تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره میدان سرخ مسکو

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

میدان سرخ مسکو قلب و روح مسکو و روسیه است که باید در تور روسیه به سراغش رفت و به تماشای زیبایی‌هایش نشست. این میدان زیبا جایی است که به ساختمان‌های خیره‌کننده‌اش شهرت دارد و برخی از نمادین‌ترین بناهای تاریخی شهر مسکو در دل آن قرار دارند. این میدان تاریخی‌ترین منظره در مسکو است که قدمت آن به قرن یازدهم باز می‌گردد و بدون دیدن آن تور مسکو به اتمام نمی‌رسد.

میدان سرخ مسکو کجاست؟

میدان سرخ مسکو به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری این کشور، در طول تاریخ هزار‌ساله خود مرکز زندگی سیاسی، اجتماعی و مذهبی در روسیه بوده است. این میدان یکی از اولین جاهایی است که مسافران تور خارجی به دیدن آن می‌روند و به همین دلیل آشنایی با آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
میدان سرخ با مساحتی در حدود ۷۳ هزار مترمربع در شرق کاخ کرملین و شمال رودخانه مسکو قرار گرفته و بسیاری از ساختمان‌های با آجر قرمز آن از قرون‌وسطی تا امروز به حیات خود ادامه داده‌اند.
این میدان از شمال خود به خیابان «تورس‌کایا» (Tverskaya) یکی لوکس‌ترین و عریض‌ترین خیابان‌های مسکو راه دارد. ایستادن بر روی سنگ‌فرش این میدان به مسافران تور روسیه اجازه می‌دهد تا چشم‌انداز کلیسای جامع سنت باسیل، کرملین، فروشگاه بزرگ GUM، موزه تاریخ دولتی و مقره لنین را در مقابل خود تماشا کنند.

تور روسیه

میدان سرخ مسکو جاذبه‌ای تماشایی در تور روسیه است که به ثبت جهانی نیز رسیده


میدان سرخ دارای ساختمان‌هایی با آجرهای قرمز رنگ است که برخی از روایت‌ها وجود آنها را اشاره‌ای به دولت کمونیستی می‌دانند که بر کشور روسیه حکومت می‌کرد. قدمت این میدان طبق برخی روایت‌ها به اواخر قرن پانزدهم و برخی دیگر به قرن یازدهم باز می‌گردد؛ اما هرچه باشد خاص بودن آن باعث شده تا در سال ۱۹۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد.
میدان سرخ در ۱۰۰ سال گذشته تغییرات چندانی را به خود ندیده و همین مسئله باعث شده یکی از جاذبه‌های تور روسیه باشد.

تاریخچه میدان سرخ مسکو

میدان سرخ همواره میدان اصلی شهر مسکو به شمار می‌رفته و بسیاری معتقدند که تاریخ شکل‌گیری آن به دهه ۱۴۹۰ یعنی زمانی که کاخ کرملین جدید با دیوارهای آجری قرمز ساخته شد باز می‌گردد.
زمین این میدان در گذشته علفزار بزرگی بود که در غرب آن قلعه مسکو (کرملین) بر روی تپه «بوروویتسکی» (Borovitsky Hill) قرار داشت. به مرور زمان و با رونق گرفتن شهر، بزرگ شدن این قلعه و به وجود آمدن قلعه کرملین در قرن چهاردهم، آبادانی‌هایی در نزدیکی دیواره‌های آن شکل گرفت.
میدان سرخ در آن زمان با حضور مردم و زندگی آنها در این منطقه در ابتدا به شکل یک بازار حیات پیدا کرد و در واقع پایه‌های میدان سرخ امروزی از همین بازار گذاشته شد. در قرن ۱۶ میلادی این میدان به محلی برای تبادل اخبار سیاسی و یا اخبار زندگی مردم بدل گشت تا اینکه به‌مرور بدون هیچ برنامه‌ریزی به شکل طبیعی و تدریجی به شکل یک میدان درآمد.
اوج شکوفایی این میدان در دوران حکومت «ایوان سوم» ملقب به «ایوان کبیر» (۱۴۴۰ تا ۱۵۰۵ میلادی) بود. در این دوران کلیساها، کاخ‌ها و برج‌های جدیدی در کاخ کرملین و میدان سرخ به وجود آمدند.

احتمالا از قرن چهاردهم اولین پایه‌های میدان سرخ مسکو گذاشته شده است

در دوران «ایوان چهارم» (ایوان مخوف، ۱۵۳۰ تا ۱۵۸۴ میلادی) تحولات بیشتری در این میدان به وجود آمد. پس از آتش‌سوزی سال ۱۵۴۷ میلادی، به دستور این پادشاه تمام مغازه‌های چوبی ضلع شرقی میدان سرخ سروسامان پیدا کردند و کلیسای جامع سنت باسیل در این میدان ساخته شد. بازسازی بسیاری از ساختمان‌ها و تعبیه «سکوی لوبنوی مستو» (Lobnoye Mesto) برای فرمان‌های تزار در همین زمان صورت گرفت.
این میدان در طول سال‌ها تاریخ پر جوش و خروشی را به خود دید. در دوران اتحاد جماهیر شوروی همچنان یکی از استراتژیک‌ترین نقاط مسکو محسوب می‌شد و در سال ۱۹۱۹ به عنوان مکانی برای نمایش رژهای نظامی از آن استفاده می‌کردند. این میدان محل مهم‌ترین رژه‌های این کشور همچون رژه نظامی در اکتبر ۱۹۴۱ میلادی و رژه پیروزی در سال ۱۹۴۵ میلادی بود که در طی آن پرچم‌های ارتش شکست‌خورده آلمان نازی به‌پای مقبره لنین انداخته شد.
در این میدان جدای از وقایع تاریخی کنسرت‌های مطرحی نیز برگزار شد که از آن جمله می‌توان به کنسرت «لینکین پارک» (Linkin Park) و «راجر واترز» (Roger Waters) اشاره نمود.

دیدنی‌های میدان سرخ مسکو

یکی از دلایلی که باعث می‌شود میدان سرخ مسکو در تور روسیه بسیار اهمیت داشته باشد جاذبه‌های تاریخی است که در اطراف این میدان قرار دارند. از جمله این دیدنی‌های بسیار زیبا که می‌توان در این تور خارجی به سراغشان رفت موارد زیر هستند:

کلیسای سنت باسیل

کلیسای میدان سرخ یا «سنت باسیل» یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخ معماری این شهر به شمار می‌رود و یکی از اولین نمادهایی است که مسافران تور روسیه به دیدن آن می‌روند. این کلیسا در قرن ۱۶ میلادی ساخته شد و یک کلیسای ارتودوکس روسی به شمار می‌رود. این کلیسا در حدود ۳۹ سال با ارتفاع ۶۵ متری به عنوان بلندترین ساختمان در شهر مسکو شناخته می‌شد.

کلیسای سنت باسیل دیدنی مهم در میدان سرخ مسکو است

کاخ کرملین

بسیاری از مسافران تور خارجی این کاخ را به عنوان «قلب مسکو» می‌شناسند و آن را مهم‌ترین نماد اقتدار و قدرت روسیه می‌دانند. این کاخ در گذشته محل اقامت تزارهای روسیه، خانواده سلطنتی و امپراتورها بود و از سال ۱۹۹۱ به اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور روسیه تبدیل شد. این کاخ در معرض حوادث مختلفی همچون آتش‌سوزی قرار داشت تا در نهایت توسط دو معمار بازسازی شد و دیوارهای آجری کاخ و ۲۰ برج جدید به آن اضافه شدند.

موزه تاریخی دولت

این موزه که در انتهای شمالی میدان سرخ مسکو قرار گرفته یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی تور روسیه به شمار می‌رود و مسافران بسیاری در تور خارجی به دیدن آن می‌روند. این موزه در بین سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۸۸۳ میلادی ساخته شده و به دلیل اینکه گنجینه ملی و آثار تاریخی روسیه را در خود جای داده از اهمیت بالایی برخوردار است. ساختمان این موزه خود یک اثر تاریخی است که با آجرهای قرمز رنگ ساخته شده و برج‌های موزه فضای معماری قرون‌وسطایی را تداعی می‌کنند.

تور خارجی

دروازه ایبرین

این دروازه را با نام‌های دیگری همچون «دروازه رستاخیز» یا «دروازه وسکرسنسکی» نیز می‌شناسد. دروازه ایبرین در سال ۱۵۳۵ با هدف بازسازی دیوارهای برج با آجر ساخته شد. این دروازه امروزه دارای دو برج ۸ ضلعی قرمز رنگ دوقلو است که بالای آن مناره‌های سبز رنگ قرار گرفته‌اند و همین به زیبایی آن در مقابل نگاه مسافران تور خارجی می‌افزاید.
کلیسای کازان مسکو
این کلیسا در سال ۱۶۱۲ میلادی در جشنی برای بازپس‌گرفتن مسکو از دست اشغالگران لهستانی ساخته شد. کلیسای کازان در طی سال‌ها مورد بازسازی قرار گرفت تا امروزه نمای بیرونی آن با آجرهای قرمز و تزیینات سبز، سفید و طلایی نگاه مسافران تور روسیه را برباید.

مقبره لنین

این مقبره در غرب میدان سرخ مسکو قرار گرفته و جسد لنین را پس از گذشت حدود ۹۰ سال در تابوتی روباز در مرکز مسکو به مسافران تور خارجی نمایش می‌دهد. جسد لنین با شرایط خاصی در این مقبره نگهداری می‌شود و همین دلیلی شده تا بسیاری از مسافران تور روسیه به دیدن جسد لنین در این مقبره بروند.

مقبره لنین از جاذبه‌‌های جذاب نزدیک به میدان سرخ مسکو است

جشن‌ها و فستیوال‌ها در میدان سرخ مسکو

همان‌طور که گفته شد میدان سرخ به دلیل برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف نیز بسیار شهرت دارد. از جمله جشن‌ها و فستیوال‌های مهم در میدان سرخ که مسافران تور روسیه می‌توانند به دیدن آنها بروند موارد زیر هستند:

کریسمس در مسکو

یکی از جادویی‌ترین مکان‌ها در شهر مسکو برای مسافران تور روسیه میدان سرخ در تعطیلات سال نو میلادی است. در کریسمس تفریحات مختلفی در این میدان همچون اسکی روی یخ، چشیدن طعم شیرینی‌های مختلف و شرکت در کارگاه‌های کریسمس امکان‌پذیر است.

میدان سرخ مسکو در کریسمس بسیار تماشایی و رنگارنگ می‌شود

جشنواره موسیقی نظامی

یکی از جشنواره‌های مهم که در میدان سرخ مسکو برگزار می‌شود این جشنواره موسیقی است. جشنواره موسیقی نظامی از سال ۲۰۰۷ در ماه اوت برگزار می‌شود و در آن علاقه‌مندان موسیقی و همچنین ارتش روسیه به هنرنمایی می‌پردازند.

رژه پیروزی در میدان سرخ

این رژه از سال ۱۹۴۵ میلادی و به مناسبت سالگرد تمام شدن جنگی بزرگ در تعطیلات مهم این کشور در این میدان برگزار می‌شود. دیدن این رژه‌ها که به نوعی نمایش قدرت دولت روسیه است می‌تواند برای بسیاری از مسافران تور خارجی دیدنی باشد.

از سال 1945 رژه پیروزی در میدان سرخ مسکو برگزار می‌شود

بهترین زمان بازدید از میدان سرخ مسکو

از آنجایی که کشور روسیه یک کشور سردسیر است پاییز و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند و به همین دلیل تور روسیه بیشتر در فصل بهار و تابستان برگزار می‌شود. باید توجه داشت به دلیل اینکه بیشتر مسافران در این بازه زمانی به این کشور سفر می‌کنند شهر مسکو شلوغ‌تر از همیشه است. افرادی که می‌خواهند جشن‌های سال نو را در میدان سرخ مسکو تجربه کنند باید در هنگام تعطیلات کریسمس تور روسیه را انتخاب کنند.

میدان سرخ مسکو در تمام روزهای سال زیبایی و تفریح‌های مخصوص به خود را دارد

سخن آخر

میدان سرخ مسکو به عنوان نماد این شهر و حتی این کشور یکی از اولین مناطقی است که مسافران تور خارجی روسیه به دیدن آن می‌روند. این میدان تعدادی از مهم‌ترین آثار تاریخی را در دل خود جای داده و همین مسئله باعث می‌شود یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی روسیه باشد. آشنایی با تاریخچه این میدان و آثار تاریخی که در نزدیکی آن قرار دارند باعث می‌شود افراد با آگاهی بیشتری به دیدن این میدان و زیبایی‌های آن بروند.
اگر به شرکت در تور روسیه علاقه‌مند هستید مشاوران آژانس گردشگری دالاهو می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.



1403/06/04 | کد مطلب: 5054
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.