تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

شلماش تا گراوان

31 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 285 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 11 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
تورهای آینده دالاهو برای این مقصد
مــشاهــده هــمه تــورها

تور داخلی

تور آبشار شلماش و چشمه گراوان کجاست؟

تور آبشار شلماش و چشمه گراوان سفر به دل طبیعت پر جوش‌وخروش و باعظمت آذربایجان غربی است. سفر با این تور داخلی شما را به کنار یکی از مهم‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران یعنی «شلماش» و یکی از زیباترین چشمه‌هایی در ایران می‌برد که میلیون‌ها سال است از دل زمین می‌جوشد.
آبشار شلماش در نزدیکی روستایی به همین نام در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر «سردشت» در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این آبشار از رودخانه «زاب کوچک» سرچشمه می‌گیرد و نام آن در زبان کردی معنای «سنگ بزرگ» را می‌دهد. آبشار شلماش در سه طبقه از ارتفاع ۵۰ متری به پایین سرازیر می‌شود و در میان طبیعت زیبای خود منظره‌ای جادویی را خلق می‌کند. با اینکه تماشای این آبشار از پایین آن امکان‌پذیر است حدود ۴۰۰ پله در این ناحیه ساخته شده تا مسافران بتوانند از طبقات دیگر آبشار نیز دیدن کنند.
کمی آن‌طرف‌تر «چشمه کانی گراوان» از دیگر جاهای دیدنی سردشت به شمار می‌رود که در دو کیلومتری شهرستان «ربط» قرار گرفته است. این چشمه در یک دشت سرسبز واقع شده و از ویژگی‌های مهم آن میزان املاح محلول بسیار در آن است که آن را بالغ بر یک گرم در هر لیتر اندازه‌گیری کرده‌اند. آب چشمه گراوان در دسته چشمه‌های آب‌معدنی گازدار به شمار می‌رود که خواص بسیاری برای زیباسازی پوست دارد. از طرفی این آب را برای درمان دردهای استخوانی و بیماری‌های همچون روماتیسم و دردهای عضلانی نیز مفید می‌دانند.
از دیگر نکات جالب در مورد این چشمه جوشان می‌توان به اثر املاح معدنی آن بر دل طبیعت اشاره کرد. آب این چشمه پس از جوشیدن و جاری شدن از خود موادی آهکی را به‌جای می‌گذارد که با گذشت زمان باعث ایجاد یک توده مخروطی شکل جالب در این منطقه شده‌ است. این سازه آهکی که از چشمه گراوان باقی مانده و به ارتفاع آن هر روز افزوده می‌شود حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. رنگ کرم رنگ این سازه آهکی در میان مراتع و جنگل‌های سرسبز همچون تکه طلایی درخشان جلوه‌گری می‌کند و یکی از زیباترین مناظر طبیعی را به مسافران تور طبیعت‌گردی هدیه می‌دهد.

گراوان در زبان کردی معنای «سنگین و سخت» را می‌دهد و بسیاری معتقدند این نام‌گذاری به آب املاح دار و معدنی این چشمه باز می‌گردد.

مسیر تور آبشار شلماش و چشمه گراوان

مسافران تور طبیعت‌گردی آبشار شلماش و چشمه گراوان برای رسیدن به این جلوه‌های زیبای طبیعت با اتوبوس راهی سردشت خواهند شد. وسایل تقلیه دالاهو همگی استاندارد و با صندلی‌های مناسب هستند. در راه رسیدن به مقصد ما با هم آشنا می‌شویم، درباره جاذبه‌ها گفتگو می‌کنیم و ساعاتی را هم برای سکوت و لذت بردن از مسیر اختصاص خواهیم داد. مسافرانی که می‌خواهند از وسیله‌های دیگری همچون هواپیما یا قطار استفاده کنند راه‌های دیگری پیش رو دارند. نزدیک‌ترین ایستگاه فرودگاه به سردشت در ارومیه قرار دارد و برای استفاده از قطار باید به مهاباد رفت و از آنجا با اتوبوس خود را به سردشت رساند.

بهترین فصل سفر به آبشار شلماش و چشمه گراوان

اگر مسافران تور طبیعت‌گردی بخواهند این 2 اثر طبیعی را در زیباترین حالت ممکن خود ببینند بهتر است در فصل بهار و تابستان همراه تور داخلی شوند. در این دو فصل مناظر سرسبز، آب و هوا مطبوع و رودخانه‌ها پر آب هستند و همین مسئله باعث می‌شود مسافران تور طبیعت‌گردی نهایت استفاده را از زیبایی‌های این مناطق ببرند.

جاهای دیدنی مسیر تور آبشار شلماش و چشمه گراوان

جدای از دو جاذبه طبیعی اصلی این تور داخلی، در این منطقه دیدنی‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند تور طبیعت‌گردی شما را کامل‌تر کنند.
«گرمابه بی‌ستون» سردشت یکی از جاذبه‌های تاریخی این مکان است که خواهر «سردار عزیز خان» فرمانده کل قشون ایران در دوره حکومت «ناصرالدین‌شاه» آن را ساخته است. دیدن این حمام که یادگار دوران «قاجار» و جزو آثار ملی ثبت شده کشور ایران است می‌تواند برای افراد تاریخ دوست بسیار دیدنی باشد.
روستای سرسبز «زمزیران» از دیگر نقاط دیدنی این منطقه است که در دامنه کوه قرار گرفته و طبیعت باشکوهی دارد. اطراف این روستا را دشت‌های سرسبز و درختان بسیاری دربرگرفته و همین مسئله باعث می‌شود در کنار دیدن آبشار معروف و چشمه آهکی دیدن آن به غنای این تور طبیعت‌گردی اضافه کند.
«پل قلاتاسیان» که بر روی رودخانه «زاب صغیر» ساخته شده یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود. این پل در دوران ساسانی در طول ۵۵ متر و ارتفاع ۱۵ متری ساخته شده و پنج پایه آن که بر روی صخره‌های طبیعی سوار شده‌اند به خاص بودن آن اضافه می‌کنند.

غذاهای محلی تور شلماش تا چشمه گراوان

ازآنجایی‌که سردشت در آذربایجان غربی قرار گرفته اما بسیاری از اهالی آن کرد هستند تنوع غذایی نیز در این استان دیده می‌شود. از غذاهای محلی سردشت که در این تور داخلی می‌توانید بچشید می‌توان به «ترخینه»، «آش گیلاخه»، «دلمه لوشه» و «خورشت کنگر» اشاره کرد که هر کدام با طعم بی‌نظیر خود یادگاری خاصی از سفر به سردشت در دنیای طعم و مزه غذای شما به جای می‌گذارند.

چه وسایلی برای شرکت در این تور داخلی برداریم؟

برای شرکت در تور شلماش تا چشمه گراوان داشتن یک جفت کفش مناسب پیاده‌روی بسیار لازم است. به دلیل اینکه هر دو این مناطق در فضاهای باز قرار دارند، می‌توانید یک دست لباس گرم به همراه داشته باشید. ازآنجایی‌که در بازدید از چشمه یا آبشار در معرض آب هستید بهتر است یک دست لباس اضافه نیز به همراه ببرید. بردن لوازم شخصی، داروها، دمپایی، قمقمه آب و یک کوله کوچک نیز پیشنهاد می‌شود.
ازآنجایی‌که سردشت تجربه تلخی را در زمان جنگ به دلیل بمباران شیمیایی تجربه کرده اگر به تاریخ علاقمندید می‌توانید تا رسیدن به سردشت کتاب «تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی» یا «بویی ناآشنا» را کمی مطالعه کنید. خواندن این کتاب‌ها کمک می‌کند تا بیشتر در مورد ازجان‌گذشتگی مردمی که به شهر آنها سفر می‌کنید، بدانید.

سفر به آبشار شلماش تا چشمه گراوان برای چه کسانی مناسب است؟

تور طبیعتگردی دالاهو یک فرصت عالی برای به چالش کشیدن توانایی‌هایی است که زندگی شهری ما را از آنها غافل کرده است. مثل پیاده‌روی، کمپ، شنیدن صدای پرندگان و پیدا کردن مسیر از میان دشت‌ها. اگر شما عاشق کشف دوباره خویشن هستید و می‌خواهید در سرزمینی ناشناخته جایگاه‌تان در میان طبیعت را بیابید، این تور برای‌تان عالی خواهد بود.

آبشار شلماش تا چشمه گراوان را در چند روز بگردیم؟
تور داخلی شلماش تا چشمه گراوان توسط آژانس دالاهو در سه و نیم روز برگزار می‌شود و در این زمان تعیین شده می‌توانید سفری خوب و کافی به این منطقه داشته باشید.

در سفر به آبشار شلماش تا چشمه گراوان کجا بمانیم؟

در سردشت هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارند و به مسافران تور داخلی امکانات خود را ارائه می‌دهند. مسافران تور داخلی دالاهو یک شب در هتل و یک شب در اقامتگاه بومگردی اقامت خواهند داشت. آژانس دالاهو استانداردهای مهمی را در انتخاب محل اقامت در نظر می‌گیرد تا بتوانید در آرامش و امنیت استراحت کنید.

قبل از تور شلماش تا چشمه گراوان بدانید

بهتر است مسافران تور طبیعت‌گردی شلماش تا چشمه گراوان نکات زیر را در نظر داشته باشند:
• به هیچ عنوان مسافران تور طبیعت‌گردی در حوضچه پایینی آبشار شلماش نباید شنا کنند. این کار ممنوع و بسیار خطرناک است.
• مسافران تور داخلی به دلیل امکان سقوط در هنگام بالا رفتن از پله‌های آبشار، جوانب احتیاط را باید رعایت کنند.
• برای رسیدن به بالای آبشار شلماش باید 400 پله را طی کرد و اگر فردی توانایی آن را ندارد بهتر است بالا نرود.
در هنگام نزدیک شدن به چشمه گراوان باید بسیار محتاط بود؛ زیرا بسیاری از رگه‌های منشعب از چشمه به دلیل عبور و مرور خودروها شکسته و خشک شده‌اند. مسافران این تور داخلی باید از ریختن زباله که باعث مسدود شدن این رگه‌ها می‌شوند خودداری کنند و در صورت مشاهده زباله آنها را جمع‌آوری نمایند تا همچنان زیبایی شکوهمند این آبشار به حیات خود ادامه دهد.پ

سوغات و صنایع‌دستی سردشت

سردشت با اینکه شهر کوچکی است؛ اما زیبایی‌ها و در کنار آن سوغات و صنایع‌دستی‌اش فراتر از اندازه‌های این شهر هستند. اگر می‌خواهید از سوغاتی‌های اصیل این منطقه به خانه خود ببرید حتماً به سراغ خوشمزه‌ترین انگورهایی بروید که در این منطقه کشت می‌شود. سماق از دیگر سوغاتی‌های سردشت است که می‌تواند در کنار غذاهایی که بعداً می‌خورید یاد سفر با این تور داخلی را برایتان تداعی کند. اگر در این شهر بیشتر بچرخید سوغاتی‌های دیگری را نیز می‌توانید از صنایع‌دستی مردم آذربایجان غربی و حتی کردستان بیابید و برای عزیزانتان به یادگار ببرید.


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
سوالات متداول "شلماش تا گراوان"
آیا شما تور کیش یا مشهد دارید؟

خیر.

آیا تورهای شما به صورت چارتر است و شامل شرایط تخفیف می شود؟

خیر، تورها به صورت انفرادی بوده و تاریخ و نحوه سفر با توجه به درخواست شما اجرا خواهد شد.

مسیرهای هوایی تورهای انفرادی با چه پروازهایی( ایرلاین) انجام می‌شود؟

همه ایرلاین‌ها از طرف دالاهو  بررسی و کلیه پروازهای موجود در مسیر انتخابی سفر به شما  اعلام می‌شود. شما می‌توانید با توجه به ظرفیت، ساعت پرواز، قیمت بلیط و شرایط خاص خود، پرواز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تورهای همه روزه شما در تمامی ایام اجرا می شود؟

تورهای انفرادی دالاهو با توجه به درخواست شما در هر تاریخی قابل اجراست. بدیهی‌ست اجرای تور به امکان‌پذیر بودن رزرو "اقامتگاه" و "وسیله نقلیه" مورد نظر شما دارد.

هزینه سفر را به چه روشی می توانم پرداخت نمایم؟

شما می‌توانید هزینه سفر خود را به صورت حضوری در دفتر دالاهو، واریز به حساب، انتقال وجه از طریق کارت به کارت و یا ثبت‌نام آنلاین پرداخت کنید.

اگر به اشتباه پول زیادتری به حساب دالاهو واریز نمودم، چگونه می‌توانم آن را پس بگیرم؟

با دالاهو تماس بگیرید و مشخصات فیش واریزی خود را اعلام کنید. همکاران ما در بخش حسابداری، مازاد واریزی شما را در اولین فرصت به حساب شما عودت خواهند داد.

اگر سفری را کنسل کنم، مبلغ پرداختی چگونه و در چه مدتی عودت داده می شود؟

مبلغ پرداختی شما پس از کسر هزینه‌های کنسلی، حداکثر ظرف 1 هفته به حساب شما عودت داده خواهد شد.

آیا دالاهو مسافران خود را بیمه می کند؟

بله. کلیه مسافران دالاهو بیمه مسئولیت مدنی با شرایط اعلام شده در قسمت سایر خدمات می‌گردند.

اقامت در تورهای دالاهو چگونه است؟(هتل، خانه محلی، چادر)
  • اقامت در هتل: در سفرهای گروهی، اقامت در هتل‌ها تا آنجا که امکانات هتل و شرایط سفر اجازه دهد، در اتاق‌های 2 یا 3 نفره صورت می‌گیرد. اولویت تخصیص اتاق‌های 2 نفره در سفرهای دالاهو با زوجین است.
    اگر تنها سفر می‌کنید، شما با همسفران دیگر هم ‌اتاق خواهید شد. اقامت به صورت انفرادی با توجه به شرایط هتل مقصد و با هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.
  • اقامت در خانه محلی: به علت محدودیت اتاق‌ها در خانه‌های روستایی،  استقرار و استراحت خانم ها و آقایان در اتاق های جداگانه و به صورت گروهی است. بدیهی‌ست تعداد همسفرانی که در یک اتاق مستقر شده و از فضای مشترک استفاده می‌کنند به مراتب بیشتر از هتل خواهد بود. در این نوع اقامت، معمولا امکان اختصاص اتاق خصوصی به همسفران وجود ندارد.
  • اقامت در چادر: چادر‌های دالاهو، به صورت دوپوش با ظرفیت 3 الی 4 نفر است که بر روی زیرانداز ضدآب برپا می‌گردد. کلیه امور مربوط به کمپ، از جمله تامین "چادر دوپوش"، "مکان‌یابی محل مناسب کمپینگ"، "حمل و برپایی چادرها"، "تهیه امکانات اولیه کمپ"  و ... بر عهده دالاهو می‌باشد. اختصاص چادرها حتی‌المقدور با توجه به روابط همسفران صورت می‌گیرد.
    در ضمن شما می‌توانید با هماهنگی قبلی با دالاهو، چادر شخصی به همراه بیاورید.
حمل بار شخصی مسافران در برنامه های چند روزه چگونه است؟

تقریبا در تمام سفرهای چندروزه دالاهو که پیاده‌روی و کوهپیمایی دارند، همسفران فقط "کوله یک روزه" خود را که نیازهای یک روزشان را برطرف می‌کند حمل خواهند کرد. حمل مابقی لوازم به وسیله اتوبوس، وانت، چهارپا و ... به محل اقامت شبانه، توسط دالاهو انجام می‌گیرد.

آیا دالاهو کیسه خواب به مسافرین می‌دهد؟ من کیسه خواب ندارم. چه کار کنم؟

خیر. کیسه خواب وسیله شخصی‌ست و دالاهو امکان ارائه آن به مسافرین را ندارد. در صورتی که "کیسه خواب"‌ از وسایل ضروری یک سفر باشد، شما باید شخصا نسبت به خرید یا قرض از دوستان و آشنایانتان اقدام فرمایید. لازم به ذکر است قیمت یک کیسه خواب معمولی، از 80هزار تومان شروع می‌شود.

چرا با دالاهو سفر کنیم؟ برتری دالاهو نسبت به دیگر شرکت‌ها چیست؟

نمی‌توانیم بگوییم ما از دیگران برتریم اما ویژگی‌هایی که به آنها مفتخریم عبارتند از:

  • شیوه متفاوت: ما به شیوه‌ای متفاوت سفر می‌کنیم.
  • قیمت‌های متناسب با خدمات: معتقدیم قیمت‌های متناسبی با توجه به خدمات ارائه شده داریم.
  • تنوع سفر: سفرهای بسیار متنوعی داریم و گمان می‌کنیم سلایق همه سفردوستان را برآورده کرده‌ایم.
  • بهترین مسیرها: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کلیه مسیرهای انتخابی برای سفر، بهترین و جذاب‌ترین مسیرهای ممکن باشند.
  • تورلیدرهای مجرب: همه تورلیدرهای دالاهو، آموزش‌دیده و دارای کارت "راهنمای تور" از "سازمان میراث فرهنگی و گردشگری" هستند. همچنین دالاهو برنامه‌های منظم و مدون آموزشی درون سازمانی برای تورلیدرهای خود دارد.
  • تجربه بالا: دالاهو تا به امروز(مردادماه 1396) قریب به 16هزار روز در سفر بوده‌ایم و در این سفرها افتخار همراهی بیش از 110هزار نفر را در این سفرها داشته است.
در صورت نارضایتی از هر یک از واحدهای فروش و اجرایی تور، شکایت یا انتقاد خود را به چه صورت به اطلاع مدیرعامل دالاهو برسانم؟

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت دالاهو، روی لینک "شکایت" در بالای صفحه کلیک کنید و شکایت خود را مطرح نمایید. کلیه پیام‌ها مستقیما توسط مدیریت بررسی می‌شوند. همچنین میتوانید با شماره‌های دالاهو تماس گرفته و با واحد امور مشتریان مشکل خود را مطرح نمایید.

در صورتیکه پیشنهاد و یا ایده ای داشته باشم و بخواهم آن را به اطلاع مدیریت دالاهو برسانم چه باید کنم؟

شما می‌توانید از طریق فرم "تماس با ما" در وبسایت دالاهو، اقدام به ارسال پیشنهادات خود نمایید و یا با واحد امور مشتریان دالاهو تماس گرفته و پیشنهاد خود را اعلام کنید.

وسایل سفرم را از کجا می‌توانم تهیه کنم؟

مراکز متعددی در سطح شهر برای عرضه لوازم سفر وجود دارند اما بورس اصلی فروش لوازم سفر و طبیعت‌گردی خیابان ولیعصر، حد فاصل میدان منیریه تا خیابان امام خمینی(چهارراه سپه) است.
در ضمن، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید لوازم سفر، مطالب منتشر شده در پرتال خبری دالاهو را مطالعه بفرمایید.

اگر سوالی دارم که در لیست فوق وجود ندارد چگونه می‌توانم سوالم را مطرح نمایم؟

شما می‌توانید با دفتر دالاهو تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید. همکاران دالاهو با کمال میل منتظر شنیدن صدای گرم شما هستند: 41663000

آیا می‌توان همراه با تور با وسلیۀ نقلیۀ شخصی و یا به تنهایی سفر کرد؟

خیر،ما خواهان حضور شما در وسیلۀ نقلیه خودمان هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم؛ اما اگر تمایل دارید این سفر را شخصی انجام دهید برای داشتن اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

لباس مناسب طبیعت گردی چه لباسی است؟

لباس مناسب طبیعت‌گردی لباسی است که برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی ایجاد مزاحمت نکند و طبیعت‌گرد در آن احساس راحتی داشته باشد، مقاومت خوبی نسبت به آّب، باد، خاک و ساییدگی داشته باشد؛ رنگی متناسب با طبیعتی که در آن قرار می‌گیریم داشته باشد.

آیا می‌توانیم محل نشستن خود در وسیلۀ نقلیه را از قبل مشخص کنیم؟

خیر، با توجه به گروهی بودن سفر و مقتضیات اینگونه سفرها، این امکان وجود ندارد.

آیا لزوما برای سفر باید کولۀ حرفه ای داشت؟

برای سفرهای یک روزه لزوما نیاز به کولۀ حرفه‌ای نیست، اما کوله‌ای که موجب سخت شدن پیاده‌روی شود پیشنهاد نمی‌شود.





بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
زهره
1398/05/12 03:05
سلام برای شهریور هم این برنامه هست
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوای دالاهو
1398/05/15 15:59
دوست عزیز، سلام
بله. در شهریور این تور اجرا خواهد شد. برای رزرو و خرید تور به وبسایت دالاهو مراجعه کنید یا با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید. شماره تماس: 02141663000
با تشکر از پیام شما
شیفته
1398/03/18 13:59
درجه سختی این سفر چند است و مدت سفر چند روزه است ؟
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوای دالاهو
1398/03/21 16:27
دوست عزیز، سلام
درجه سختی سفر آبشار شلماش تا گروان 2 و مدت زمان این سفر اغلب 3.5 روزه است. برای اطلاع از جزئیات سفر به وبسایت دالاهو مراجعه کنید.
با تشکر از پیام شما

سفرهای شلماش تا گراوان رو دیدی؟

1

گراوان تا تخت سلیمان

14 خرداد 1403
مشاهده سفر