تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

15 جاذبه نپال که حتما باید ببینید

تصور کنید در دشت بزرگی نشسته‌اید. شب گذشته باران باریده اما امروز خورشید در آسمان ‌می‌تابد و نسیم خنکی را روی پوست صورت‌تان حس ‌می‌کنید. تا چشم کار ‌می‌کند آسمان آبی و صاف ‌می‌بینید. منظره بلندترین رشته کوه‌های دنیا رو به روی‌ شماست و از پشت سر صدای راهبان بودایی را از معابد پایین دشت ‌می‌شنوید. با خودتان فکر ‌می‌کنید، «شاید امروز کمی ماجراجویی به سفرم اضافه کنم». اما کدام مناطق نپال را دیده‌اید و کدام مناطق با سلیقه شما جور است؟ نگران نباشید. دیدنی‌ترین مناطق این کشور را در این مطلب پیدا کنید و برای یک سفر فوق‌العاده آماده شوید.  

تور نپال

نپال کجاست؟

 

نپال کشوری در آسیا و واقع در شمال هندوستان است.

نقشه کشور نپال و مناطق مختلف آن

 

بیشتر محدوده نپال در منطقه رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارد.

 

1. کاتماندوی کهن

کاتماندو حتی بعد از زلزله سال 2015 هم یک موزه معماری باقی مانده است: موزه‌ای از معابد، پاگوداها، حجره‌ها و زیارتگاه‌های دیدنی متعلق به قرون وسطی. میدان دوربار یا کاخ سلطنتی (Durbar) زمانی جایگاه پرستش خانواده سلطنتی بود. این میدان امروز هم محل سکونت ایزدبانوی شهر کاتماندو به نام کوماری (Kumari) است. میدان دوربار راه ورود به مسیرهای تودرتوی قرون وسطایی کاتماندوست. سرزندگی این خیابان‌ها در زمان برگزاری فستیوال‌های نپال از همیشه بیشتر است. برای شروع آشنایی با کاتماندو، مسیر پیاده‌روی میان محوطه‌های پنهان کوچه پس‌کوچه‌ها و معابد دور تا دور شهر را به شما پیشنهاد ‌می‌کنیم.   

 

کاتماندو موزه‌ای از معابد، پاگوداها، حجره‌ها و زیارتگاه‌های دیدنی متعلق به قرون وسطی است. 

2. کمپ مسیر کوه‌پیمایی اورست

رتبه اول فهرست اهداف بسیاری از مسافرها کوه‌پیمایی دوهفته‌ای در بلندترین و هیجان‌انگیزترین کوه دنیاست. قله‌های اطراف رشته کوه‌های هیمالیا واقعاً بی‌نظیرند. کافی است نیم ساعت به پومُری (Pumori) یا آما دَبلم (Ama Dablam) نگاه کنید، زیبایی درخشان و باوقار این کوه‌ها حال‌تان را خوب ‌می‌کند. این منطقه در ماه اکتبر شلوغ است، اما فضای کلبه‌های مردم شِرپا (Sherpa) به اندازه طعم کیک سیب‌شان دلچسب است.

 

قله‌های اطراف رشته کوه‌های هیمالیا واقعاً بی‌نظیرند.

3. مسیر کوه‌پیمایی آناپورنا (Annapurna Circuit)

این مسیر دایره‌ای‌شکل دور کوه‌های آناپورنا قرار دارد و طول آن 8091 متر است. مسیر آناپورنا پرطرفدارترین راه کوه‌پیمایی در نپال است. البته جای تعجب نیست: کلبه‌های راحت، آسیب کم زلزله، جاده 5416 متری و پرهیجان تُرونگ لا (Thorung La) و حس رضایت‌بخش سفر از مناطق کم‌ارتفاع نپال به فلات مرتفع رشته کوه هیمالیا. توصیه ما این است که با خیال راحت و بدون عجله در این نواحی گشت و گذار کنید، به خصوص در منطقه منانگ (Manang). در بخش‌های غربی، مسیر جاده کمی ناهموار است اما مسیرهای جایگزین برای این راه وجود دارند.

 

مسیر آناپورنا پرطرفدارترین راه کوه‌پیمایی در نپال است.

4. بختاپور (Bhaktapur)

سه تا از ایالت‌های پیشین نپال بر سر کسب قدرت دره کاتماندو با هم رقابت دارند. هر سه این ایالت‌ها در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. از میان این سه ایالت منطقه قرون وسطایی بختاپور حال و هوای ویژه‌ای دارد. زلزله سال 2015 به این شهر آسیب رسانده است اما خیال‌تان راحت، معابد و پاگوداهای خیابان‌های فرعی این منطقه هنوز سرپا هستند. مسیرهای پر پیچ و خم را که طی کنید به میدان‌های اصلی می‌رسید. در این میدان‌ها، افراد محلی را ‌می‌بینید که مشغول خشک کردن ذرت یا سفالگری هستند. برای اینکه تمام جزئیات را تجربه کنید شبی را در یکی از مهمان‌خانه‌های بی‌نظیر شهر بگذرانید یا به دیدن فستیوال‌های فوق‌العاده آن بروید.

 

بختاپور حال و هوای خیلی خاصی دارد.

5. استوپای بودنات (Bodhnath)

روستای بودنات مرکز جامعه تبتی و خانه بزرگ‌ترین استوپای نپال است. این استوپا گنبدی سفیدرنگ و مناره‌ای مخروطی دارد. زائرین بودایی از صدها کیلومتر دورتر برای دیدن این استوپا به این منطقه ‌می‌آیند. خیابان‌های اطراف استوپا نیز به همین اندازه مسحورکننده‌اند. در این خیابان‌ها جمعیت راهب‌ها را با سرهای تراشیده و لباس‌های بلند ‌می‌بینید. در کنار خیابان‌ها ردیف صومعه‌ها و مغازه‌های فروش وسایل مخصوص عبادت و بخوردان قرار دارد. هنگام غروب خورشید به این منطقه بیایید و به زائرین تبتی بپیوندید: روشن کردن چراغ روغنی و طواف استوپا در مراسم آیینی کورا (kora).

استوپای بودنات گنبدی سفیدرنگ و مناره‌ای مخروطی دارد.

 

6. گردش با فیل، پارک ملی چیتوان (Chitwan)

چیتوان، در آن سوی نپال، در نواحی جنوبی جلگه‌های مرطوب قرار دارد. چیتوان یکی از بهترین مناطق برای دیدن حیات وحش در آسیاست. لباس مخصوص گشت و گذارتان را بپوشید، بر پشت یک فیل درشت‌هیکل سوار بشوید، و به سمت منطقه پایین‌دست به پیش بروید. کرگدن‌ها و ببرها را پیدا کردید؟ در این منطقه سرگرمی‌های زیادی در انتظارتان است: از تماشای حمام کردن فیل‌ها تا گشت و گذار در روستاهای اهالی تارو (Tharu). اگر به قدر کافی جسارت داشته باشید، ‌می‌توانید با یک راهنما به دل جنگل بزنید، شنیدن صدای جغدها و غرش حیوانات هیجان‌انگیز است.

 

چیتوان یکی از بهترین مناطق برای دیدن حیات وحش در آسیاست.

7. چشم‌انداز پُخارا (Pokhara)

پُخارا دومین شهر بزرگ توریستی نپال است. شاید عمق تاریخی این شهر به اندازه کاتماندو نباشد، اما فضای جذاب و آرام‌بخش شهر این کمبود را جبران ‌می‌کند. این شهر یکی از خیره‌کننده‌ترین مناطق نپال است. دیدن انعکاس طلوع آفتاب از پشت کوه ماچاپوچار (Machhapuchhare)-به معنی دُم ماهی- و آناپورنا در دریاچه آرام پوا (Phewa Tal)، یا از پشت تپه‌های شهر فراموش‌نشدنی است. با پیاده‌روی در کوه، روی زین دوچرخه، یا سوار بر پاراگلایدر بر فراز دره، این مناظر را تماشا کنید.

 

سوار بر دوچرخه یا با پاراگلایدر از بالا مناظر پُخارا را تماشا کنید.

8. لومبینی (Lumbini): محل تولد بودا

زیارت معبد مایا دِوی (Maya Devi)، محل تولد بودا، یکی از معنوی‌ترین سفرهای شبه‌قاره به شمار ‌می‌رود. در این منطقه ‌می‌توانید محل دقیق جایی را ببینید که سیدارتا گوتاما 2500 سال پیش در آن متولد شد. این منطقه کمی‌ بیش از یک قرن پیش کشف شد. پس از دیدن این منطقه، از معابد ملیت‌های دیگر در اطراف هم بازدید کنید. اما شاید بهترین کار پیدا کردن نقطه‌ای آرام برای تفکر در مورد طبیعت هستی باشد. این عمیق‌‌ترین تجربه سفری است که ‌می‌توان داشت.

 

در این منطقه ‌می‌توانید محل دقیق جایی را ببینید که سیدارتا گوتاما 2500 سال پیش در آن متولد شد.

9. پرسه در اطراف دره

در دره کاتماندو دیدنی‌هایی به جز شهر کاتماندو، پاتان (Patan) و بختاپور هم وجود دارد. منظره تپه‌های مدور و دامنه‌های شیب‌دار اطراف کاتماندو محشر است، مخصوصا با وجود معابد قدیمی، چشم‌اندازهای هیمالیا، مسیرهای دوچرخه‌سواری و شهرهای قرون وسطایی از جمله پنوتی (Panauti) و کرتیپور (Kirtipur): در این شهرها ‌می‌توانید وارد تاریخ قرن‌های گذشته بشوید. تمام این مناطق فقط در فاصله کمی از پایتخت نپال قرار دارند. با اتوبوس‌های محلی در این منطقه پرسه بزنید، یا دوچرخه و دوچرخه موتوری کرایه کنید، و در دل سرزمین اصلی نپال گردش کنید.

 

منظره تپه‌های مدور و دامنه‌های شیب‌دار اطراف کاتماندو محشر است.

10. قایق‌‌رانی در آب‌های خروشان و سفیدرنگ

نپال یکی از بهترین مقصدهای قایق‌رانی و رودخانه‌گردی است. آب‌های خروشان از قله‌های هیمالیا سرچشمه ‌می‌گیرند و از منطقه بوت کوشی (Bhote Koshi) عبور ‌می‌کنند. تلاطم و خروش رودخانه آب سفیدرنگ و پرموجی ایجاد می کند که مستقیما از تبت سرچشمه گرفته است. یک ماجراجویی چندروزه و طولانی بهتر از این هم در انتظارتان است: سفر بر روی آب به دورترین نقاط در رودخانه‌های کارنالی (Karnali)، تَمور (Tamur) و سان کوشی (Sun Koshi). در این سفر این تجربه‌ها را امتحان کنید: هیجان بالا و پایین رفتن بر روی آب‌های خروشان، آرامش شناور ماندن بر روی جریان نرم آب در میان طبیعت بکر جنگل‌ها، و برپاکردن کمپ‌های شبانه در کنار سواحل ماسه‌ای و درخشان. 

 

نپال یکی از بهترین مقصدهای قایق‌رانی و رودخانه‌گردی است.

11. فستیوال‌های فوق‌العاده نپال

تعداد فستیوال‌های بی‌نظیر نپال آنقدر زیاد است که هر زمان به این کشور سفر کنید حتما ‌می‌توانید یکی از آنها را ببینید: از رقص با ماسک برای دفع ارواح خبیث گرفته تا رقابت‌های پرشور تیراندازی میان گروه‌های مختلف شهر. اگر ‌می‌خواهید یک فستیوال قرون وسطایی را از نزدیک تجربه کنید زمان سفرتان را با یکی فستیوال‌های مربوط به رژه ارابه‌ها هماهنگ کنید، فستیوال‌هایی مانند رتو ماچهندرانات (Rato Machhendranath). در این مراسم صدها داوطلب ارابه‌هایی به طول 20 متر را از میان خیابان‌های پرجمعیت در کاتماندو و پاتان حمل ‌می‌کنند.

 

هر زمان به نپال سفر کنید حتما یکی از فستیوال‌های آن را می‌بینید.

12. سوایامبونات (Swayambhunath)

استوپای نمادین شهر سویامبونات یکدست سفیدرنگ است. این استوپا هم جزو میراث جهانی یونسکوست و هم یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های بودایی. سطح استوپای بزرگ با چشم نمادین بودا نقاشی شده است. این استوپا در زلزله سال 2015 آسیب بسیار کمی دید و نماد پرستش بودایی باقی ماند. زائرین دور عباتگاه‌های این منطقه ‌می‌گردند، چرخ‌های مخصوص عبادت را ‌می‌چرخانند و دعاهای مانتراها را زمزمه ‌می‌کنند. در همان حوالی، طالع‌بین‌ها به کف‌بینی مشغولند. ‌مغازه‌دارها دعا و تسبیح ‌می‌فروشند. هنگام غروب آفتاب به این منطقه بیایید و منظره بی‌نظیر چراغ‌های شهر کاتماندو را تماشا کنید.

 

 

استوپای سفیدرنگ شهر سویامبونات جزو میراث جهانی یونسکو است.

13. مومو (Momos)

مومو غذای ملی غیررسمی نپال به شمار ‌می‌رود. این غذا خمیر شکم‌پر با سبزیجات یا گوشت است. در یکی از رستوران‌های سنتی مانند بویان گریا (Bhojan Griha)، یکی از آشپزخانه‌های تبتی کوچه پس‌کوچه‌های شهر سر میزی مشترک با راهبان تبتی، یا در کلبه‌ای در مسیرهای کوه‌پیمایی در بالای چشم‌انداز آناپورنا، از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید. این غذا طعم اصلی هیمالیاست. در یکی از کلاس‌های آشپزی شرکت کنید تا طرز پخت این لقمه‌های ساده و وسوسه‌انگیز را یاد بگیرید. این غذا از چین به آسیا آورده شده است. رستوران‌های کاتماندو این لقمه‌ها را با سیب و دارچین پر ‌می‌کنند. خوشمزه نیست؟!

 

 مُموس غذایی از خمیر شکم‌پر با سبزیجات یا گوشت است.

14. پاتان

افراد مختلف به‌حق جذب این شهر ‌می‌شوند. پاتان خواهر شهر کاتماندوست. این شهر محل تلاقی ایوان‌های بودایی و معابد مخفی است. گرانبهاترین میراث این شهر از زلزله سال 2015 جان سالم به در برده‌اند. در کوچه و پس‌کوچه‌های فوق‌العاده شهر، میدان بی‌نظیر کاخ سلطنتی و موزه پاتان پرسه بزنید. بازدید از استوپاهای قدیمی و بهترین مجموعه رستوران‌های بین‌المللی این شهر سفری چندروزه را ‌می‌طلبد. یکی از بهترین تجربه‌های سفر پاتان این است که یک شب را در شهر بمانید و حاکم تمام کوچه پس‌کوچه‌های آن باشید.

 

پاتان خواهر شهر کاتماندوست. 

15. مردم نپال

اغلب گفته ‌می‌شود مسافرها بار اول برای دیدن کوه‌ها به نپال ‌می‌آیند اما بار دوم به خاطر مردم این کشور به آنجا سفر ‌می‌کنند. همه مردم نپال با احترام و روی خوش از مسافرها استقبال ‌می‌کنند: از راهنماهای نسبتاً محافظه‌کار شِرپا گرفته تا هلتدارهای مهمان‌نواز تبتی. مردم نپال در اکثر شرایط لبخند ‌می‌زنند، و به ندرت در جایی صدای بلند یا کلمه‌ای از روی عصبانیت ‌می‌شنوید. رفتار مردم نپال یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به این کشور است: ناماسته!

 

همه مردم نپال با احترام و روی خوش از مسافرها استقبال ‌می‌کنند.  

برگرفته از کتاب lonely planet



برای بازدید از این جاذبه، در

تور نپال

با دالاهو همسفر شوید.



1398/06/25 | کد مطلب: 3870
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
سپیده اقتداری

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.