تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

روستای کندوان تبریز کجاست؟

روستای کندوان تبریز در ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز و 22 کیلومتری جنوب اسکو (اسکو) در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته. از منظر معماری، کندوان یک شاهکار است. معماری بومی روستای کندوان صخره‌ای است، این روستا به خاطر ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده. روستای کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است و همین موضوع جذابیت این روستا و تماشای بافت آن را جذاب‌تر کرده. در روستای کندوان هنوز مردم محلی ساکن هستند و شما در سفر به تبریز و روستای کندوان می‌توانید جاری بودن زندگی در این روستا را ببینید و از این نظر یک استثناست. سه روستای صخره‌ای دیگر در جهان مانند روستای کندوان وجود دارد؛ یکی کاپادوکیه ترکیه و دیگری داکوتا در آمریکا. کندوان روستایی است که در دل صخره‌ و سنگ بنا شده. خانه‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده‌است.

 

تورهای داخلی

 

درباره روستای کندوان 

روستای کندوان منطقه‌ای صخره‌ای و مسکونی است که سکونت در آن حدود 800 سال قدمت دارد. کندوان در عین حال منطقه‌ای ییلاقی است. روستای کندوان هم اکنون حدود 700 نفر سکنه دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر آذربایجان شرقی است. کندوان و صخره‌ای آن حاصل آتشفشان‌های کوه سهند بوده که صدها سال قبل اتفاق افتاده و حاصلش امروز بعد از سکونت مردم بومی در آن شده روستای صخره‌ای کندوان. اغلب گردشگران در سفر به تبریز مبهوت تماشای این روستای خاص با معماری جذابش می‌شوند. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.

روستای کندوان منطقه‌ای صخره‌ای و مسکونی است که سکونت در آن حدود 800 سال قدمت دارد.

پیدایش روستای کندوان

پیدایش روستای کندوان حاصل فعالیت‌های آتشفشانی کوه سرفراز سهند در روزگاران بسیار قدیم است. حاصل فوران‌های سهند امروز تبدیل به صخره‌هیا مخروطی شکلی شده که بومیان و محلی‌های این منطقه با خالی کردن داخل آنها و استفاده از سنگ به عنوان سازه اصلی، بناهایی شگفت‌انگیز خلق کرده‌اند. این صخره‌های دوکی شکل در روستای کندوان در کنار هم قرار گرفته‌اند و گاه مخروط‌های جفتی یا جدا جدا را در فاصله‌ای کم می‌بینید. نه فقط اتشفشان سهند بلکه در طی سالها بارش باران و فرسایش مواد مذاب در اثر باد و بوران وضعیت روستای کندوان رابه شکل امروزی درآورده است. در شرق و انتهای روستا به خاطر وجود تپه‌های مرتفع کران‌ها بلندتر و سالم‏‌تر باقی مانده در حالیکه کران‌های ورودی روستا کم ارتفاع‌تر هستند. روستای کندوان در طول تاریخ پر فراز و نشیبش از حمله مغول هم در امان نمانده و می‌گویند اهالی روستای حیله ور بعد از حمله مغول‌ها به فکر خالی کردن کران‌ها می‌افتند تا در دل آنها زندگی کنند و از حمله مغول در امان باشند. زندگی در داخل کران‌ها، اهالی را هم از حمله مغول و هم از باد، بوران و سرما حفظ می‌کرد.

پیدایش روستای کندوان حاصل فعالیت‌های آتشفشانی کوه سرفراز سهند در روزگاران بسیار قدیم است.

معماری خانه‌های کندوان چطور است؟

معماری کندوان به شکل مخروطی است و مصالح اصلی ساخت بنا سنگ است. کران‌های کندوان معمولا دو یا سه طبقه هستند هر چند کران‌های 4 طبقه هم دیده می‌شود. راه ارتبایط به طقات بالاتر در خانه‌های کندواناز طریق پلکان بیرونی کران است. طبقه همکف اکثرا اصطبل بوده و طبقات دوم و سوم معمولا برای زندگی استفاده می‌شده. جنس پنجره‌های خانه‌های  روستایی کندوان از چوب است و از آنجایی که صخامت طقات زیاد است امکان ایجاد نورگیر در طبقه اول کران نیست و معمولا در طبقات بالایی پنجره و نورگیر ایجاد شده است. برخی کران‌ها که دارای طبقه چهارم هستند معمولا مردم محلی به عنوان انبار از آنها استفاده می‌کنند. خانه‌های صخره‌ای کندوان دلیل دیگری بر مهارت ایرانیان است در معماری.  

معماری کندوان به شکل مخروطی است و مصالح اصلی ساخت بنا سنگ است.

چطور به روستای کندوان برویم؟

برای تماشای روستای سنگی کندوان می‌توانید همراه تور تبریز با دالاهو همسفر شوید. در اغلب تورهای تبریز، بازدید از جاذبه گردشگری تبریز مانند روستای کندوان در برنامه سفر در نظر گرفته شده است. از تبریز تا کندوان حدود یک و نیم ساعت راه هست. ابتدا باید به طرف اسکو یکی از شهرهای آذربایجان شرقی حرکت کنید سپس از طریق همان جاده اسکو سهند یا مسیر میلان - چای کنار و کندوان خود را روستای کندوان برسانید. در بین راه تا رسیدن به کندوان اسفنجان و کهنمو را رد خواهید کرد تا به کندوان برسید. روستای سنگی هیله ور از توایع آذربایجان شرقی هم در بین مسیر هست که می‌توانید از آن هم دیدن کنید. علاوه بر اینها در اسکو می‌توانید سوار مینی‌بوس‌هایی شوید که راهی کندوان هستند. 

برای تماشای روستای سنگی کندوان می‌توانید همراه تور تبریز با دالاهو همسفر شوید.

اقامت در کنار روستای کندوان 

برای اقامت در نزدیکی روستای کندوان و دسترسی آسان به کندوان و تماشای چشم‌انداز روستا، می‌توانید در هتل لاله کندوان که مجهز و البته خاص هست اقامت کنید. خاص بودن هتل لاله کندوان به خاطر معماری هتل است که از همان روستای صخره‌ای کندوان الهام گرفته شده. 

هتل لاله کندوان را می‌توانید برای اقامت در روستای کندوان انتخاب کنید.

بهترین زمان برای تماشای کندوان چه وقت است؟

روستای صخره‌ای کندوان در منطقه‌ای سردسیر واقع شده بنابراین سفر به این منطقه در زمستان توصیه نمی‌شود چون معمولا روستای کندوان پوشیده از برف است و دمای هوا بسیار پایین. بنابراین بهتر است شش ماه دوم سال را بریا بازدید از روستای کندوان انتخاب کنید. فصل مناسب سفر  به آذربایجان شرقی و البته تماشای کندوان می‌تواند از اواخر خرداد تا پایان شهریور باشد. البته تماشای روستیا کندوان زمانی که پوشیده از برف است منظره‌ای اعجاب آور است. اگر سرما و البته دشواری مسیر در زمستان تا رسیدن به روستای کندوان، مانعی برای شما نیست؛ تمام فصول سال برای سفر به کندوان عالیست. 

 

 

 

 



1401/08/08 | کد مطلب: 863
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تور مرتبط با این موضوع کدام است؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
P.R
1397/04/04 08:26
سلامروزتون بخیرمن متوجه شرایط تور تبریز شما نمیشم، یعنی این تور شما گروهی نیست؟ من برای 5 نفر قیمت 440000 تومان رو میخوام رزرو کنم، تاریخ و برنامه ش رو مثل سایر تورها اعلان عمومی نمی کنید؟
پاسخ دهید...
واحد تولید محتوا دالاهو
1397/04/04 14:01
دوست عزیز، سلام
شما می‎توانید برای اطلاع از جزئیات با همکاران ما در بخش فروش اختصاصی تماس بگیرید.
با تشکر.
امیر‌تمبرچی
1396/02/17 15:27
آیا با دوروز توقف در تبریز چند تا از نقاط دیدنی تبریز شامل روستای کندوان را میشود دید؟
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1396/02/19 13:49
اگر ۲ روز کامل در تبریز اقامت داشته باشید، به‌صورت فشرده می‌توانید از کندوان و چند نقطه دیدنی شهر تبریز دیدن کنید.
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.