تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دانستنی‌هایی درباره لاله واژگون

لاله واژگون یکی از ۱۲ هزار گونه گیاهی موجود در ایران است که در دامنه‌های زاگرس می‌روید. این روزها یکی از دلایل جذب گردشگران به دشت‌های دامنه زاگرس در بهار، این گل زیبا و منحصربه‌فرد است. آیا می‌دانید چرا به این گل، لاله واژگون می‌گویند؟ لاله واژگون در کدام استان‎‌ها می‌روید؟ برای دیدن لاله واژگون به کجا باید سفر کنید؟

تورهای داخلی

تاریخچه لاله واژگون

در تاریخ ایران، لاله واژگون را می‌توان در نقش سرستون‌ های ساسانیان و موزه طاق بستان در کنار نقش پادشاه ساسانی مشاهده کرد. از سوی دیگر، این گل در اساطیر ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل برخی آن را گل افسانه‌ای ایران می‌نامند. می‌گویند زمانی که سیاوش فرزند کیکاووس توسط تورانیان به قتل رسید؛ گل لاله‌ای که شاهد این ماجرا بود سربه ‌زیر افکند و بر بی‌گناهی او گریست. از آن ‌به بعد  این گل، سربه‌ زیر و مشغول گریستن ماند و لاله واژگون نامیده شد. در واقع، اشک‌‌های لاله واژگون شیره بی ‌رنگی در درون آن‌ها هستند که گاهی از آن سرازیر می ‌شوند.

انواع لاله واژگون

نام علمی لاله واژگون Fritillaria imperialis است که به آن اشک مریم یا تاج قیصر نیز می‌گویند. در ایران 4 نوع لاله واژگون داریم:

اشک مریم یا لاله واژگون سلطنتی

گونه ای از گل‌های لاله واژگون، بومی منطقه وسیعی از فلات ایران، آناتولی و کوهپایه‌‌های هیمالیا است. از حدود 350 سال پیش این گونه گیاهی به اروپا و به گلخانه سلطنتی کشور انگلستان برده شد. آن را به صورت مصنوعی در گل‌خانه‌ها پرورش دادند. البته تا چندین سال فقط باغ گیاهشناسی و باغ سلطنتی انگلیس حق کاشت و استفاده از زیبایی این گل را داشت. به همین دلیل  نام انگلیسی این گل (Fritillaria imperialis) یعنی لاله واژگون سلطنتی است. این گل بیشتر به رنگ قرمز یا نارنجی است. علت گذاشتن نام اشک مریم روی این گل شیره آن است. لاله واژگون مانند بسیاری از گل‌های دیگر شیره دارد. اما به دلیل وارونه بودن گل، شیره‌ آن به سمت زمین سرازیر می‌شود و به نظر می‌رسد که لاله در حال اشک ریختن است.

لاله زاگرسی

به گونه زرد کمرنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها به لاله گرگانی می‌گویند که بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.

به لاله واژگون زرد رنگ لاله گرگانی هم می‌گویند.

لاله واژگون ایرانی

این گل ساقه بلندی دارد که روی آن حدود 30 گل به رنگ قهوه‌ای مایل به سبز تا بنفش می‌روید.

لاله واژگون ایرانی ساقه بلندی دارد.

لاله واژگون خالدار

اینگل به‌صورت تک گل یا جفتی است.  رنگ‌های آن سفید، بنفش خالدار، بنفش روشن و نارنجی خالدار است. 

لاله واژگون خالدار رنگ‌های مختلفی دارد.

ریشه گل لاله واژگون

علاوه‌بر زیبایی ظاهری این گل، ریشه آن هم خاصیت درمانی دارد. ریشه گل لاله واژگون به شکل غده‌ای متورم است که از موادی مانند نشاسته، ایمپریسین و فرتیسین که خاصیت ضددرد دارند تشکیل شده است. لازم به ذکر است که ریشه گل لاله واژگون سمی بوده و قابل خوردن نیست. اما در برخی مناطق  از آن به‌عنوان پماد برای کاهش درد استفاده می‌کنند.

لاله واژگون کجا می‌روید؟

امروزه سازمان محیط زیست ایران از لاله واژگون به عنوان یک اثر طبیعی ملی محافظت می‌کند. لاله واژگون در دامنه کوه‌های زاگرس و بیشتر در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان یافت می‌شود.

لاله واژگون یکی از آثار طبیعی ملی کشور است.

لاله واژگون لرستان

لاله واژگون لرستان را می‌توانید در دشت‌های شهرستان الیگودرز ببینید. در فصل بهار می‌توانید برای بازدید لاله‌های واژگون قرمز و زردرنگ به دشت دالانی الیگودرز در استان لرستان بروید و از زیبایی طبیعت در دل این دشت لذت ببرید.

لاله واژگون اصفهان

برای دیدن لاله واژگون اصفهان دو انتخاب‌ دارید. می‌توانید به دامنه‌های گلستان کوه رفته و دشت لاله‌های واژگون خوانسار اصفهان را ببینید؛ یا مسیرتان را به سمت فریدون‌شهر تغییر دهید و در دامنه کوه‌های سفید پوش این شهر از به تماشای لاله‌های واژگون بپردازید.

لاله‌های واژگون دامنه‌های گلستان کوه

لاله واژگون چهارمحال‌وبختیاری

دشت لاله واژگون کوهرنگ و تنگ آهن در استان چهارمحال‌وبختیاری از دیگر مقاصد علاقه‌مندان به طبیعت و لاله‌های واژگون است. کوهرنگ در نزدیکی شهرکرد و تنگ آهن نزدیک بروجن است.

دشت لاله‌های واژگون خوانسار اصفهان و کوهرنگ چهارمحال‌وبختیاری مقاصد محبوب‌تری میان علاقه‌مندان به لاله‌های واژگون هستند.

بهترین زمان برای دیدن لاله واژگون

رویش لاله واژگون در دشت‌ها معمولا از وسط فروردین شروع شده و تا آخر اردیبهشت ماه ادامه دارد. بنابراین در این بازه زمانی فرصت رفتن به دامنه‌های زاگرس و دیدن لاله واژگون را از دست ندهید.

 

 

 

 



1398/11/26 | کد مطلب: 753
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
آیدا امینی‌فر

دانش آموخته ادبیات فرانسه، ارشد مدیریت جهانگردی، تورلیدر، عاشق مزه کردن غذاهای جدید، گشت‌وگذار و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/10/22 01:16
کرمانشاه شهرستان جوانرودرشته کوههای زاگرس کوه شاهواینجابهشتی ازگلهای زردوقرمزهه لاله وجودداره زبان کوردی این گل هلاله است باتشکرازمطالب تون
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/11/01 10:09
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کرده و نظر خود رابا ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1398/01/04 17:32
ایلام هم مملو از لاله واژگون است که از قلم انداختید.
پاسخ دهید...
ا
1393/07/05 14:01
خیلی زیبا
پاسخ دهید...
پری
1395/12/15 21:35
عالی
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.