تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
شیرینی بدون گلوتن ژاپنی

همه چیز درباره موچی

شما هم امتیاز بدهید!

تور ژاپن در کنار اینکه مسافران را به دل طبیعت، فرهنگ و جاذبه‌های تاریخی بسیاری می‌برد امکان چشیدن طعم و مزه‌های جدید را نیز به تجربیات مسافران اضافه می‌کند. تجربه مزه‌های تازه در هر کشوری متفاوت است و زمانی که  از ژاپن صحبت می‌کنیم این تجربه می‌تواند بسیار غنی‌تر باشد. اگر مسافر تور ژاپن باشید در هنگام بازدید از این کشور با خوردنی‌های مختلفی مواجه می‌شوید که یکی از آنها شیرینی «موچی» است. این شیرینی با اینکه در  شهرهای دیگر دنیا قابل چشیدن است؛ اما خوردن آن در تور خارجی ژاپن چیز دیگری است. در ادامه این مطلب از شیرینی موچی بیشتر می‌گوییم.

موچی چیست؟

یکی از شیرینی‌های ژاپن که در این تور خارجی می‌توانید طعم و مزه آن را بچشید موچی (Mochi) نام دارد. شیرینی موچی یک دسر بدون‌گلوتن و معمولا وگان ژاپنی است که ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن برنج دانه کوتاهی به نام «موچیگومه» (Mochigome) است. از این برنج یک خمیر بسیار کشسان و کمی شیرین به دست می‌آید که آن را به طور معمول با پودر چای سبز (ماچا) و سایر رنگ‌های خوراکی رنگ‌آمیزی می‌کنند. این خمیر را سپس به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و وسط آن را با یک ترکیب شور یا شیرین پر می‌کنند و سپس آن را در شکل‌های گرد یا مکعبی فرم می‌دهند.

تور ژاپن

موچی یک شیرینی ژاپنی با بافت خیلی نرم و تاریخچه طولانی است

موچی سنتی به طور معمول حاوی پوره لوبیای شیرین بوده؛ اما امروزه در موچی‌های مدرن و در وسط خمیر، بستنی نیز قرار می‌دهند. تنوع موچی در انواعی همچون وانیلی، شکلاتی، انبه، توت‌فرنگی، چای سبز، لیچی و قهوه باعث می‌شود این دسر خوشمزه طرف‌داران بسیاری داشته باشد.

موچی، غذای خدایان

موچی ژاپنی به عنوان «غذای خدایان» در فرهنگ سنتی ژاپن شناخته می‌شود و آن را نماد خوش‌شانسی و ازدواج موفق می‌دانند. این شیرینی بخشی از مراسم سنتی ژاپنی همچون جشن سال نو ژاپنی است و نقش محوری در برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی شینتو دارد. این شیرینی به شکل‌های دیگری همچون «سوپ موچی» یا «اوزونی» (Ozoni) نیز به طبخ می‌رسد که ژاپنی‌ها آن را به مدت بیش از ۵۰۰ سال به عنوان غذای سنتی روز سال نو در ژاپن می‌پزند.

موچی زمانی که اولین بار به جهان معرفی شد «کیک برنج ژاپنی» (Japanese Rice Cake) نام گرفت و مدت‌ها بعد با وجود رسانه‌های اجتماعی و انیمیشن‌های ژاپنی نام واقعی خود را در میان تمام مردم پیدا کرد.

تاریخچه موچی

رای مسافران تور ژاپن بخش جالبی از آشنایی با شیرینی موچی، آشنایی با تاریخچه این شیرینی خوش‌طعم است. آن‌طور که تحقیقات باستان‌شناسی نشان می‌دهد درست کردن موچی به حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد و به دوره «جومون» (Jomon) باز می‌گردد که کشت برنج در ژاپن رواج پیدا کرد. تولید خانگی موچی از قرن ششم (دوره کوفون) آغاز گشت که بخارپزهای سفالی در بیشتر خانه‌ها به‌خصوص در شرق ژاپن رایج شدند. 

از حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح ژاپنی‌ها موچی درست می‌کنند

از این شیرینی در افسانه‌های مختلف یاد شده که به جذابیت این شیرینی برای مسافران تور ژاپن اضافه می‌کند. بر اساس یکی از این افسانه‌ها یک مرد ثروتمند ژاپنی از باقیمانده برنج، یک موچی مسطح درست کرد و تیری به آن پرتاب نمود. موچی پس از این پرتاب تیر به پرنده‌ای سفید تبدیل شد و پرواز کرد؛ اما پس از آن مزرعه برنج مرد متروک و بایر شد و از بین رفت. این افسانه به قدرت معنوی «موچی سفید گرد» از نظر تاریخی اشاره دارد و از اهمیت این شیرینی در ژاپن پرده برمی‌دارد.

شیرینی موچی به عنوان بخشی از جشن‌های سال نو در دوره «هیان» نیز استفاده می‌شد. اشراف امپراتوری معتقد بودند رشته‌های بلند موچی تازه، نماد زندگی طولانی و رفاه هستند؛ درحالی‌که موچی خشک شده به تقویت دندان کمک می‌کند.

موچی ژاپنی در مراسم «کاگامی موچی» (موچی آینه‌ای) در میان طبقه سامورایی دوره «موروماچی» و بسیاری جشن‌های دیگر راه خود را پیدا کرد تا اینکه امروزه در تمام جهان محبوبیت داشته باشد و طعمی جذاب برای مسافران تور ژاپن بسازد.

مواد اولیه شیرینی موچی ژاپنی چیست؟

برای بسیاری از مسافران تور ژاپن شاید بسیار مهم باشد که پیش از خوردن این شیرینی درباره ترکیبات آن بدانند.

شیرینی ژاپنی موچی با آرد برنج مخصوص و پوره لوبیایی خاص ژاپن درست می‌شود

اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده شیرینی موچی ژاپنی همان‌طور که گفته شد برنج موچیگومه است که بافتی چسبناک و شیرین دارد. این خمیر پس از تهیه رنگ‌دار و طعم‌دار می‌شود و داخل آن را به شکل سنتی با مواد مختلفی همچون «آنکو» یا همان «پوره لوبیای قرمز شیرین» پر می‌کنند. درصورتی‌که به برنج موچیگومه دسترسی وجود نداشته باشد از آرد موچی استفاده می‌کنند. این آرد از برنج موچیگومه تهیه می‌شود و نوعی آرد برنج شیرینی ژاپنی است که ماهیت چسبناک دارد و فاقد گلوتن است.

طرز تهیه شیرینی موچی

طرز تهیه موچی ژاپنی یکی دیگر از نکات جذاب این شیرینی برای مسافران تور ژاپن است. روند تهیه موچی یک فرایند طولانی به شمار می‌رود که «موچیتسوکی» (Mochitsuki) نام دارد. برای تهیه خمیر این شیرینی در ابتدا برنج موچیگومه را پاک کرده و در آب خیس می‌کنند. روز بعد این برنج بخارپز می‌شود و سپس آن را در یک هاون بزرگ از جنس سنگ یا چوب به نام «اوسو» (Usu) می‌ریزند. در این مرحله یک فرد با پتک چوبی برنج را با قدرت زیادی پتک می‌زند و فرد دیگر هم‌زمان برنج را ورز می‌دهد و روی آن آرد می‌پاشد.

خمیر موچی در ژاپن با مراسم و دقت خیلی بالا و بیشتر توسط مردها آماده می‌شود

این کار نیاز به توان بالایی دارد و به طور معمول توسط مردها انجام می‌شود. در همین مرحله رنگ و طعم‌دهنده‌های خوراکی به خمیر اضافه می‌شوند و آن‌قدر عمل کوبیدن ادامه پیدا می‌کند تا یک خمیر چسبناک و کشسان به دست بیاید.

پس از به دست آمدن این خمیر آن را بر روی میزی که با آرد موچیگومه پوشانده شده پهن می‌کنند. در نهایت خمیر را به شکل‌های مختلفی که رایج‌ترین آنها یک توپ فشرده است در می‌آورند و در نهایت آن را با کرم، دسر، میوه، پنیر یا پوره‌های مختلف پر می‌کنند.

انواع شیرینی موچی

زمانی که مسافران تور خارجی به این کشور سفر می‌کنند موچی ژاپنی را در طعم‌ها و مدل‌های مختلفی خواهند دید. از جمله انواع بسیار معروف شیرینی موچی که می‌توان در تور ژاپن طعم و مزه آنها را تجربه کرد موارد زیر هستند:

تور خارجی

موچی کوسا (kusa): این نوع موچی با بومادران ژاپنی تهیه می‌شود و رنگ سبز جذابی دارد.
موچی‌های شکم پر یا دایفوکو (Daifuku): این شیرینی موچی با مواد شیرین مانند آنکو پر می‌شود.

شیرینی موچی ساکورا را با شکوفه‌های گیلاس و برگ گیلاس آماده می‌کنند


موچی ساکورا (Sakura): این موچی را در بهار می‌پزند که در برگ شکوفه گیلاس پیچیده می‌شود و رنگ صورتی دارد.
بستنی موچی: نوعی موچی که امروزه در میان بسیاری از مسافران تور ژاپن طرف‌دار دارد این بستنی موچی است که داخل آن با انواع بستنی‌ها پر می‌شود.

آیا خوردن موچی می‌تواند خطرناک باشد؟

روایت‌های مختلفی در مورد شیرینی موچی ژاپنی وجود دارد که یکی از این موارد به خطرناک بودن شیرینی موچی اشاره می‌کند. علت این مسئله به چسبنده بودن این شیرینی و خمیر آن باز می‌گردد. بافت نرم و چسبناک موچی که به آن حالت منحصربه‌فردی می‌دهد می‌تواند برای سالمندان و کودکان کمی خطرناک باشد و حتی در صورت وجود مشکلات بلع باعث خفگی آنها شود. به افرادی که ممکن است در حین خوردن این شیرینی ژاپنی به مشکل برخورند توصیه می‌شود این شیرینی را به قطعات کوچک برش دهند و آن را به خوبی بجوند و قورت دهند. برای احتیاط بیشتر بهتر است موچی را با نوشیدنی مصرف کنند و حتماً شخص دیگری در کنارشان باشد.

ارزش غذایی شیرینی موچی

شیرینی موچی از نظر تغذیه‌ای فواید بسیاری دارد. این شیرینی فاقد چربی و کلسترول است و منبع عالی از کربوهیدرات‌های بدون گلوتن به شمار می‌رود. از این شیرینی مسافران تور ژاپن حساس به گلوتن می‌توانند به راحتی استفاده کنند. این شیرینی انرژی بالایی نیز تولید می‌کند و به همین دلیل بخش مهمی از رژیم غذایی سامورایی‌ها و کشاورزان به شمار می‌رفته و امروزه می‌تواند انرژی ساز خوبی برای مسافران تور ژاپن باشد.

شیرینی موچی ژاپن بدون گلوتن و کلسترول است

در کدام شهرها ژاپن می‌توان شیرینی موچی را تهیه کرد؟

شاید برای بسیاری از مسافران تور ژاپن سؤال باشد که در کجا می‌توانند شیرینی موچی را امتحان کنند. شهر توکیو خانه هزاران فروشگاه است که مسافران تور خارجی ژاپن می‌توانند این شیرینی ژاپنی را در آنها بچشند.

در همه شهرهای تور ژاپن مثل توکیو می‌توانید شیرینی موچی را پیدا کنید

از جمله فروشگاه‌های معروف که می‌توان شیرینی موچی تازه را امتحان کرد Gekko نام دارد که به عنوان بهترین فروشگاه موچی در کل شهر شناخته می‌شود. این فروشگاه موچی و چای ژاپنی را عرضه می‌کند. در این فروشگاه می‌توان «موچی دونبوری» (donburi mochi) را که یک موچی تازه و دست‌ساز است و بیش از ۴۰۰ بار در هنگام پخت کوبیده شده خریداری کرد.

«یاکیموچی توکیو» (Tokyo Yakimochi) از دیگر فروشگاه‌هایی است که به شکل یک غرفه کوچک در پارک Inokashira موچی را به شکل سنتی سرو می‌کند و مسافران تور خارجی ژاپن می‌توانند طعم موچی را در این غرفه کوچک بچشند.

کدام شهر در ژاپن به دلیل موچی‌های خود معروف است؟

شهر ایچینوسکی (Ichinoseki) را «شهر موچی» می‌نامند. در بیشتر نقاط ژاپن موچی فقط در طول سال نو مصرف می‌شود؛ اما در این شهر که در بخش جنوبی استان «ایواته» قرار گرفته موچی در هر مناسبت مهمی از جشن فصل برداشت گرفته تا عروسی و تشییع‌جنازه حضور دارد. در واقع، یک «تقویم موچی» محلی نشان می‌دهد که مردم بیش از 60 روز در سال در اینجا موچی درست می‌کنند! در این شهر موچی با تاریخ این منطقه گره خورده و در مناسبت‌های بسیاری از قدیم تا امروز سرو می‌شود. جدای از این شهر، موچی همان‌طور که گفته شد در بیشتر شهرهای مهم ژاپن در دسترس مسافران این تور خارجی است.

قیمت موچی چقدر است؟

در تور خارجی ژاپن مسافران می‌توانند یک عدد موچی را به قیمت ۱۳۰ ین یا یک دلار خریداری کنند. موچی در بسته‌بندی‌ نیز به فروش می‌رسد که با توجه به تعداد موچی قرار گرفته در آن قیمتش می‌تواند از دو دلار تا بالاتر متغیر باشد. افراد می‌توانند با توجه به بودجه خود این شیرینی لذیذ را برای خود یا عزیزانشان خریداری کنند.

هر موچی در ژاپن تقریبا یک دلار است اما مدل‌های کارخانه‌ای ارزانتر هستند

سخن آخر

شیرینی موچی یک خوشمزه نرم و دوست‌داشتنی است که دریچه جدیدی را به روی غذاهای ژاپنی باز می‌کند. این شیرینی در نقاط مختلف ژاپن قابل خریداری است و خوردن آن می‌تواند تجربه‌ای تکرارنشدنی را برای مسافران تور خارجی ژاپن بسازد. آشنایی با شیرینی موچی و انواع آن به مسافرانی که قصد شرکت در تور ژاپن را دارند پیشنهاد می‌شود تا بتوانند با آگاهی بیشتری این شیرینی خوشمزه را در طول سفر خود تجربه کنند و طعم بی‌نظیر آن را از تور ژاپن به یاد بسپارند. 

اگر علاقه‌مند به شرکت در تور ژاپن هستید می‌توانید از مشاوران آژانس گردشگری دالاهو اطلاعات لازم در مورد این تور را کسب کنید.



1403/06/01 | کد مطلب: 5051
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.