تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

بزرگداشت مولانا

بسیاری از ما در دوران مدرسه با اشعار دیوان شمس و مثنوی و معنوی این شاعر گرانقدر زندگی کرده‌ایم. اختصاص روزی در تقویم برای بزرگداشت مولانا فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر با شخصیت عرفانی اوست. مولانا شاعر گرانقدر ایرانیست که در ایران زاده شده؛ اما آیا می‌دانید چرا آرامگاه او در تور قونیه ترکیه قرار دارد و هر ساله مراسمی برای بزرگداشت او برگزار می‌شود؟ آیا میدانید مولانا چه آثاری داشت و چرا شهرت جهانی پیدا کرد؟ در ادامه مطلب به مناسبت روز بزرگداشت مولانا شما را با این شاعر گرانقدر بیشتر آشنا می‌کنیم.

 

تور قونیه

آشنایی با مولانا

زندگینامه مولانا

ما امروزه او را با نام‌های مولوی و مولانا می‌شناسیم اما این نام دو قرن بعد از وفاتش به او داده شد. نام کامل او مولانا جلال‌الدین محمد بلخی بود و تا سالیان سال به جلال الدین معروف بود. مولانا در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ به دنیا آمد و در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه از دنیا رفت و در حال حاضر آرامگاه او نیز در این شهر قرار دارد.  

مولانا در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه از دنیا رفت و در حال حاضر آرامگاه او نیز در این شهر قرار دارد و هرساله مراسمی برای او برگزار می‌شود.  

ماجرای رسیدن مولانا به قونیه

ماجرای رسیدن مولانا به قونیه اینگونه بود که در زمان کودکی پدر وی که در آن زمان از علما و صوفیان بزرگی بود با سلطان محمد خوارزمشاه به مشکلاتی برمی‌خورد. به دلیل این ناراحتی‌ها بلخ را ترک می‌کند و بعد از مدتی سفر در نهایت به همراه خانوده‌اش به قونیه می‌رود. مولانا در اواسط جوانی بود که پدرش را از دست می‌دهد و او را در همان قونیه به خاک می‌سپارند. مولانا بعد از مرگ پدر یادگیری مباحث عرفانی‌ را نزد برهان‌الدین محقق ترمذی ادامه داد.

ملاقات شمس و مولانا

مریدان پدرش بعد از فوت او، مولانا را جایگزین مسند پدر مید‌انستند مولانا و سال‌ها به تدریس مباحث عرفانی مشغول بود. تا اینکه در سال ۶۴۲ هجری قمری با شمس آشنا شد و با فتوای او راهش به سمت و سوی مراقبت نفس و تذهیب باطن رفت. آشنایی شمس و مولانا نقطعه عطفی در زندگی او و عرفانش بود. این دیدار نه تنها زندگی مولانا، بلکه حیات بسیاری از مردم جهان را تحت تاثیر قرار داد. حالا افراد بی‌شماری هستند که با توجه به عرفان مولانا، راه و رسم جدیدی را در زندگی انتخاب کرده‌اند و در مسیری نو حرکت می‌کنند. ملاقات شمس و مولانا نقطه‌ی مهمی در شکل گیری یک زندگی نو در یک زندگی معمولی است که به سادگی نصیب هر کسی نمی‌شود.

مراسم بزرگداشت مولانا

در تقویم رسمی کشور 8 مهرماه به روز بزرگداشت این شاعر گرانقدر اختصاص دارد. در قونیه ترکیه مراسم ویژه‌ای برای بزرگداشت مولانا هر ساله در دو بازه زمانی انجام می‌شود. مراسم اول از 29 شهریور تا 9 مهر به مناسبت تولد مولانا و مراسم دوم از 16 تا 26 آذر به مناسبت وفات ایشان در قونیه برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر از این مراسم مطلب « مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه» را مطالعه کنید. اگر دوست دارید در تور قونیه یا تور کاپادوکیا دالاهو شرکت کنید و از دیدن جاذبه‌ها و رویدادهای جذاب بهره‌مند شوید، آژانس گردشگری دالاهو همراه شماست. برای اطلاع از تورها و ثبت نام با همکاران ما در بخش فروش تورهای خارجی دالاهو، تماس بگیرید.

آثار مولانا

مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس آثار مولانا هستند. معروف ترین اشعار مولانا در کتب مثنوی معنوی، دیوان شمس و رباعیات وی جای گرفته‌اند و داستان‌های مکتوبش در کتب مکتوبات، فیه مافیه و مجالس. مثنوی معنوی از ارزشمندترین آثار عرفانی اخلاقی ادب فارسی است که شهرت جهانی نیز دارد. این روزها بسیاری از اشعار و حتی داستان‌هایی که مولانا در کتاب‌هایش ذکر کرده است در جهان، بین افراد مختلف دست به دست می‌شود. همچنین داستان دیدار شمس و مولانا دست‌مایه نوشتن کتاب‌ها و یا خلق فیلم‌هایی هم بوده. مثلا کتاب ملت عشق یا 40 قانون عشق، اثر الیف شافاک، نویسنده ترکیه‌ای است. خانم شافاک در این کتاب به بررسی بخشی از زندگی شمس و گوشه‌ای از حیات مولانا می‌اندازد. سپس، تلاقی این دو با هم در قونیه را به تصویر می‌کشد. از عشق و دلدادگی می‌گوید و مفاهیم جدیدی خلق می‌شود. عرفان پنهان در آثار مولانا، آنقدر جذاب و پرکشش است که چنین داستان‌هایی را نیز می‌سازد. در تور قونیه دالاهو می‌توانید در این فضای سراسر عرفان و زیبایی غرق شوید و لذت ببرید.

چطور روز بزرگداشت مولانا را جشن بگیریم؟

پیشنهاد می‌کنیم با انتخاب تور قونیه و سفر به این شهر در یکی از مراسم بزرگداشت مولانا شرکت کنید. اگر امکان سفر ندارید، این روز فرصت مناسبی است تا سری به آثار او بزنید، راجع به طریقت عرفانی او مطالعه کنید و علت محبوبیت جهانی  این شاعر بزرگ را پیدا کنید. در این مراسم گردشگران، صوفیان و علاقه‌مندان بسیاری را می‌بینید که از شهرهای دور و نزدیک برای شرکت در شب عروس شرکت کرده‌اند. در این زمان مزار مولانا و محل‌هایی که در آنها حضور داشته، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و افراد زیادی می‌خواهند که از آنها بازدید کنند. علاوه بر این‌ها، مراسم بزرگداشت مولانا زمان خوبی برای شناخت بیشتر شهر قونیه و زیبایی‌های آن است. شما می‌توانید در تور قونیه علاوه بر دیدن جذابیت‌های مراسم، در رویدادهای فرهنگی، فضاهای فرهنگی و طبیعتگردی متعددی نیز شرکت کنید.

در روز بزرگداشت مولانا این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • سعی کنید بیتی از مولانا را به یاد بیاورید. اگر چیزی به خاطر نیاوردید، امروز فرصت مناسبی برای خواندن بیتی از آثار او است.
  • راجع به  آیین صوفی گری ترکیه و درویش‌های چرخان مطالعه کنید.
  • در تور قونیه آذر ماه که ویژه مراسم بزرگداشت مولوی است، ثبت نام کنید و یا در تور کاپادوکیا دالاهو همسفر ما شوید.

 



1398/07/08 | کد مطلب: 4651
پرستو صاحبی

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.