تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

نکاتی درباره قیمت و نحوه خرید خانه (آپارتمان) در ترکیه

سیاست‌های باز ترکیه در مورد مهاجران سبب شده افراد تبعه کشورهای دیگر ملک مسکونی و مغازه خریداری کرده و از این طریق اقامت این کشور را دریافت کنند. کسانی که شخصا برای خرید ملک در ترکیه اقدام می‌کنند، اغلب به دلیل عدم آگاهی به رویه انجام کارها و نداشتن تسلط به زبان، علاوه بر اینکه وقت‌شان در این راه تلف می‌شود، متاسفانه از نظر مالی هم متضرر می‌شوند. برای صرفه‌جویی در وقت‌تان و جلوگیری از ضرر و زیان مالی دالاهو در کنار شما خواهد بود. مشاوره و خرید ملک در ترکیه را با ما تجربه کنید.

قیمت خانه در ترکیه چطور است؟

 قیمت خانه در کشور ترکیه و شهر استانبول، در مقایسه با قیمت خانه در تهران، بسیار پایین‌ است. مثلا با همان پولی که در تهران یک خانه کوچک با امکانات بسیار کم می‌خرید، در ترکیه می‌توانید ملک نسبتا مناسب‌تر همراه با امکانات بهتری تهیه کنید. کلا خرید خانه در ترکیه، به خصوص در مقایسه با تهران، ارزان‌تر است. 

رویای خرید خانه در ترکیه ممکن است.

با 150 هزار لیر در ترکیه صاحب خانه شوید:

 حقیقت این است که 150 هزار لیر حداقل مبلغ برای خرید یک خانه با امکانات مناسب است. با این مبلغ در محله‌های اروپایی مانند اسن یورت و باهچه شهیر، در مجتمع با امکانات رفاهی خوب، ملکی با متراژ 35 متر مربع خواهید یافت. البته با این مبلغ می‌توان خانه‌ای با دو برابر متراژ در محله‌های پایین‌تر در شهر استانبول هم پیدا کرد؛ اما به دلیل شرایط فرهنگیِ متفاوتِ این محله‌ها معمولا ایرانی‌ها متراژ کمتر اما محله بهتر را ترجیح می‌دهند. 

با 150 هزار لیر می‎توان در ترکیه صاحب خانه شد.

خرید ملک با 300 هزار لیر در ترکیه چه مزایایی دارد؟

اگر مبلغ خرید را تا دو برابر افزایش دهید امکان خرید از مجتمع‌های بزرگ همراه مشاعات و امکانات رفاهی بسیار خوب را دارید. یک ملک 70 متری در ترکیه، در مجتمعی مسکونی با کلیه امکانات نظیر استخر، سونا، آرایشگاه، سالن بدنسازی، درمانگاه داخل شهرک و غیره،حدود 300 هزار لیر خواهد بود. به خانه‌هایی که در مجتمع‌های بزرگ و شهرک‌ها قرار گرفته به زبان ترکی «سیته» می‌گویند. حتما در خرید خود این نکته را به خاطر داشته باشید که در سیته متراژ مشاعات جز متراژ سند ملکی محسوب می‌شود و معمولا 30% آن است. مثلا در یک ملک 70 متری حدود 20 متر مربع مشاعات در نظر گرفته شده و متراژ واحد مسکونی 50 متر و یک خوابه است. 

خرید ملک در ترکیه با 300 هزار لیر.

خرید از آپارتمان‌های داخل مجتمع که معمولا نوساز هستند یا تا 5 سال سن دارند، این حسن را دارد که پروسه دریافت سند برای آنها حدود 3 روز است. اگر به سراغ آپارتمان‌های دیگر در محله‌های استانبول، به جز سیته‌ها، بروید احتمال این‌که بتوانید خانه بزرگ‌تری بخرید بیشتر است. در صورتیکه مشاعات برای‌تان چندان اهمیت ندارد و متراژ واقعی بنا مدنظرتان است، با همین پول می‌توانید بنایی با 20 سال عمر و با متراژ حدود 60 متر واقعی بخرید. یک نکته مهم این که ممکن است پروسه صدور سند برای این قبیل املاک با عمر بالا بیش از 2 ماه طول بکشد. علت هم این است که معمولا خرید از این املاک قبلا برای هیچ فرد خارجی انجام نشده یا بسیار کم بوده است. 

اما اگر چندان به امکانات رفاهی اهمیت نمی‌دهید و عمر بنا هم برای‌تان مهم نیست و مسئله مهم برای‌تان متراژ بناست، در محله‌هایی از استانبول به سراغ خانه‌های غیر مجتمع یا به قول ترک‌ها «دایره» بروید. 

چه کسانی با خرید ملک اقامت دائم می‌گیرند؟

خرید ملک در ترکیه فقط یکی از شاخص‌های بررسی درخواست اقامت توسط وزارت کشور جمهوری ترکیه است و به تنهایی تضمین‌کننده اخذ اقامت دائم و یا کوتاه مدت خریدار نیست. تصمیم اعطای اقامت در اختیار وزارت کشور است و بر اساس معیارهای متفاوتی صورت می‌گیرد. خریدار باید، قبل از اقدام به خرید ملک با نیت اخذ اقامت یا تابعیت کشور ترکیه، شرایط دریافت اقامت در ترکیه را از وزارت کشور ترکیه و یا سفارت جمهوری ترکیه در کشور مبدا جویا شود و در صورتی که تنها با خرید ملک می‌توانست اقامت دائم دریافت کند، اقدام به خرید کند.

تنها کسانی فقط با خرید ملک و بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر می‌توانند اقامت دائم ترکیه دریافت کنند که قیمت خانه‌ای که خریداری می‌کنند بیش از یک میلیون دلار باشد. 

شرایط، محدودیت و عقود لازم برای خریدار خارجی 

  • هر شهروند خارجی می‌تواند تا مرز 30 هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را بخرد.
  • شهروندان خارجی که اقدام به خرید زمین برای ساخت ملک می‌کنند، باید طی 2 سال اقدام به شروع ساخت پروژه‌ای کنند که به وزارتخانه معرفی کرده‌اند.
  • شهروند خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی جمهوری ترکیه را که در مناطق نظامی-امنیتی واقع شده‌اند ندارد.
  • شهروند خارجی می‌تواند تنها تا 10 درصد از اراضی و املاک هر ناحیه یا شهر را بخرد.
  • شهروندان خارجی و یا شخصیت‌های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه می‌توانند از مالکین و موسسات مالی (بانک) معتبر درخواست خرید اعتباری داشته باشند و قانون محدودیتی در این مورد ندارد.

 شرایطی که باعث می شود ملک و عقود مربوطه کان لم یکن تلقی شوند عبارت است از:

  • اگر عقود و ملک مورد معامله باعث نقض و شکسته شدن قانونی شده باشد 
  • عدم تایید ملک یا معامله از سوی وزارتخانه و ارگان‎های امنیتی 
  • پایان یافتن مهلت قانونی برای شروع پروژه (یا پروژه‎های) معرفی‌شده به وزارتخانه مربوطه 
  • عدم پایان کار طبق برنامه ارائه و ثبت شده به وزارتخانه مربوطه 

قانون ارث در پروسه خرید ملک در ترکیه

دولت ترکیه بر اساس اینکه قانون ارث هر کشور در مورد شهروندانش چگونه است به وضع قانون ارث اتباع خارجی می‌پردازد؛ به عبارت دیگر، دولت ترکیه بر اساس «اصل عمل متقابل» قانون ارث اتباع خارجی را وضع می‌کند. این قانون برای ایرانیان مقیم ترکیه مطابق قانون ارث ایران است. یعنی ارث به همسر و فرزندان مالک تعلق می‌گیرد. هم‌چنین اگر وصیت‌نامه قانونی و رسمی در دست باشد، دولت ترکیه براساس وصیت‌نامه عمل خواهد کرد.  



1397/06/24 | کد مطلب: 758
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.