تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

جشنواره‌ها و فستیوال‌‌های مهم استانبول

استانبول؛ شهر بین دو قاره، در کنار دیدنی‌های تاریخی خود، غنی از فرهنگ و سننی است که به این کشور هویت می‌بخشند. یکی از بهترین راه‌ها جهت آشنا شدن با این فرهنگ و سنن شرکت در فستیوال‌ها و جشنواره‌های مهم استانبول است. این جشنواره‌ها در طول سال و در زمان‌های مختلف برگزار می‌شوند و با تنوع بالای خود به مسافران تور ترکیه اجازه می‌دهند با بخش‌های مختلف این فرهنگ و سنن به شکل کامل‌تری آشنا شوند. در ادامه از این جشنواره‌ها و فستیوال‌ها بیشتر خواهیم گفت.

تور ترکیه

رویدادها و جشن‌های استانبول

ترکیه قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال دارد و در طول تاریخ پرفراز نشیبش از سایر تمدن‌های باستانی تأثیر عمیقی را گرفته است. این تأثیر باعث شده فرهنگ و سنت‌های مردم ترکیه بخشی از جاذبه‌های این کشور باشند. جشنواره‌ها و فستیوال‌های ترکیه محل مناسبی برای مسافران تور خارجی به شمار می‌روند تا مجذوب فرهنگ رنگارنگ و جذاب این کشور شوند. برخی از مهم‌ترین جشنواره‌های ترکیه به شرح زیر هستند:

در استانبول می‌توانید به فستیوال‌های گوناگونی سر بزنید.

فستیوال تولیپ در استانبول/ Tulip Festival

حضور گل لاله در فرهنگ استانبول پیشینه تاریخی دارد. در اوایل قرن دوازدهم، انواع لاله وحشی برای اولین بار توسط مهاجران ترک به ترکیه باستان آورده شد و در قرن شانزدهم این گل به گل موردعلاقه عثمانی‌ها بدل گشت. فستیوال «تولیت» در واقع به افتخار گل دادن لاله‌ها در ترکیه جشن گرفته می‌شود و مسافران تور ترکیه را به جشنی از رنگ و بوی خوش دعوت می‌کند.
• محل برگزاری: پارک‌های استانبول
• تاریخ برگزاری: به طور معمول در دو ماه اول فصل بهار

جشنواره گل لاله در استانبول یک رویداد پر از شادی است.

جشنواره جاز استانبول/ Istanbul Jazz Festival

مسافران تور خارجی ترکیه که به موسیقی جاز علاقه‌مند هستند نباید این جشنواره را از دست بدهند. مردم ترکیه برای اولین بار در اوایل دهه 1900 با موسیقی جاز آشنا شدند و به دلیل بداهه‌نوازی و فراگیر بودن آن، به سرعت عاشق این سبک موسیقی شدند. این جشنواره علاوه بر جاز شامل فرم‌های دیگر موسیقی مانند پاپ، هوی متال، راک یا فولک نیز هست. جشنواره جاز فرصت نادری را برای احساس نشاط و مدرنیته در این شهر هزار‌ساله، به مسافران تور خارجی می‌دهد.
• محل برگزاری: مکان‌های مختلف در استانبول
• زمان برگزاری: ماه جولای

جشنواره موسیقی در استانبول با رویدادهای جذابی برگزار می‌شود.

فستیوال رقص استانبول/ Istanbul International Dance Festival

افراد علاقه‌مند به هنر رقص در تور خارجی استانبول باید نگاه خاصی به این فستیوال رقص داشته باشند. در این جشنواره که به مدت یک هفته به طول می‌انجامد رقصندگان از ترکیه و سراسر جهان روش‌های جدید رقص را به نمایش می‌گذارند و مهارت‌های خود را در کارگاه‌های آموزشی نشان می‌دهند. در طول این جشنواره که هر ساله در هتلی متفاوت برگزار می‌شود، کارگاه‌ها و آموزش‌ها از ساعت 11 صبح تا 20 شب برگزار و سپس مهمانی‌ها شروع می‌شوند و تا ساعت 7 صبح مسافران تور ترکیه می‌توانند حسابی سرگرم باشند.
• محل برگزاری: هتل‌های مختلف
• زمان برگزاری: پایان ماه مارس تا روزهای ابتدایی آوریل

فستیوال فیلم استانبول/ Istanbul Film Festival

جشنواره فیلم استانبول در سال ۱۹۸۳ با نام «روزهای سینما» آغاز به کار کرد و یک رویداد نمایش هفتگی فیلم بود. امروزه در این فستیوال فیلم‌های کوتاه و بلند به نمایش در می‌آیند و دوسالانه‌ها در طول جشنواره برگزار می‌شوند. جشنواره فیلم استانبول قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین جشنواره بین‌المللی فیلم ترکیه است و حضور در آن می‌تواند برای مسافران اهل فیلم و سینما در تور ترکیه بسیار خاص و دیدنی باشد. این جشنواره در سینماهای بزرگ «بی اوغلو»، «کادیکوی»، «زینچرلیکویو»، «تپه باشی» و «نیشانتاشی» فیلم‌های خود را نمایش می‌دهد.
• زمان برگزاری: ماه آوریل

فیلم دیدن در استانبول می‌تواند یک تجربه جذاب باشد.

جشنواره عروسکی استانبول/ Istanbul Puppet Festival

اگر مسافران تور خارجی ترکیه به دنیای عروسک‌ها علاقه‌مندند حتماً باید به جشنواره عروسکی استانبول بروند. این جشنواره که توسط بنیاد عروسکی Karagöz استانبول برگزار می‌شود، علاقه‌مندان به عروسک را از بسیاری از کشورهای جهان گرد هم می‌آورد. جشنواره عروسکی از سال ۱۹۹۸ آغاز به کار کرده و قصد آن این بوده تا صنایع‌دستی و سنت عروسک‌بازی ترکیه را به جهان معرفی کند. در این جشنواره شرکت‌کنندگان از بیشتر کشورهای دنیا شرکت می‌کنند و به رقابت می‌پردازند.
• محل برگزاری: مکان‌های انحصاری بی اوغلو و بشیکتاش
• زمان برگزاری: از اواخر اکتبر تا اواسط نوامبر

جشنواره غذای استانبول/ Istanbul Gastronomy Festival

یکی دیگر از جشنواره‌هایی که برای افراد شکم گرد در تور ترکیه بسیار جذاب است جشنواره غذا است. این جشنواره توسط فدراسیون آشپزان و سرآشپزان ترکیه برگزار می‌شود و به مسافران تور ترکیه امکان می‌دهد که طعم بسیاری از غذاهای محلی ترک را بچشند. در این جشنواره سرآشپزان کشورهای مختلف با هدف مقایسه و ترکیب هنر آشپزی ترکیه و سایر کشورها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
• محل برگزاری: بیوک چکجمه
• زمان برگزاری: ۱۰ روز اول ماه سپتامبر

جشنواره غذا در استانبول حدود 10 روز طول می‌کشد.

فستیوال خرید استانبول

این فستیوال یکی از فستیوال‌های نسبتاً جدید است که از سال ۲۰۱۱ اجرا می‌شود. فستیوال خرید استانبول برای افراد اهل خرید در تور خارجی استانبول می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. این فستیوال پس از فستیوال خرید دبی و سنگاپور سومین رتبه را از نظر جلب گردشگر به خود اختصاص داده است. در طول این فستیوال فروشگاه‌های امروزی و بازارهای سنتی تخفیف‌های بسیار زیادی را به مسافران تور خارجی ارائه می‌کنند. در کنار خرید، موسیقی زنده خیابانی و سرو غذاهای محلی نیز در جریان است و باعث می‌شود مسافران تور ترکیه حسابی خوش بگذرانند.
• زمان برگزاری: به طور معمول در اواخر هر فصل

فستیوال قهوه استانبول/ Istanbul Coffee Festival

این فستیوال برای عاشقان قهوه در تور ترکیه بهترین فستیوال ممکن می‌تواند باشد. در شهر استانبول و در سه روز این فستیوال مسافران تور خارجی می‌توانند هر نوع قهوه‌ای را که می‌خواهند بچشند. همچنین امکان شرکت در کارگاه‌های مختلف و انواع سمینارها وجود دارد و تماشای موسیقی زنده و نمایشگاه‌هایی با مضمون قهوه از دیگر جاذبه‌های این فستیوال به شمار می‌روند. این فستیوال رایگان نیست و مسافران تور ترکیه باید پیش از ورود به این فستیوال بلیط خریداری کنند.
• محل برگزاری: پارک کوچوک چیفتلیک
• تاریخ برگزاری: به طور معمول در ماه مهر

استانبول در مهر میزبان فستیوال قهوه است.

فستیوال هیدیرلز در استانبول/ Hıdrellez

فستیوال «هیدیرلز» در واقع به مناسبت آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود. در این فستیوال مسافران تور ترکیه می‌توانند در اجراهای رقص و موسیقی شرکت کنند و غذاهای محلی استانبول را بچشند. این فستیوال در هر بخش از ترکیه به شکل خاصی برگزار می‌شود. در استانبول مردم آن را در کنار منابع طبیعی آب برگزار می‌کنند؛ زیرا اعتقاد دارند که با آبتنی در این منابع طبیعی سلامتی و پاکی را به دست خواهند آورد.
• مکان برگزاری: در نقاط مختلف شهر به‌خصوص در نزدیکی آب‌های شهر
• تاریخ برگزاری: اوایل ماه می

استانبول شهری شاد با جشنواره‌های رنگارنگ است.

سخن آخر

جشنواره‌ها و فستیوال‌های استانبول یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر جذاب برای مسافران تور ترکیه هستند. مسافران تور خارجی با شرکت در این جشنواره‌ها این شانس را دارند تا با فرهنگ و سنن مردم ترکیه ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند و سفر خاص‌تری را داشته باشند.
اگر علاقه‌مند به شرکت در تور ترکیه و حضور در این فستیوال‌ها و جشنواره‌ها هستید حتماً با مشاوران آژانس گردشگری دالاهو در رابطه با زمان تور خارجی ترکیه مشورت نمایید.



1397/07/07 | کد مطلب: 4218
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

ترجمه: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.