنید.

قرار دادن کمربند کوله پشتی روی استخوان لگن.    


3. بندهای شانه را سفت کنید 

بندهای شانه را سفت کنید اما نه خیلی؛ وزن اصلی باید روی کمربند باشد.

سفت کردن بندهای شانه.    


4. وضعیت ایده‌آل کوله پشتی

محل اتصال بندهای شانه‌ای به کوله‌ پشتی، باید بین کتف‌ها قرار گیرد. در این حالت، بالشتک‌های روی بند، به بهترین شکل روی شانه‌ها قرار می‌گیرند. به همین دلیل لازم است در زمان خرید کوله پشتی آن را روی بدن خود امتحان کنید و مطمئن شوید که حالت آن روی کتف و شانه‌هایتان درست است.

تنظیم کوله پشتی

این امکان معمولا فقط در کوله‌های بزرگ وجود دارد. در هنگام خرید کوله‌های کوچک که امکان تنظیم ارتفاع در آنها وجود ندارد، از اندازه بودن کوله‌پشتی، اطمینان حاصل کنید. در نظر بگیرید که شما باید برای مدت طولانی وزن کوله را تحمل کنید. در نتیجه از راحتی و استاندارد بودن آن مطمئن شوید.

  • در صورتی که نقطه اتصال بند شانه‌ای با کوله‌پشتی، پایین‌تر و یا بالاتر از میانه کتف‌ها قرار گرفته باشد شما نیاز به تنظیم ارتفاع دارید. حتما بندهای تظیم کوله را بررسی کنید تا قابلیت‌های لازم را داشته باشند و در اثر تنظیم نبرند یا شگک آنها نشکند.
  • در صورتی که نقطه اتصال بالاتر از میانه کتف‌هاست، بندها زیادی بلند هستند. در این صورت، بالشتک‌های روی بندها روی گردن و شانه‌ها ساییده شده.
  • در صورتی که نقطه اتصال پایین‌تر از میانه کتف‌هاست، بندها زیادی کوتاه هستند و در نتیجه بندها به راحتی از روی شانه سر می‌خورند. هرگز بدون تنظیم کوله پشتی وارد مسیرتان نشوید. چرا که بدن‌تان آسیب‌های جدی می‌بیند و ممکن است نتوانید مسیرتان را تمام کنید. 

این امکان معمولا فقط در کوله‌های بزرگ وجود دارد. در هنگام خرید کوله‌های کوچک که امکان تنظیم ارتفاع در آنها وجود ندارد، از اندازه بودن کوله‌پشتی، اطمینان حاصل کنید. در صورتی که نقطه اتصال بند شانه‌ای با کوله‌پشتی، پایین‌تر و یا بالاتر از میانه کتف‌ها قرار گرفته باشد شما نیاز به تنظیم ارتفاع دارید. در صورتی که نقطه اتصال بالاتر از میانه کتف‌هاست، بندها زیادی بلند هستند. در این صورت، بالشتک‌های روی بندها روی گردن و شانه‌ها ساییده شده www.dalahoo.comwww.dalahoo.com در صورتی که نقطه اتصال پایین‌تر از میانه کتف‌هاست، بندها زیادی کوتاه هستند و در نتیجه بندها به راحتی از روی شانه سر می‌خورند.

 


5. تنظیم ارتفاع بند سینه‌ای کوله پشتی

بعد از آنکه ارتفاع پشت را در بهترین حالت تنظیم کردید، بند روی سینه را ببندید. نباید این بند را آنقدر محکم کنید که موجب اختلال در تنفس شود. این بند وظیفه تثبیت بندهای شانه‌ای را به‌عهده دارد و قرار است در توزیع وزن کوله کمک کند. در نتیجه باید در کنار قدرت کافی، بندها آزار دهنده نباشند و به بدن‌تان آسیب نرسانند. پهنا و شکل این بندها بسیار مهم است و حتما باید در زمان خرید کوله پشتی چک شود.

بعد از آنکه ارتفاع پشت را در بهترین حالت تنظیم کردید، بند روی سینه را ببندید.    


6. بند کوله‌کشی در کوله پشتی‌ها

  • بند کوله‌کشی، در کوله‌های بزرگ، با زاویه‌ای بین ۳۰ تا ۴۵ درجه روی شانه کوه‌نورد قرار می‌گیرد.
  • استفاده از بند کوله‌کشی به سنگینی کوله پشتی و سطح برنامه بستگی دارد.
  • در معابر سخت و یا برای کنترل و حمل بار بیشتر، این بند را بکشید تا کوله‌پشتی به بدن‌تان نزدیک‌تر شود. در این حالت وزن بیشتری به شانه‌ها منتقل می‌شود.
  • در معابر ساده این بند را کمی شل کنید. در این حالت تهویه بهتری در قسمت کمر انجام شده و بیشتر وزن کوله‌پشتی به کمبرند منتقل می‌شود. در واقع fkn کوله کشی یک بار برای همیشه تنظیم نمی‌شود و باید در طول مسیر، مطابق با شیب و شرایط بدن‌تان آن‌را دوباره تنظیم کنید. 


7. آزمایش تنظیم صحیح کمربند کوله پشتی

بعد از انجام تنظیمات بالا، قبل از حرکت حتما این موراد را انجام دهید:

  • کمربند کوله‌پشتی را محکم‌تر از حالت نرمال کنید. برای این‌کار می‌توانید شکم خود را به داخل بدهید و بندها را محکم کنید و یا حدود ۴۵درجه خم شوید و بندها را محکم کنید.
  • مطمئن شوید که می‌توانید پاهای خود را تا ۹۰درجه بالا بیاورید. در این حالت مانند شکل زیر کمربند کوله‌پشتی باید مماس با ران پای شما شود.
  • با بازکردن دست‌های‌تان، از وجود تعادل در کوله‌پشتی اطمینان حاصل کنید. این کار را قبل از حرکت انجام دهید تا اگر کوله‌تان مشکلی داشت بتوانید در شرایط بهتر آن‌را درست کنید.

تنظیم بودن کوله پشتی‌تان را بررسی کنید.


 

 در آخر برای استفاده از یک کوله پشتی مناسب نیز مطلب «از چه کوله پشتی استفاده کنم؟» راهنمای شما خواهد بود. اگر قصد سفر و یا شرکت در تورهای دالاهو را دارید بهتر است با یک کوله پشتی مناسب و با امکانات مناسب طبیعتگردی اقدام کنید. چرا که کوله نقش مهمی در حفظ توان شما در سفر دارد و می‌تواند کمک کند، بیشتر از مسیرتان لذت ببرید.

 
 
در این ویدئو شما با نحوه‌ی تنظیم کوله پشتی بهتر آشنا خواهید شد.



1397/12/18 | کد مطلب: 2673
برچسب‌ها: نکات سفر
مهناز قاضی

ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
داود
1399/10/15 17:41
فقط ممنون !!منو از خطر رهانیدید
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/10/16 09:14
دوست عزیز
سلام

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده. ممنون که وقت گذاشتین و مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.