تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره نان‌های خوشمزه ترکی

نان برای مردم ترکیه نماد برکت است. ترک‌ها معتقدند نباید نان را دور بریزند چون ممکن است برکت از سفره‌شان برود و روزی خودشان محتاج همان نان شوند. فرهنگ غذایی مردم ترکیه بسیار به آرد، خمیر و غذاهای نانی وابسته است. سال 1910 تقسیم بندی انواع نان ترکی تقریبا به شکل امروزی تثبیت می‌شود: نانوایی، سیمیت‌چی و بورک‌چی. اگر گذرتان به استانبول افتاد حتما غذاهایی که با نان درست می‌شوند و انواع نان در ترکیه را امتحان کنید. در ادامه چندتایی نان ترکی خوشمزه معرفی می‌کنیم.

تور ترکیه

نان‌های ترکی

سیمیت، نان ترکی محبوب و دوست‌داشتنی

نان در ترکیه با توجه به اینکه چطور پخته می‌شود و در تهیه آن از چه موادی استفاده می‌شود، نام‌های متفاوتی دارد. از معروف‌ترین نان ترکی شروع می‌کنیم. این نان صبحانه بسیاری از ترک‌هاست. از بچه‌های مدرسه و دانشجوها گرفته تا کارمندها وقتی صبح از خانه بیرون می‌زنند، اکثرا سر راهشان "سیمیت" می‌خرند.

در کتاب سیاحت‌نامه از "محمد چلبی" درباره سیمیت صحبت شده. چلبی (جهانگرد ترک دوران عثمانی) در این کتاب می‌نویسد این نان آنقدر برای مردم ترکیه دارای اهمیت است که برایش نانوایی دارند و در یک کارگاه فقط 300 نفر برای تهیه سیمیت این نان ترکی مشغول به کارند.

در جنگ جهانی دوم خرید و فروش نان سیمیت ممنوع شد. تهیه این نان در آن زمان سخت و با توجه به قحطی بسیار پر هزینه بود. بنابراین پخت آن متوقف شد. اما فقط یک دوره کوتاه سیمیت در ترکیه پخت نشد و بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم سیمیت‌چی‌ها کار خود را از نو شروع کردند. حتی برای بهبود کیفیت سیمیت و تبلیغات بهتر در کیسه‌های نایلونی سیمیت را می‌فروختند و نانواها ادعا داشتند موادی به آن اضافه کرده‌اند که طعمش را هم خیلی بهتر کرده. خیلی زود دوباره سیمیت به جایگاه اصلی‌اش در فرهنگ غذایی ترک‌ها برگشت.

از بچه‌های مدرسه و دانشجوها گرفته تا کارمندان ادارات، اکثرا صبح‌ها برای صبحانه سر راهشان سیمیت می‌خرند.

سیمیت برای ترک‌ها یک نان دوست‌داشتنی است. آن را با پنیر یا شکلات صبحانه می‌خورند. قیمت آن پایین است و اکثر مردم توانایی خرید سیمیت را دارند. نان محبوب ترک‌ها در بین دیگر نان‌های ترکی همین سیمیت است. نانی دایره‌ای شکل که وسط آن تو خالی است. زمستان و تابستان هم ندارد، اگر به استانبول سفر کرده باشید، حتما سیمیت‌چی‌ها را می‌بینید که در میدان تکسیم مشغول فروش این نان هستند. قیمت آن قبل‌ترها حدود 1 لیر و حتی کمتر بود اما خوب این روزها تورم به سراغ سیمیت هم رفته. قیمت این نان خوش خوراک حدود 1.5 تا 2 لیر است. از آنجایی که این نان، غذای غالب مردم ترکیه محسوب می‌‎شود همیشه سعی می‌کنند نرخ آن را پایین نگه دارند تا استفاده آن برای عموم مردم راحت باشد.

قسمت جذاب ماجرا سیمیت تازه است که روی سینی دکه چرخدار قرمز رنگ سیمیت‌چی، اول خیابان استقلال به فروش می‌رسد. این دکه‌ها خیلی معروفند. اکثر دستفروش‌های ترکیه از آن استفاده می‌کنند. صبح قبل از بازدید از جاذبه‌های استانبول حتما خودتان را به صرف یک سیمیت تازه دعوت کنید.

سیمیت چی ها گاهی روی سینی سیمیت می فروشند.

خمیر یوفکا، نازک مانند کاغذ!

در تهیه خمیر یوفکا فقط بحث تبحر زنان ترک است. هر چند آماده کردن خمیر یوفکا این روزها در کارخانه‌ها و به شکل صنعتی به وفور انجام می‌شود اما خمیر یوفکایی که زنان ترک باز کنند چیز دیگریست. ترک‌ها باز کردن خمیر و تهیه خمیر یوفکا را یک هنر می‌دانند و تقریبا هر دختری این هنر را از مادرش یاد می‌گیرد. طرز تهیه خمیر یوفکا این طور است که بارها و بارها خمیر یوفکا را پهن می‌کنند و آن را با وردنه چوبی باز می‌کنند. آن قدر کار باز کردن خمیر را ادامه می‌دهند تا خمیر به نازکی کاغذ شود. گاهی آنقدر خمیر یوفکا نازک می‌شود که آن طرفش را می‌شود دید. هر چه خمیر نازکتر شود بیشتر مورد پسند فرهنگ غذایی ترک‌هاست. با یوفکا هم نان درست می‌کنند و هم از آن برای تهیه بورک استفاده می‌کنند. نان با خمیر یوفکا را روی ساج می‌پزند، نان یوفکا بسیار نازک و خوشمزه.

خمیر یوفکا را چندین بار باز می‌کنند تا کاملا نازک شود.

زنان ترک در حال باز کردن خمیریوفکا.

از خمیر یوفکا می‌توان بورک تهیه کرد. طرز تهیه بورک با خمیر یوفکا ممکن است به شکل‌های مختلفی باشد. برخی آن را پهن می‌کنند و روی آن اسفناج و پنیر می‌ریزند، سپس یک لایه دیگر خمیر یوفکا روی آن قرار داده مجددا مواد را روی آن می‌ریزند. این کار را تا چندین لایه خمیر یوفکای نازک که روی هم قرار می‌گیرند، انجام می‌دهند. گاهی بیش از 10 لایه خمیر یوفکا  را برای تهیه بورک روی هم قرار می‌دهند. بعضی وقت‌ها بورک‌ها را آبدار و نرم برمیدارند که به آن بورک آبدار یا به زبان خود ترک‌ها (سو بورِئی) می‌‎گویند. علت نرم شدن بورک‌ها این است که با آب پخته می‌شوند. اغلب برای تهیه باقلوای ترکی هم از خمیر یوفکا استفاده می‌کنند و بعد از اینکه گردو و پسته را بین لایه‌های مختلف خمیر یوفکا ریختند، در نهایت محلول شکر و عسل را روی آن می‎ریزند. یک طعم بی‌نظیر و فراموش نشدنی، نوش جان!

بورک با خمیر یوفکا.

در تهیه بورک چندین لایه خمیر یوفکا را روی هم قرار می‌دهند.

 

نان یا اِکمَک، فانتزی و پف دار

همانطور که پیشتر گفتیم در تقسیم‌بندی نان‌ها در ترکیه مغازه‌ها و کارگاه‌هایی هستند که نان فانتزی تولید می‌کنند. نان فانتزی مانند نان تست، نان چودار و غیره. خوردن نان برای ترک‌ها بسیار اهمیت دارد و حتما در کنار غذایشان از آن استفاده می‌کنند. سوپ یا چوربای ترکی را هم با یک تکه نان می‌خورند. نان را بسیار مقوی می‌دانند که شکم را پر کرده و حتما شما را سیر می‌کند.

نانوایی و انواع نان فانتزی در ترکیه.



1398/04/30 | کد مطلب: 4551
برچسب‌ها: شکم‌گردیترکیه
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
سعیده رستمی
1398/11/28 10:03
عکس بوزک چه جذابه. آدم گشنه اش میشه :))))
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.