تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

محله بالات کجاست؟

محله بالات یکی از جاهای بسیار زیبا و دیدنی استانبول که در عکس بسیاری از مسافران تور خارجی دیده می‌شود. محله بالات همچون یک جعبه مداد رنگی است که دنیایی از زیبایی را در مقابل چشمان مسافران تور استانبول ترسیم می‌کند. این محله با رنگ‌های بی‌نظیر خود سرزندگی خاصی به مسافران تور خارجی می‌بخشد و به همین دلیل بیشتر مسافران تور استانبول به دنبال رفتن به این محله قدیمی هستند. در ادامه از این محله بیشتر خواهیم گفت.

تور استانبول

محله بالات کجاست؟

محله بالات (Balat) از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول به شمار می‌رود که در بخش اروپایی قرار گرفته است. این محله در منطقه «فاتح» و در محدوده شهر قدیم قرار دارد. محله بالات در کنار محله «فنر» (Fener) و در شاخه طلایی (Golden Horn) قرار گرفته و در گذشته یونانی‌ها و یهودی‌های ساکن در استانبول در آن زندگی می‌کردند.

بالات از محله‌های قدیمی استانبول است که شهرت جهانی دارد

ویژگی‌های محله بالات

برای بسیاری از مسافران تور استانبول شاید سؤال باشد که چه ویژگی‌هایی باعث اهمیت محله بالات شده است. یکی از اولین دلایلی که باعث می‌شود این محله جزو نقاط دیدنی استانبول باشد خانه‌های رنگارنگ با تراس‌هایی است که رو به خیابان باز می‌شوند. این خانه‌های قدیمی که چند دهه از عمرشان می‌گذرد در خیابان‌های پرشیب قرار گرفته‌اند و موقعیت زیبایی برای عکاسی فراهم می‌کنند.
از دیگر ویژگی‌های محله بالات که برای مسافران تور خارجی شاید جالب باشد حفظ نشانه‌هایی از گذشته در این منطقه است. با ورود به این محله مسافران تور خارجی می‌توانند کودکانی را ببینند که در کوچه مشغول فوتبال و بازی‌های قدیمی دیگر هستند. همچنین دیدن بند رخت‌ها در خارج فضای خانه درحالی‌که لباس‌هایی بر رویشان به چشم می‌خورد از دیگر مواردی است که از گذشته حفظ شده است.
این محله اگرچه یک محله فقیرنشین محسوب می‌شود؛ اما فرهنگ بالای مردم آن باعث شده فعالیت غیرقانونی در آن بسیار کم باشد. در محله بالات مسافران تور استانبول می‌توانند در کوچه‌های سنگ‌فرش قدم بزنند و بعد از یک پیاده‌روی طولانی بر روی نیمکت‌هایی که در این محله قرار دارند به استراحت بپردازند.

در بالات می‌توانید نشانه‌هایی از فرهنگ‌های قدیمی ترکیه را ببینید


در این محله مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و بزرگی نیز وجود دارد که مسافران تور استانبول را به یک وعده غذا یا نوشیدن یک فنجان قهوه دعوت می‌کنند. وجود مغازه‌های صنایع‌دستی و عتیقه‌فروشی در محله بالات این فرصت را به مسافران تور خارجی می‌دهد تا اجناس بسیار زیبایی را به عنوان سوغات خریداری کنند.

علت نامگذاری محله بالات

در مورد ریشه اسم بالات حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد. احتمال می‌دهند که واژه بالات از واژه یونانی «پالاتیون» به معنی قصر الهام گرفته شده باشد زیرا درگذشت قصری باشکوه در این منطقه قرار داشته است.

در محله بالات از چه مکان‌هایی می‌توان دیدن کرد؟

گردشگران تور استانبول باید یک روز تمام را به گشت‌وگذار در این منطقه اختصاص دهند. در این منطقه جاذبه‌های گردشگری خاصی قرار دارد که بدون دیدن آنها گشت‌وگذار در منطقه بالات کامل نمی‌شود. از جمله جاهای دیدنی در منطقه بالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه کادیرهاس‌ Kadir Has University

این دانشگاه در گذشته کارخانه تنباکو بوده و در اواخر دوره امپراتوری عثمانی ساخته شده است. بعدها در این کارخانه دانشگاه کادیرهاس تأسیس شد و امروزه به دلیل زیبایی معماری آن، تبدیل به یک نقطه گردشگری بسیار خاص شده است.

دانشگاه کادیرهاس در نزدیکی بالات و با تاریخچه‌ای عجیب است

دروازه سیبالی‌ Sibali Gate

دروازه سیبالی بخشی از دیوارهای شهر به شمار می‌رود که قدمت آن به دوران روم باستان می‌رسد. این دروازه یکی از دروازه‌های متعددی است که در دوره بیزانس به شهر قسطنطنیه باز می‌شد.

مسجد گل‌ (Gül Camii، مسجد گل رز)

این مسجد در گذشته کلیسا بوده و امروزه آثاری از معماری کلیساهای اواخر دوران بیزانس در آن دیده می‌شود. دیدن بنایی که در گذشته کلیسا بوده و در اواخر قرن پانزدهم تبدیل به مسجد شده، می‌تواند برای مسافران تور استانبول بسیار جذاب باشد.

مسجد گل در بالات یکی از کلیساهای قدیمی است که حالا مسجد شده

کافه آتلیه‌ (Atolye Cafe)

این کافه درگذشته کارگاه نجاری قدیمی بوده و آن را با نام «آتلیه کافاسی» (Atolye Kafasi) نیز می‌شناسند. این کافه یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت مسافران تور خارجی پس از یک پیاده‌روی طولانی در محله بالات است.

مدرسه سرخ

مدرسه سرخ همان دانشگاه ارتودوکس یونان است که روحانیان را برای کلیسای «پاتریارک» قسطنطنیه تربیت می‌کرد. معماری این مدرسه به سبک «نئوگوتیک» است و آجرهای قرمز رنگی دارد که نمایی باشکوه را برای مسافران تور استانبول می‌سازد.

کلیسای سنت جورج‌ Church of St. George

این کلیسا که از سال ۱۹۴۰ میلادی در این مکان باقی مانده کلیسای ارتودوکس یونانی به شمار می‌رود. از جمله دیدنی‌های این کلیسا دیوار شمایل کنده‌کاری شده با چوب و طلایی رنگی است که سراسر برج کلیسا را پوشانده و دیدن آن می‌تواند برای مسافران تور خارجی مبهوت‌کننده باشد.

کلیسای سنت جرج از زیباترین بناها در حوالی بالات است

کوچه راه‌پله

یکی دیگر از مکان‌های بسیار جذاب محله بالات برای مسافران تور استانبول کوچه راه‌پله (Merdivenli Yokus) است. در این مکان به طور معمول مسافران تور خارجی عکس‌های بسیار خاص و زیبایی می‌گیرند. خانه‌های کوچه راه‌پله در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و بسیاری از آنها با توجه به نسخه اولیه مورد بازسازی قرار گرفته‌اند.

کوچه رنگارنگ بالات بک گراند عکس بسیاری از توریست‌هاست

کلیسای سنت استفان

یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه برای مسافران تور استانبول این کلیسا است. کلیسای «سنت استفان» به دلیل ساخته شدن از آهن و تزیینات داخلی خاصش در بین مسافران تور خارجی بسیار شهرت دارد. بنای کلیسای سنت استفان در سال ۱۹۸۹ میلادی به سبک نئوگوتیک طراحی و ساخته شد.

چگونه به محله بالات برویم؟

مسافران تور خارجی که در میدان تقسیم اقامت دارند برای رفتن به این محله در ابتدا باید خود را به محله «امینونو»، «کاراکوی» یا «اوسکودار» برسانند. سپس از آنجا با استفاده از کشتی‌هایی به نام «فری» به «آیوانسرای» رفته و پس از یک پیاده‌روی کوتاه به محله بالات برسند. راه دیگر این است که مسافران تور خارجی خود را به ایستگاه «تارلاباشی» (Tarlabaşı) در نزدیکی میدان تکسیم برسانند و سپس از آنجا به ایستگاه فنر (Fener) بروند. پس از آن با یک پیاده‌روی کوتاه مسافران به محله بالات خواهند رسید.

سخن آخر

محله بالات در استانبول یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار معروف است که تور استانبول بدون گشت‌وگذار در آن چیزی کم خواهد داشت. این محله با ساختمان‌های رنگارنگ خود فضای بصری بسیار جذابی برای گشت‌وگذار و عکاسی به وجود می‌آورد که شاید در کمتر جایی در استانبول این فضا در اختیار مسافران قرار گیرد.
اگر علاقه‌مند به دیدن این محله و داشتن عکس‌هایی در میان خانه‌های رنگارنگ هستید شرکت در تور استانبول به شما پیشنهاد می‌شود. اطلاعات کامل در مورد تور خارجی استانبول را می‌توانید از مشاوران آژانس گردشگری دالاهو دریافت نمایید.



1397/11/13 | کد مطلب: 4417
برچسب‌ها: استانبول
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
علی فرجی
1400/04/29 12:24
ممنون از ادرس ک گذاشتید
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/04/29 16:00
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

آیدین فروغی خیابانی
1399/09/21 13:52
اینجا محله بالات واقع در منطقع فاتح هست وسریال پر طرفدار چکور در این محله فیلم برداری شده است
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.