تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

بزرگترین مسجد ترکیه (مسجد چاملیجا) کجاست؟

بزرگترین مسجد ترکیه و بزرگترین مسجد دنیا در ماه می سال 2019 (اردیبهشت سال 98) در استانبول ترکیه افتتاح شد. مسجد جدید استانبول از نظر مساحت قابل قیاس با دیگر مساجد ترکیه از جمله مسجد ایاصوفیه، اورتاکوی و سلطان احمد نیست. ساخت این مسجد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سال‌های اخیر ترکیه بود که هزینه و زمان زیادی را صرف آن شد. کافی است نگاهی به اعداد و ارقام تجهیزات و معماری مسجد جدید استانبول بیاندازید تا متوجه عظمت آن شوید.

تور استانبول

بزرگ‌ترین مسجد ترکیه (مسجد چاملیجا) کجاست؟

در حال حاضر بزرگ‌ترین مسجد ترکیه مسجد چاملیجا به شمار می‌رود که در ۷ مارس ۲۰۱۹ افتتاح شده است. این مسجد بر روی تپه چاملیجا در منطقه «اوسکودار» استانبول قرار دارد و از بیشتر مناطق مرکز شهر می‌توان شکوه آن را دید. این مسجد یک مجموعه است که علاوه بر ساختمان اصلی مسجد، دارای گالری هنری، کتابخانه و سالن کنفرانس است و می‌تواند ۶۳ هزار نفر نمازگزار را در خود جای دهد.
برنامه‌ریزی جهت ساخت مسجد چاملیجا در سال ۲۰۰۰ آغاز شد. مدیریت این پروژه به دو معمار زن به نام‌های «بهار میزراق» و «خیریه گل توتی» سپرده شد و در سال ۲۰۱۹ توسط رئیس‌جمهور فعلی ترکیه «رجب طیب اردوغان» افتتاح گشت. در مراسم افتتاح آن چندین رهبر بین‌المللی از جمله رئیس‌جمهور سنگال، گینه، آلبانی و نخست‌وزیر فلسطین و دیگر مقامات خارجی حضور داشتند.

مسجد چاملیجا در ترکیه از دیدنی‌های جذاب این کشور است

 

مسافران تور استانبول زمانی که پا به این مسجد می‌گذارند در کنار بنای اصلی می‌توانند به تماشای موزه تاریخ اسلام بروند و یا از گالری، کتابخانه و سالن کنفرانس این مسجد دیدن کنند. نکته مهمی که برای مسافران تور خارجی ترکیه شاید جالب باشد سمبولیک بودن بخش‌های مختلف این مسجد هستند. به طور مثال این مسجد ۶ مناره دارد و به 6 مرحله اعتقادی یعنی اعتقاد به وحدت خدا، ملائک، کتب مقدس، پیامبران، روز حسابرسی و مشیت خداوند در اعتقادات مسلمانان ترکیه اشاره می‌کند.
همچنین گنبد ۷۲ متری این مسجد نیز سمبلی از زندگی ۷۲ ملت در این سرزمین به شمار می‌رود.

معماری مسجد چاملیجا

زمانی که مسافران تور خارجی استانبول به دیدن بزرگ‌ترین مسجد استانبول می‌روند مسحور شکوه و عظمت آن می‌شوند. مسجد بزرگ چاملیجا که از زمان تأسیس آن، به عنوان جدیدترین نماد شهر یاد می‌شود، با الهام از معماری امروز و تلفیق آن با معماری عثمانی و سلجوقی ساخته شده است. هر بخشی از مسجد بزرگ چاملیجا با در نظر گرفتن بهترین جزئیات طراحی شده و از نظر بصری و عملکرد به طور شگفت‌انگیزی چشم‌نواز است.

مسجد چاملیجا با معماری عثمانی و سلجوقی ساخته شده است


معماران این بنای با عظمت همان‌طور که گفته شد دو زن بودند و به همین دلیل تأثیر نگاه زنانه آنها در معماری این بنا مشهود است. این دو بانوی معمار برای رفاه زنان در این مسجد فضاهایی همچون وضوخانه زنان، آسانسور مجزا به فضاهای نماز، محل نگهداری کودکان و... را در نظر گرفتند تا این مسجد روح متفاوتی داشته باشد. نکته جالب دیگر برای مسافران تور استانبول در مورد معماری مسجد چاملیجا این است که جهت رفاه حال معلولین امکاناتی در نظر گرفته شده تا رفت‌وآمد آنها به راحتی صورت گیرد. همچنین مسجد چاملیجا در برابر زلزله مقاوم ساخته شده تا بتواند در هنگام بلایای طبیعی پناهگاه امنی برای مردم باشد.
این مجموعه دارای یک پارکینگ به ظرفیت ۳۵۰۰ خودرو، ۶ مناره مرتفع و یک گنبد اصلی با ارتفاع ۷۲ متر و دروازه‌ای به ارتفاع 6.5 متر است و شکوه بی پایانی را در شهر استانبول به نمایش می‌گذارد.

مناره‌های مسجد چاملیجا

مسجد چاملیجا دارای شش مناره است که نمایانگر شش اصل ایمان اسلامی است. چهار مناره از شش مناره دارای سه بالکن هستند و دو مناره دیگر دارای دو بالکن. چهار مناره در اطراف گنبد مرکزی و دو مناره دیگر در انتهای بیرونی مسجد قرار گرفته‌اند.

مسجد چاملیجا 6 مناره دارد

فضای داخلی مسجد چاملیجا

معماری فضای داخلی مسجد از دیگر نکات جالب برای مسافران تور استانبول است. معماری فضای داخلی این بنا رویکرد مینیمالیستی دارد. در طراحی فضای داخلی از هنرمندان خواسته شده تا با استفاده از نور، رنگ، شیشه، تزیینات و خطاطی احساس معنوی خاصی در مسجد ایجاد کنند.

چگونه به مسجد چاملیجا برویم؟

مسافران تور استانبول با توجه به محل اقامت خود در استانبول، می‌توانند به راحتی به مسجد چاملیجا برسند. برای رسیدن به این مسجد مسافران تور خارجی باید خود را به سمت آسیایی شهر برسانند. اگر مسافران تور استانبول در سمت اروپایی هستند، باید از اتوبوس، تاکسی، کشتی، یا خدمات مترو Marmaray برای عبور از پل بسفر و رسیدن به سمت آسیایی استانبول استفاده کنند.
مسافران تور استانبول که در بخش Uskudar در سمت آسیایی و درست در سواحل بسفر هستند، چند گزینه دارند. مسافران تور خارجی می‌توانند با مترو M5 به عمرانیه بروند و سپس با اتوبوس 320 به سمت سنترال حرکت کنند، اتوبوس درست مقابل مسجد توقف می‌کند. این مسیر حدود 30 دقیقه زمان می‌برد مگر اینکه ترافیک شدیدی در راه ایجاد شده باشد.

مسجد چاملیا در استانبول از دیدنی‌های جذاب ترکیه است


گزینه دیگر مسافران تور خارجی این است که با مترو M5 به Kisikli بروند و سپس از اتوبوس 14F که در مسجد چاملیجا نیز توقف می‌کند، استفاده کنند. این مسیر چیزی در حدود 40 دقیقه بدون در نظر گرفتن ترافیک شدید طول می‌کشد.

چه زمانی می‌توان از مسجد بزرگ چاملیجا دیدن کرد؟

دیدن این مسجد در ساعات مختلف روز و برای همه افراد و مسافران تور خارجی امکان‌پذیر است. برای ورود به مسجد مسافران تور استانبول باید حتماً کفش‌های خود را درآورند و لباسی مناسب به تن داشته باشند. این لباس باید پوشیده باشد و مسافران تور خارجی نباید از لباس‌هایی همچون شلوارک و دامن استفاده کنند یا شانه‌هایشان برهنه باشد.
زنان همچنین باید سر خود را بپوشانند، بنابراین مسافران زن باید یک روسری در کیف خود به همراه داشته باشند. اگر شخصی روسری به همراه نداشته باشد کارکنان مسجد روسری به مسافران تور خارجی می‌دهند تا قوانین مسجد رعایت شود.

نکات مهم برای بازدید از مسجد چاملیجا

هنگامی که به مسجد چاملیجا می‌رسید، بهتر است کمی وقت بگذارید و در پارک بیرون آن قدم بزنید. منظره‌ای فوق‌العاده را مقابل خود خواهید داشت و می‌توانید در سکوت و سبزی پارک کمی آرام بگیرید. این آرامش و سکون پس از شلوغی‌های استانبول می‌تواند لحظات خوشی را برایتان رقم بزند. اگر در حوالی غروب آفتاب به دیدن مسجد بروید زیبایی این منطقه دوچندان است و مناظر خیره‌کننده‌ای را در خارج از مسجد مقابل خود خواهید دید. پس از استراحت در پارک می‌توانید به مسجد وارد شوید و شکوه و عظمت آن را از نزدیک ببینید. اولین چیزی که پس از ورود برایتان جلب نظر خواهد کرد عظمت این مسجد است. همان‌طور که گفته شد این مجموعه نه‌تنها دارای عبادتگاه است، بلکه دارای کتابخانه، موزه، گالری هنری و کافه نیز هست. اگر می‌خواهید همه چیز را به خوبی و سرفرصت ببینید، باید حداقل دو تا سه ساعت زمان در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید در پارک نیز وقت بگذرانید، بهتر است حداقل نصف روز را به بازدید اختصاص دهید تا بیشترین استفاده را بکنید.

مسجد چاملیا حوالی غروب آفتاب زیبایی خیره کننده‌ای دارد

سخن آخر

یکی از دیدنی‌هایی که از جاذبه‌های جدید شهر استانبول به شمار می‌رود و مسافران تور خارجی به دیدنش می‌روند مسجد چاملیجا است. این مسجد باشکوه و عظمت همچون جواهری در استانبول می‌درخشد و دیدن آن می‌تواند برای افراد اهل معماری و هنر و کسانی که می‌خواهند در یک مکان خاص عبادت کنند ضروری باشد.
امکان دیدن این مسجد در تور استانبول امکان‌پذیر است و مسافران می‌توانند اطلاعات لازم در مورد این تور خارجی را از مشاوران آژانس گردشگری دالاهو دریافت کنند.



1398/06/11 | کد مطلب: 4621
سیما رفیعی

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1401/11/19 11:54
فک کنم یه مسجد شبیه این تو ایران داریم؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/11/24 13:35
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1401/11/30 22:43
ارع سیستان بلوچستان شهرستان زاهدان مسجد مکی
ناشناس
1400/05/15 16:15
میگن‌این مسجد رو ایران ساخته . درسته؟؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/05/16 10:18
دوست عزیز
سلام

خیر. توسط دولت ترکیه ساخته شده است.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1401/11/30 22:40
ارع سیستان بلوچستان شهرستان زاهدان
ناشناس
1401/11/30 22:46
نخیر ایران نع ساخت حضرت مولانا عبدالله حمید اهل سنت ساختن
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.