تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی

افرادی که به طبیعت و طبیعت‌گردی علاقه دارند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند تا فعالیت‌های مختلفی را در دامن طبیعت تجربه کنند. از جمله فعالیت‌های بسیار جذاب در دامن کوه و طبیعت ورزش‌های همچون ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی هستند. شاید اسم این ورزش‌ها برای بسیاری از افراد آشنا باشد؛ اما تفاوت ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی برای بسیاری سؤال است. برای اینکه بدانید ترکینگ چیست و چه تفاوتی با هایکینگ و کوهنوردی دارد و همچنین تجهیزات لازم این ورزش‌ها چیست می‌توانید با مقاله امروز همراه شوید. اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید خود را به بهترین شکل برای انجام این فعالیت‌ها مجهز کنید.

تورهای ترکینگ

ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی

اگر قصد دارید به پیمایش در طبیعت بپردازید و یا در تورهای طبیعت‌گردی که شامل فعالیت‌هایی نظیر ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی هستند شرکت کنید باید با انواع این ورزش‌ها آشنا شوید. دانستن تفاوت ترکینگ و هایکینگ با کوهنوردی، و آشنایی با لوازم موردنیاز آنها به شما کمک می‌کند تا این تجربه دلپذیر را به بهترین شکل رقم بزنید. پس از آشنایی با هر کدام از این ورزش‌ها می‌توانید تشخیص دهید کدامشان مناسب شما است و چگونه باید آن را انجام دهید.

با دانستن تفاوت ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی می‌توانید تشخیص دهید کدام ورزش برای شما مناسب‌تر است

ترکینگ چیست؟

ترکینگ (trekking) یک پیاده‌روی طولانی در طبیعت است که به طور معمول بیشتر از دو روز زمان می‌برد و می‌تواند در چند روز یا چند هفته ادامه یابد. این ورزش در ابتدا تنها در بستر کوه‌ها انجام می‌شد؛ اما امروزه به برخی دیگر از برنامه‌ها نیز اطلاق می‌شود. ترکینگ با اینکه یک پیاده‌روی توصیف می‌شود؛ اما چیزی بیشتر از یک پیاده‌روی ساده است و می‌تواند در خارج از مسیرهای پیاده‌روی و در طبیعت وحشی نیز انجام شود.
در ترکینگ افراد باید با تجهیزات کامل سفر به فعالیت بپردازند و احتمال تغییرات وضعیت آب‌وهوا، عدم دسترسی به آب و مشکلات دیگر را نیز در نظر بگیرند. مسیرهای ترکینگ در مقایسه با هایکینگ با چالش‌های بیشتری روبرو هستند و مسیرها مشخص شده و دارای علامت نمی‌باشند.

مسیرهای ترکینگ معمولا از هایکینگ چالش بیشتری دارند

انواع ترکینگ چیست؟

ترکینک بر اساس سطح سختی خود به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:
- ترکینگ آسان: این فعالیت در مسیرهای کنترل شده انجام می‌شود و امکانات لازم در مسیر برای افراد وجود دارد.
- ترکینگ متوسط: این نوع ترکینگ در ارتفاعات بالاتری به نسبت ترکینگ قبلی انجام می‌شود.
- ترکینگ قدرتی: این ترکینگ در ارتفاعات بالا انجام‌پذیر است و تلاش و انرژی بیشتری را طلب می‌کند.
- ترکینگ دشوار: این نوع در مسیرهای شیب‌دار انجام می‌شود و باید فرد توان کوله‌کشی را طی چند روز و در ارتفاعات بالا داشته باشد.

وسایل موردنیاز ترکینگ

برای انجام ترکینک شما به وسیله‌های زیر نیاز خواهید داشت:
- پیراهن‌های ضخیم یا نازک مناسب آب‌وهوای منطقه
- ژاکت ضد آب با کلاه یا پانچو
- شلوار مناسب محیط پیمایش
- لباس زیر حرارتی و کت حرارتی برای هوای سرد
- یک جفت دستکش
- کلاه مناسب
- چکمه‌های پیاده‌روی سبک‌وزن
- 2 جفت جوراب نازک و 2 جفت جوراب پشمی
- عینک برفی یا عینک‌آفتابی
- عصا

برای ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی به تجهیزات مناسب و گاه تخصصی نیاز دارید


- کوله‌پشتی
- چند کیسه پلاستیکی بزرگ برای جداکردن لباس‌های تمیز از لباس‌های کثیف، تعدادی کیسه پلاستیکی کوچک‌تر برای دفع زباله
- بطری آب و قرص‌های تصفیه‌کننده آب
- دستمال توالت
- چراغ جلو، مشعل، شمع
- کبریت، فندک
- دوربین دوچشمی، دوربین ساده
- نقشه راهپیمایی و قطب‌نما
- بالش
- چاقو

هایکینگ چیست؟

هایکینگ (Hiking) به یک پیاده‌روی طولانی‌مدت در طبیعت گفته می‌شود که کمتر از ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد و در دسته تورهای یکروزه می‌تواند قرار بگیرد. البته باید در نظر داشت در بسیاری مواقع طول زمان هایکینگ می‌تواند بیشتر نیز باشد.
هایکینگ می‌تواند در زمین صاف، بر روی تپه‌ها و یا حتی در صحرا انجام شود. هایکینگ مسیرهای مشخصی دارد؛ به این معنی که مسیرهای خاصی با علامت‌گذاری برای راهنمایی، در شهر و روستاهای مختلف برای هایکینگ طراحی شده‌اند. شروع و پایان مسیر هایکینگ به همین دلیل مشخص است. هایکینگ ممکن است چند روز ادامه پیدا کند که به آن کوله‌گردی یا بکپکینگ (backpacking) نیز گفته می‌شود. برای انجام کوله گردی به آب و مواد غذایی بیشتری لازم است و حتی ممکن است فرد نیاز به خواب در طبیعت داشته باشد.

هایکینگ از پرطرفدارترین ورزش‌های دنیاسست


در بیشتر وقت‌ها هایکینگ در مدت زمانی کوتاهی انجام می‌شود و نیازی به کمپ ندارد. هرچند بسیاری مواقع افراد پس از هایکینگ ترجیح می‌دهند شب را در دل طبیعت و در چادر بمانند تا از زیبایی‌های شب در طی مسیر هایکینگ خود لذت ببرند.
هایکینگ یکی از فعالیت‌های بسیار پرطرف‌دار در کل جهان است و در برخی نقاط به نام‌های دیگری نیز نامیده می‌شود؛ به طور مثال در نیوزلند به آن «ترمپینگ» و در استرالیا به آن «واکینگ» می‌گویند. اینکه چه وسایلی در هنگام هایکینگ موردنیاز شماست به مدت زمان طبیعت‌گردی، شرایط آب‌وهوایی و روز یا شب بودن زمان هایکینگ باز گردد.

لوازم مورد نیاز در هایکینگ

برای انجام هایکینگ شما به وسیله‌های زیر نیاز خواهید داشت:
- نقشه، قطب‌نما، ارتفاع‌سنج، دستگاه GPS
- کمک‌های اولیه شامل دارو و پماد مراقبت از پا و دافع حشرات (در صورت نیاز)
- عینک‌آفتابی
- لباس‌های ضدآفتاب و ضدآب
- چاقو
- وسیله برای روشن‌کردن آتش
- غذای اضافه
- آب اضافه
- لباس‌های مناسب
- کوله‌پشتی
- کفش مناسب سفر

کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی (mountaineering) یکی از ورزش‌های بسیار قدیمی است که برخلاف دو نوع قبلی نیازمند تلاش فیزیکی بیشتری است. در واقع افراد حرفه‌ای و آموزش‌دیده می‌توانند این ورزش را انجام دهند. کوهنوردی به‌صورت کلی دستیابی به نقاط مرتفع یا قله‌ها در مناطق کوهستانی است و فرد در هنگام پیمایش کوه ممکن است به دلیل شرایط ناخواسته زمین و هوا در معرض خطر باشد. تجربه و رعایت نکات ایمنی نقش مهمی در انجام کوهنوردی دارند. کوهنوردی ممکن است از چند ساعت تا چند هفته به طول بینجامد. فرد در حین کوهنوردی از مسیرهای فنی کوهستانی عبور می‌کند و برای پیمایش مسیرهای سنگی و یخی به ابزار نیاز دارد همچنین باید نکات کمپ در طبیعت را نیز بداند.

برای کوهنوردی حرفه‌ای باید دانش کافی و تجهیزات کامل داشته باشید

انواع کوهنوردی

کوهنوردی انواع مختلف و یا زیر شاخه‌های متعددی دارد که به شکل مسابقات حرفه‌ای نیز برگزار می‌شود. از جمله شاخه‌های کوهنوردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- یخ‌نوردی
- دره نوردی
- غارنوردی
- کوهنوردی
- سنگ‌نوردی
- صخره‌نوردی
- کوه‌پیمایی
- صعود به قله

وسیله‌های موردنیاز برای کوهنوردی

برای انجام کوهنوردی ممکن است روزهای طولانی در حال پیمایش باشید و به وسیله‌های زیر نیاز دارید:
- بطری آب
- فلاسک چای
- چراغ‌قوه
- باتوم و عصای کوهنوردی
- کفش مخصوص کوه و جوراب
- کوله‌پشتی در سایز و وزن مناسب
- کیسه‌خواب، بادگیر و چادر
- بارانی، لباس گرم و ضد آب، کاپشن
- دستکش و کلاه مناسب
- جعبه کمک‌های اولیه، پماد سوختگی و داروهای مسکن
- سوت، ساعت هوشمند، جی‌پی‌اس، پاوربانک
- خوراکی مانند خشکبار، کنسرو و نان
- وسایل شخصی مانند مسواک، مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب
- ظروف موردنیاز غیرشکستنی مانند بشقاب، قاشق و لیوان
- کیف کمری جهت نگهداری لوازم ضروری مانند نقشه، جی‌پی‌اس، فندک، خوراکی، باند استریل

تفاوت ترکینگ و هایکینگ به‌صورت کلی

حالا که دانستید ترکینگ چه معنایی دارد و هایکینگ چیست، شاید بهتر باشد تفاوت‌های این دو ورزش را که بسیار نیز با یکدیگر شباهت دارند به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم:
طول و مدت‌زمان پیاده‌روی
یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های ترکینگ و هایکینگ طول زمان پیاده‌روی است. ترکینگ حداقل ۲ روز و گاه بیشتر از دو روز زمان می‌برد؛ اما مدت‌زمان هایکینگ بسیار کوتاه‌تر است. معمولاً هایکینگ چند ساعت و یا یک روز کامل طول می‌کشد.

نوع مسیر و محل پیمایش

در هایکینگ افراد در مسیرهایی پیمایش می‌کنند که کاملاً مشخص شده‌اند و این مسیرها از بین جنگل‌ها، تپه‌ها، کوه‌ها و سایر جاهای طبیعی می‌گذرند. درحالی‌که ترکینگ در مسیر مشخص شده انجام نمی‌شود و افراد از طبیعت‌های ناشناخته که شامل سواحل، کوه‌ها، جاده‌ها و جنگل‌ها است، عبور می‌کنند. در واقع مسیر ترکینگ مسیری بکر و دست‌نخورده‌تر است و اصول گام‌برداری آن نیز نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد.

مسیر هایکینگ مشخص شده و ترکینگ بیشتر از مناطق ناشناخته می‌گذرد

محل اقامت ترکینگ و هایکینگ

تفاوت ترکینگ و هایکینگ در محل اقامت آنها نیز هست. به دلیل اینکه هایکینگ معمولاً تجربه‌ای یک‌شبه است اقامت آن در یک مکان مشخص انجام می‌شود. افرادی که به سراغ ترکینگ می‌روند به محل اقامت قبلی خود باز نمی‌گردند؛ زیرا مقصد آنها بر یک مسیر مشخص تمرکز ندارد. آنها هر بار با توجه به مسیری که در پیش دارند محل اقامت متفاوتی را تجربه می‌کنند.

تجهیزات  ترکینگ و هایکینگ

برای انجام هایکینگ شما به تجهیزات کمتری نیاز دارید. داشتن کفش و چکمه مناسب، لباس مناسب، کوله‌پشتی شامل غذا، و برخی چیزهای ضروری برای شما کافی است. ممکن است حتی به قطب‌نما یا نقشه نیز نیازی نداشته باشید؛ چون همان‌طور که گفته شد مسیرها اغلب مشخص هستند. در ترکینگ شما علاوه بر تجهیزات فوق به نقشه یا قطب‌نما و همچنین کیسه‌خواب، غذا، و بسیاری تجهیزات تخصصی دیگر نیاز خواهید داشت.

درجه سختی ترکینگ و هایکینگ

هایکینگ یک فعالیت تفریحی است که بسیاری از افراد می‌توانند آن را انجام دهند حتی اگر چندان تجربه‌ای در پیاده‌روی ندارند. برای انجام ترکینگ افراد به آمادگی جسمی و تمرین بیشتری نیاز دارند تا بتوانند چند روز در طبیعت پیاده‌روی کنند و از مسیرهای مختلف عبور نمایند.

چرا تهیه بهترین کفش ترکینگ اهمیت دارد؟

یکی از لوازم بسیار ضروری که در ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی به آن نیاز دارید کفش مناسب است. امروزه ترکینگ در میان بسیاری از افراد محبوب شده و تورهای زیادی برنامه ترکینگ را در میان برنامه‌های خود گنجانده‌اند. این مسئله باعث شده تا تهیه بهترین کفش ترکینگ دغدغه بسیاری از افراد باشد.

کفش از مهم‌ترین تجهیزات طبیت‌گردی است


کفش ترکینگ ویژگی‌های خاصی دارد که باید در خرید آن حتماً به این ویژگی‌ها توجه شود. به طور معمول رویه کفش ترکینگ جنس چرم دارد و چندلایه است. زیره این کفش‌ها نرم و لطیف است تا در هنگام استفاده طولانی‌مدت، پا کوفته و خسته نشود. باید توجه داشت که این کفش‌ها چندان مناسب کوهنوردی در فصل زمستان نیستند. از این کفش‌ها نمی‌توان برای فعالیت‌های طولانی‌مدت کوهنوردی و طبیعت‌گردی استفاده کرد. در واقع کفش‌های ترکینگ مناسب برای فصول گرم و معتدل مثل تابستان و بهار هستند. برخی از کفش‌های ترکینگ خاصیت ضد آب نیز دارند و می‌توانند برای هوای مرطوب و بارانی بسیار مناسب باشند. برای خرید بهترین کفش ترکینگ باید به جنس رویه، زیره، قالب و عاج کفش توجه کنید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

 

ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی با دالاهو

امروزه بسیاری از افراد نیاز بیشتری به بودن در طبیعت بکر و زیبا را دارند. زندگی شلوغ شهری باعث می‌شود که افراد بخواهند برای ساعات و یا روزهایی در دل طبیعت به سر برند و با قدم‌زدن و پیاده‌روی، از طبیعت انرژی دوباره‌ای بگیرند. پیاده‌روی در طبیعت که با نام‌هایی همچون هایکینگ و ترکینگ در میان مردم رواج دارد از جمله برنامه‌هایی هستند که توسط تورهای مختلفی همچون تور دالاهو اجرا می‌شوند.

برای شرکت در تورهای تخصصی ترکینگ دالاهو، همراه ما باشید

شما برای تجربه یک ترکینگ بسیار حرفه‌ای در محیط‌های طبیعی بسیار زیبا همچون طبیعت قفقاز، گرجستان و مناطقی در داخل ایران همچون الادیزگه به بهارستان، اوروست تا چناربن و... می‌توانید با آژانس دالاهو همراه شوید. این آژانش سفری پر از آرامش و تجربه‌ای ناب در دل طبیعت را با خاطرات بی‌نظیر برای شما به یادگار می‌گذارد.



1402/04/23 | کد مطلب: 4866
برچسب‌ها: کتاب سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



تور مرتبط با این موضوع کدام است؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.