تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

تنگه شیرز تا دره خزینه

57 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 862 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 37 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای داخلی

تنگه شیرز تا دره خزینه کجاست؟

لرستان محیط زیست بکر و دست نخورده‌ای دارد، آبشارها، رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی‌اش همه و همه جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. اما در میان این همه زیبایی تنگه شیرز و دره خزینه چشم و چراغ طبیعت این منطقه هستند.
شیرز در اصل دره‌ای است به طول 5 کیلومتر که از روستای گُدار گَه تا کنار رودخانه‌ سیمره ادامه دارد. رودخانه‌ سیمره خط مرزی استان لرستان و ایلام است و برای رفتن به دره باید به تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان برویم. 55 کیلومتر مانده به کوهدشت لرستان، در بخش زردلان، وارد جاده‌ اولاد قباد شده و به تنگه می‌رسید. دو کیلومتر انتهایی مسیر یک جاده‌ خاکی است و با عبور از دیواره‌ سنگی بلند مسیر پیاده‌روی به سوی تنگه شروع می‌شود. همین دسترسی آسان و هوای خوبش است که افراد زیادی برای دیدنش به اینجا می‌آیند. شیرز ساخته‌ دست طبیعت است و تنها بخشی که توسط انسان در نزدیکی اینجا ساخته شده ساختمان مزرعه‌ پرورش ماهی است. این ساختمان نزدیک تنگه قرار گرفته و در کنارش پارکینگی برای خودروها وجود دارد. بعد از اینکه از تنگه شیرز دیدن کردید یادتان باشد بازدید از دره خزینه را از دست ندهید. این دره مسیر جاده پل‌دختر به اندیمشک و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. برای سفر به تنگه شیرز باید به سمت شهرستان پل‌دختر بروید و وارد جاده اندیمشک بشوید. بعد از گذشتن از روستا، در مسیر کارگاه سدسازی کرخه 2 به این منطقه می‌رسید.

 

 طبیعت زیبایی تنگه شیرز.

 

چرا تنگه شیرز تا دره خزینه خاص است؟

شکل طبیعی صخره‌ها و دیواره‌های پلکانی این تنگه طی هزاران سال به‌ وجود آمده‌اند. سنگ‌های رسوبی اینجا در برخورد با آب باران، باد و سایر نزولات جوی تبدیل به اشکال جالب و منحصر به فردی شده که حتی پای گردشگران خارجی را هم به اینجا کشانده. همانطور که قبلا گفتیم، این تنگه از روستای گدار گَه شروع می‌شود. اینجا کوتاه‌ترین ارتفاع دیواره‌های تنگه را دارد: 10 متر. اما هر چقدر جلوتر می‌رویم ارتفاع دیوارها هم بیشتر می‌شود تا جایی که در انتهای دره و در پناهگاه هفت رِک به 150 تا 200 متر می‌رسد. دیواره‌های آهکی چین خورده‌ این تنگه در اثر بارندگی دچار فرسایش شده‌ و رگه‌هایی از رنگ سیاه به خود گرفته‌اند. در بعضی جاها این دیوارها و صخره‌ها آنقدر به هم نزدیک می‌شوند که حتی نمی‌توانید آسمان را ببینید. یکی از لقب‌های جالب شیرز، گرند کنیون ایران است. گرند کنیون دره‌ای در ایالت آریزونای آمریکاست که رود کلرادو از میان آن می‌گذرد. البته طول این دره از تنگه شیرز خیلی بیشتر است. 446 کیلومتر طولش است و پهنای آن در برخی نقاط به 29 کیلومتر هم می‌رسد. با این حال، به خاطر ساختار زمین‌شناختی مشابه این دو دره، اعطای لقب گرند کنیون ایران به تنگه شیرز بی‌انصافی نیست. اما دره خزینه هم یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به شمار می‌رود که در اثر سال‌ها فرسایش به وجود آمده است. اما به جز نقش و نگارهایی که بر دیواره‌های این دره به چشم می‌خورند، رود کرخه هم از میان آن می‌گذرد. عبور این رود جلوه خاصی به دره بخشیده است.

در تنگه شیرز تا دره خزینه چه می‌بینیم؟

به جز خود تنگه که به تنهایی برای پیاده‌روی و گذراندن اوقات فراغت کافی است، جاذبه‌های دیگری هم در اینجا وجود دارد. چشمه‌ها و آبشارهای کوچک و بزرگی در گوشه و کنار تنگه به چشم می‌خورد و از میان آن‌ها می‌توان به آبشار شیرز و آبشار پرندگان اشاره کرد. صخره‌ها و سنگ‌های آبشار پرندگان سوراخ‌های کوچک و مشبکی دارند که محل خوبی برای استراحت پرندگان است. به جز این آبشارها، دیدن پل خدا و مناره‌ سنگی را هم در فهرست جاذبه‌های اینجا بگذارید. پل خدا غاری به طول 150 متر است و با رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد میان مردم محلی به پل خدا معروف شده. وارد این غار که شدید، باید قید خشک ماندن لباس‌های‌تان را بزنید. آب کف غاز تا زانوی شما هم می‌رسد. مناره‌ سنگی، ستونی از صخره‌های روی هم قرار گرفته است که با هنرمندی طبیعت و طی میلیون‌ها سال درست شده. ارتفاع این مناره از کف صخره تا راس آن 80 متر است و قطری 10 متری دارد. پیاده‌روی در این تنگه با صدای رودی که در طول مسیر با شماست، واقعا سحرآمیز است و خستگی را از تن‌تان در می‌آورد. به جز جاذبه‌های طبیعی شیرز، حتما به سراغ میوه‌های وحشی‌اش هم بروید: انگور، انجیر و گلابی وحشی. در دره خزینه نشانه‌هایی از فرسایش طی سال‌های طولانی را می‌بینید که نقش‌هایی بی‌نظیر بر دیواره‌های این دره به وجود آورده‌اند. یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های سفر به دره خزینه دیدن صخره‌ای است که در وسط بخشی از این دره قرار گرفته. این صخره اثر فرسایش شکل زیبایی پیدا کرده و دور تا  دور آن هم آب است.

 

ماجراجویی در تنگه شیرز به یادماندنی خواهد بود. 

زیبایی دره خزینه شما را به وجد خواهد آورد.

کِی به تنگه شیرز تا دره خزینه برویم؟

به طور کلی استان لرستان در منطقه‌ای کوهستانی ثرار گرفته و  در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل دارد. به همین دلیل، بهترین زمانی که می‌توانید تنگه شیرز تا دره خزینه را ببینید، همین فصل بهار و تابستان است. آب و هوای مطبوع و معتدل این منطقه در نیمه‌ اول سال هر مسافری را برای دیدنش وسوسه می‌کند.

طبیعت بهاری این منطقه به وجدتان خواهد آورد.

در سفر به تنگه شیرز تا دره خزینه چه چیزهایی با خود ببریم؟

همانطور که قبلا گفتیم، رودخانه‌ای از وسط دره می‌گذرد و برای سر زدن به پل خدا باید از میان آب بگذرید؛ پس لباس اضافه، کفش و صندل مناسب پیاده‌روی و کیسه‌های ضد آب برای نگهداری وسایل‌ همراه‌تان باشد. چراغ قوه و هِد لَمپ (چراغ پیشانی) برای دیدن فضای داخلی غار لازم است. البته چراغ قوه‌ موبایل‌تان هم می‌تواند این کار را انجام بدهد، اما باید مواظبش باشید تا داخل آب نیفتد. آنتن موبایل‌تان به محض ورود به تنگه ضعیف می‌شود و هرچه که جلوتر بروید کمتر و کمتر می‌شود. بنابراین آمادگی لازم برای قطع ارتباط‌تان با دنیای بیرون از تنگه را داشته باشید.
و اما نکته‌ آخر: تنگه شیرز و دره خزینه با بکر بودن‌شان زیبا هستند، مواظب زیبایی این مناطق باشیم و حتما کیسه‌ زباله با خودتان ببریم.

 


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
حامد
1402/02/21 14:12
سلام وقت بخیرتو این فصل پشه زیاد نیست؟ خرداد جمعی از دوستان ما رفته بودند خیلی از حجم زیاد پشه گله کرده بودند که عملا ادامه سفر رو سخت کرده بود. اگر از وضعیت حشرات و پشه های این منطقه خبر دارید ممنون میشم اطلاع بدید.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/02/27 10:48
دوست عزیز
سلام

ما گزارشی از تورهای اجرا شده خودمان در این زمینه نداشتیم.

با تشکر از پیام شما

هاجر عبدی
1402/02/19 17:55
سلام این برنامه قرار بود پنجشنبه برکزار بشه ولی الان سه شنبه هست !!!!امکانش هست برای خردادهم این برنامه برگزار بشه یا همون پنجشنبه؟ممنون میشم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/02/23 16:23
دوست عزیز
سلام

این برنامه ویژه تعطیلی 26 اردیبهشت (روز سه‌شنبه) هست. از آنجائیکه این تور حداقل 2.5 روزه است در هفته‌هایی که تعطیلی نداریم از چهارشنبه شب حرکت خواهد داشت و نه از پنجشنبه.

با تشکر از پیام شما

منصوره
1402/01/21 11:12
سلام من در گوگل مپ دو نام متفاوت دیدم دره شیرزر و تنگه شیرز ، اینا یکی هستند؟ شما به کدام یک سفر دارین ؟
پاسخ دهید...
ناشناس
1402/01/31 01:49
هر دو اسم این دره زیباست
تولید محتوای دالاهو
1402/01/31 09:54
دوست عزیز
سلام

ما فقط از صحت نام تنگه شیرز اطمینان داریم و چیزی در مورد نام دیگری که شما گفتین نشنیدیم.

با تشکر از پیام شما

am.mrsd@gmail.com
1401/04/14 12:56
سلام ما ۶ نفر هستیم که میخواهیم بین تاریخ ۱۰ تا ۱۸ تیر تور دره خزینه رو بریم. آیا این امکان رو دارین؟با تشکرامین
پاسخ دهید...
مینا
1401/02/04 15:03
سلام ببخشید مبدا حرکت کجاست؟ از کدوم شهر راه میفتید؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/02/31 15:12
دوست عزیز
سلام

مبدا حرکت تمام تورهای ما در صفحه هر تور نوشته شده است. معمولا مبدا حرکت میدان ونک است.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1400/05/18 00:49
برای مرداد دره خزینه زیبایی داره؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/05/23 10:03
دوست عزیز
سلام

استان لرستان آب و هوای معتدلی دارد اما از انجایی که دره خزینه در تابستان در معرض تابش مستقیم خوردشید است بهتر است در بهار یا اوایل پاییر به این منطقه سفر کنید.

با تشکر از پیام شما

میترا دارابی
1399/07/07 15:40
در آبان هم برنامه بزارید من این ماه نمی تونم ممنونم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/07/08 10:30
دوست عزیز
سلام

پیشنهاد شما به واحد عملیات دالاهو منتقل شد.

با تشکر از پیام شما

رامین
1396/07/27 20:46
بسیار عالی    واقعا جای زیباییه
پاسخ دهید...
ناشناس
1398/02/19 15:45
ما عيد رفتيم زيبا و دوست داشتني ا

در حال حاضر تور تنگه شیرز تا دره خزینه نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر