جشنواره های نپال کدامند؟بهترین فستیوال های نپال همراه با تاریخ
تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم نپال کدامند؟

به باور هندوها، قرن‌ها پیش، مادر پادشاه بهشت گلی زیبا نیاز داشت. پادشاه که نتوانست این گل را در بهشت پیدا کند، به دره‌های زیبای کاتماندو آمد تا گل را برای مادرش بدزدد. اما مردم او را دستگیر و زندانی کردند. مادر پادشاه برای نجات فرزندش به این دره آمد. وقتی مردم ماجرا را فهمیدند پادشاه را آزاد کردند. از آن زمان به بعد مردم در این روز فستیوالی بزرگ به راه می‌اندازند و ایزدبانوی نپالی به خیابان‌ها می‌آید. اما به چه دلیل مردم نپال هر سال به احترام این پادشاه، یعنی ایندرا، جشن می‌گیرند؟ اینجا درباره مهم‌ترین جشن‌های نپال برای‌تان گفته‌ایم.

تور نپال

انواع فستیوال‌های نپال

مردم نپال به دلیل پیشینه‌های قومی مختلف، باورها و فرهنگ‌های مختلفی دارند. با وجود این مسئله، همه آنها برای جشن گرفتن فستیوال‌های بزرگ متحد می‌شوند. جشنواره‌هایی مانند «داشین» و «تیهار» برای این مردم از اهمیت ملی برخوردارند. فستیوال‌هایی مانند «بیسکت جاترا» متعلق به سنت‌های شهرهای قدیمی هستند و برخی دیگر، مانند «چات» (Chat)، تنها توسط یک جامعه قومی خاص جشن گرفته می‌شوند.

فستیوال‌های نپال تنوع و قصه‌های جذابی دارند


تنوع فرهنگی زنده نپال را می‌توان در قالب جشنواره‌های مختلف این کشور مشاهده کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین فستیوال‌های نپال برای مسافران تور خارجی خواهیم پرداخت:

فستیوال داشین (Dashain)

یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین فستیوال‌های نپال که می‌تواند برای مسافران تور خارجی نپال بسیار جذاب باشد، فستیوال داشین است. در این فستیوال پیروزی خیر بر شهر در طی ۱۵ روز جشن گرفته می‌شود. در طی این فستیوال خانواده‌ها به عبادت ۸ الهه فرقه «تانتریک» (Tantrik) بودا و ۹ الهه‌ «دورگا» (Durga) می‌پردازند. روز دهم فستیوال با خوردن غذاهای لذیذی همچون «تیکا» (ترکیبی از پودر شنگرف، برنج و ماست) و «جامارا» (جوانه‌هایی قرمز و زردرنگ) می‌گذرد و بزرگ‌ترها برای جوان‌ترها دعا می‌کند. روز آخر این فستیوال با کامل شدن ماه هم‌زمان است که به آن «کوجاگراتا» (Kojagrata) می‌گویند. دیدن این فستیوال برای مسافران تور خارجی تجربه‌ای تکرارناپذیر خواهد بود.
- زمان برگزاری: ماه اکتبر

فستیوال تیهار (Tihar)

فستیوال تیهار از دیگر فستیوال‌های بزرگ و مهم نپال است که شرکت در آن به مسافران تور نپال توصیه می‌شود. این فستیوال پنج روز به طول می‌انجامد و تقریباً ۱۵ روز پس از فستیوال داشین برگزار می‌شود. در دو روز اول این فستیوال کلاغ‌ها و سگ‌ها توسط مردم عبادت می‌شوند و روز سوم به گاوها اختصاص دارد. در عصر روز سوم مردم نپال به پرستش خدای ثروت یعنی «لاکشمی» (Laxmi) می‌پردازند و در خانه‌های خود شمع روشن می‌کنند. در طی ۵ روز این فستیوال، مراسم مختلفی برگزار می‌شود و در روز پنجم که «روز برادر» نام دارد اعضای خانواده پیوند بین خود را مستحکم‌تر می‌کنند.
- زمان برگزاری: ماه نوامبر

فستیوال تیهار جشنی طولانی و مهم است

فستیوال بودا جایانتی (Buddha Jayanti)

«بودا جایانتی» به مناسبت تولد خداوند بودا یعنی «گوتاما بودا» (Gautama Buddha) جشن گرفته می‌شود. گوتاما بودا در سال ۶۲۳ قبل از میلاد به عنوان شاهزاده سلسله «شاکیا» در «لومبینی» متولد شد؛ منطقه‌ای که اکنون در منطقه «کاپیلواستو» نپال قرار دارد. به دلیل اینکه نپال زادگاه او محسوب می‌شود مردم این منطقه تولد او را همواره جشن می‌گیرند. اگر مسافران تور نپال در این زمان به این منطقه بروند زائران بسیاری را خواهند دید که از زادگاه بودا دیدن می‌کنند.
- زمان برگزاری: ماه می

جشن گای جاترا (Gai Jatra)

کلمه «گای جاترا» به‌عنوان «کارناوال گاو» ترجمه می‌شود؛ هرچند ماهیت این جشنواره کاملاً چیز دیگری است. این جشنواره در واقع برای بزرگداشت مرگ عزیزان برگزار می‌شود. در طی آن مردم با رژه در خیابان آواز می‌خوانند، می‌رقصند و لباس گاو می‌پوشند و تصویری دیدنی برای مسافران تور خارجی می‌سازند.
پیدایش گای جاترا به زمان سلطنت Malla در نپال برمی‌گردد. طبق باورها، هنگامی که ملکه «ملا» به دلیل از دست دادن پسرش غمگین بوده، پادشاه برای دلجویی از او، به مردمی که عزیزان خود را از دست داده بودند دستور داد تا بیایند و به ملکه نشان دهند که او تنها نیست. این جشنواره در واقع مراسمی برای فائق آمدن به اندوه ناشی از مرگ عزیزان است.
- زمان برگزاری: ماه سپتامبر

مراسم رقص گای جاترا یک جشن جذاب در نپال است

فستیوال تیج (Teej)

«تیج» یکی از جشن‌های مهم در نپال است که توسط زنان در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. دیدن این جشنواره که به فستیوال زنان نیز معروف است برای مسافران تور نپال بسیار دیدنی است. به مناسبت عید تیج، زنان ساری قرمز می‌پوشند و طی روز آواز می‌خوانند و می‌رقصند. به طور سنتی این جشنواره برای زنان متأهل که به خانه مادری خود می‌روند و با غذاهای سنتی به نام «دار» پذیرایی می‌شوند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
همچنین در این جشنواره زنان یک روز کامل را بدون غذا و نوشیدنی روزه می‌گیرند درحالی‌که به‌صورت دسته‌جمعی می‌خوانند و می‌رقصند. هنگام روزه‌داری، زنان متأهل از خداوند «شیوا» طول عمر و سعادت همسرشان را می‌طلبند و زنان مجرد برای رسیدن به یک همسر خوب و سعادت زناشویی دعا می‌کنند.
مشاهده آیین زنان در طی این جشنواره برای مسافران تور نپال بسیار جذاب است؛ زیرا می‌توانند زنانی را ببینند که در گروه‌های سنی مختلف، از پیر و جوان گرد هم می‌آیند و ساعت‌ها در گرما، باران، بدون قطره‌ای آب یا غذا برای یک روز کامل می‌رقصند.
- زمان برگزاری: ماه آگوست

فستیوال فاگو پورنیما (Fagu Purnima)

«فاگو پورنیما» را «جشن هولی» نیز می‌نامند که به «فستیوال رنگ‌ها» شهرت دارد. این فستیوال در سال‌مرگ «هولیکا» (Holika) فردی که تلاش می‌کرد مرید ویشنو یعنی «پرالاد» (Prahlad) را بکشد، برگزار می‌شود. در این اسطوره هولیکا و پرالاد هر دو آتش زده شدند؛ اما تنها هولیکا بر اثر سوختن درگذشت؛ به همین دلیل مردم امروزه با پاشیدن رنگ و آب به‌سوی یکدیگر این روز را جشن می‌گیرند.
این جشنواره نوید آمدن بهار را می‌دهد؛ زیرا در روزهای برگزاری آن هوا گرم‌تر شده و گل‌ها شکوفه می‌دهند. دیدن این جشنواره سراسر رنگ و شادی تجربه‌ای بی‌نظیر برای مسافران تور خارجی است.
- زمان برگزاری: بین ماه‌های فوریه تا مارس

جشنواره ماگه سانکرانتی (Maghe Sankranti)

یکی از جشنواره‌های دیدنی نپال برای مسافران تور خارجی «ماگه سانکرانتی» است. در این جشنواره انتقال خورشید از قوس به برج جدی با شور و اشتیاق فراوان جشن گرفته می‌شود. مردم صبح زود در رودخانه‌های مقدس حمام می‌کنند و از غذاهای لذیذ جشن مانند سیب‌زمینی، شیرینی و غذاهای کنجدی لذت می‌برند. مسافران تور نپال می‌توانند شاهد منظره تماشایی مردمی باشند که بادبادک‌ها را به پرواز در می‌آورند و در حال انجام فعالیت‌های فرهنگی مختلف برای استقبال از روزهای طولانی‌تر و گرم‌تر هستند.
- زمان برگزاری: ژانویه

جشنواره ایندرا جاترا (Indra Jatra)

یکی دیگر از جشنواره‌های مردم نپال که برای مسافران تور خارجی بسیار جذاب خواهد بود «ایندرا جاترا» است. این جشنواره یکی از مهیج‌ترین و مورد احترام‌ترین جشنواره‌های جامعه «نیوار» در دره کاتماندو به شمار می‌رود. این جشن به مناسبت زمانی که ایندرا یعنی پادشاه بهشت به زمین آمد، جشن گرفته می‌شود.
این فستیوال با نصب یک میله چوبی ساخته شده از کاج در میدان «باسانتاپور» در مقابل کاخ قدیمی «هانومان دوکا» آغاز می‌گردد. علاوه بر این، ارابه الهه «کوماری» (ایزدبانوی زنده) برای راهپیمایی در خیابان کاتماندو بیرون آورده می‌شود. در این جشنواره هزاران تماشاگر نپالی و مسافران تور خارجی برای دیدن راهپیمایی دیدنی که توسط رقصندگان نقاب‌دار انجام می‌شود، گرد هم می‌آیند.
- زمان برگزاری: ماه سپتامبر

جشنواره نپال با پیشینه تاریخی و حمایت ملت است

جشن ماهاشیواراتری (Mahashivaratri)

«ماهاشیواراتری» یا «شب شیوا» یکی از جشن‌های مهم نپال است که می‌تواند برای مسافران تور نپال بسیار دیدنی باشد. این فستیوال مخصوص خدای شیوا است و در حین برگزاری آن هزاران فدایی هندو از مقدس‌ترین معبد هندوها، معبد «پاشوپاتیناث» (Pashupatinath) که محافظ دره کاتماندو و نپال محسوب می‌شود، بازدید می‌کنند و به عبادت می‌پردازند.
از آنجایی که ماهاشیواراتری یک جشن شبانه است، شیفتگان تمام شب را جشن می‌گیرند، شعار سر می‌دهند و برای روشنایی بر تاریکی دعا می‌کنند. در خانه‌ها نیز مردم دور هم جمع می‌شوند، آتش روشن می‌کنند، و غذاهای مقدس را در «شیوراتری» (Shivratri) آماده می‌کنند.
- زمان برگزاری: ماه فوریه و مارس

رویداد بیسکت جاترا (Bisket Jatra)

این فستیوال در اولین ماه تقویم نپالی در «باکتاپور» در شرق دره کاتماندو برگزار می‌شود. داستان این فستیوال به یک افسانه باز می‌گردد. در این افسانه همسر شاهزاده‌ای بر اثر طلسم در شب ازدواج می‌میرد. بعدها طلسم این شاهزاده به دست یک الهه باطل می‌شود و شاهزاده با او ازدواج می‌کند. مسافران تور نپال در طی جشنواره «بیسکت جاترا» کالسکه‌های فراوانی از الهه‌ «بادراکالی» (Bhadrakali) همراه با همسرش «بایراف» (Bhairav) را در طول خیابان‌ها می‌بینند. این فستیوال برای برخی از جوامع محلی حکم جشن سال جدید نپالی را دارد.

جشن سال نو نپال با رویدادهای گوناگون برگزار می‌شود

سخن آخر

نپال کشوری است که با روح فستیوال‌ها می‌تپد. مسافران تور نپال در حین هر کدام از جشنواره‌های نامبرده فرصتی باورنکردنی برای تجربه غنای فرهنگی این کشور را خواهند داشت. بسیار مهم است که مسافران تور خارجی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که بتوانند برخی از این جشنواره‌های نپال را از نزدیک ببینند و خاطراتی بسیار خاص و تکرارناپذیر را تجربه کنند.

در تور نپال دالاهو خاص‌ترین رویدادها را ببینید


اگر علاقه‌مند به شرکت در تور نپال هستید مشاوران آژانس گردشگری دالاهو می‌توانند راهنمایی‌های لازم را در مورد این تور خارجی به شما ارائه دهند.



برای بازدید از این جاذبه، در

تور نپال

با دالاهو همسفر شوید.



1398/09/28 | کد مطلب: 3873
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.